Buurtnetwerk Hoplr breidt uit naar Turkije en start internationale expansie

Na een succesvolle opstart in België, Nederland en Luxemburg start buurtnetwerk Hoplr met een internationale expansie. Deze maand nog strijkt de onderneming neer in Turkije. Vanaf volgend voorjaar rollen oprichters Jennick Scheerlinck en Jonas Heirwegh Hoplr verder uit in verschillende andere Europese landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Spanje en de Baltische staten. Maar ook vanuit Israël en Curaçao weerklinkt inmiddels interesse.

Hoplr groeide in 8 jaar uit van een digitaal buurtnetwerk naar een echt buurtexpertisecentrum. En die expertise willen ze nu dus naar de rest van de wereld brengen. Te beginnen in Karşıyaka, een district van de provincie Izmir, Turkije. Daar zullen ze in een eerste fase het platform uitrollen voor zo’n 160.000 inwoners. Om die goed te kunnen bedienen, vertaalde Hoplr het platform volledig naar het Turks. Hoplr ziet in de Turkse markt immers een enorm groeipotentieel.

“Het was de burgemeester zelf die interesse toonde in de werking van Hoplr om de communicatie met zijn burgers te verbeteren. In vier maanden tijd hebben we alles in werking gezet om ons platform op Turkse bodem te laten werken. De bedoeling is dat we het platform op korte termijn verder uitbreiden voor de hele provincie Izmir. Het is uiteraard onze ambitie om vervolgens ook andere Turkse provincies te overtuigen. Dit zou betekenen dat we op termijn ook een team ter plaatse uitbouwen.”

-Jennick Scheerlinck, oprichter van Hoplr

Snelle groeier

Hoplr is een snelle groeier in de ‘govtech’ markt voor community engagement. In 2014 richtten Jennick en Jonas Hoplr op als een digitaal buurtnetwerk, een “Facebook voor de buurt”, maar dan louter gericht op buurtbewoners en zonder advertenties. In acht jaar tijd sloten 800.000 mensen uit meer dan 2.500 Belgische, Nederlandse en Luxemburgse buurten zich op het platform aan. Daardoor is in België alleen al 1 op de 6 gezinnen op het platform vertegenwoordigd. Het buurtexpertisecentrum voelt zich nu klaar om de sprong naar de rest van de wereld te wagen. Na Turkije treft Hoplr de nodige voorbereidingen om het platform te lanceren in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Letland en Litouwen. Daarnaast voeren Jennick en Jonas inmiddels gesprekken met gemeentebesturen uit Israël en Curaçao.

De afgelopen jaren hebben we veel ervaring opgedaan om ons platform snel en efficiënt om te zetten voor buitenlandse markten. De vlotte implementatie in Karşıyaka bewijst hoe we een zeer schaalbaar product hebben gecreëerd. We hebben vandaag voldoende expertise en inzicht om antwoorden te bieden op alle mogelijke problemen die zich in verschillende landen stellen. ​ We zijn klaar om Hoplr naar de rest van de wereld te brengen.”

-Jennick Scheerlinck, oprichter van Hoplr

Geen reclame

Omdat Jennick en Jonas niet willen dat Hoplr voor commerciële doeleinden wordt ingezet, verlenen ze hun werking, expertise en diensten alleen aan partijen die actief zijn in de publieke sector, zoals steden, gemeenten en andere maatschappelijke organisaties. Ze ondersteunen hen zo op vlak van buurtwerking, buurtgerichte communicatie en burgerparticipatie. Die werking levert Hoplr dit jaar een omzet op van zo’n 1,3 miljoen euro. Begin dit jaar lanceerde Hoplr nog hun buurtconciërge-concept, waarmee ze de buurt gemakkelijker willen inschakelen voor hulpbehoevenden. Bovendien bracht het bedrijf vorige week ook nog hun eerste buurtbarometer uit, die de sociale cohesie van buurten in kaart brengt. Op termijn wil Hoplr ook die diensten naar het buitenland kunnen brengen.

 

Onderstaande foto's zijn vrij te gebruiken.

Jennick Scheerlink

Founder, Hoplr

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic Group

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be