Zes op de tien woningen te koop wegens scheiding of overlijden

Belg verhuist alleen als de gezinssituatie hem er écht toe dwingt

Liefst zes op de tien woningen die in ons land te koop staan, hebben te maken met een overlijden of een echtscheiding. Het aantal Belgen dat effectief verhuist om dichter bij het werk te gaan wonen of om compacter te wonen, is opmerkelijk genoeg verwaarloosbaar. Het is duidelijk: de Belg verhuist pas als de gezinssituatie hem er écht toe dwingt. Tot die vaststelling komt CENTURY 21 Benelux, de grootste vastgoedgroep in ons land, op basis van een grootschalig marktonderzoek.

                                                  ***

Dat de Belg aan z’n baksteen gehecht is, blijkt nog altijd een understatement. Eens gekocht, zijn we niet meer zo makkelijk uit ons huis te krijgen. CENTURY 21 Benelux bevroeg 1.400 eigenaars over de verkoop van hun woning. Met stip op nummer één staat de vaststelling dat we enkel verkopen als we écht niet anders kunnen. Of concreter: 59 procent van de Belgen verkoopt zijn woning enkel en alleen omdat de gezinssituatie drastisch veranderd is en het niet anders kan. Met andere woorden: omdat één van de partners naar het rusthuis moet, omdat één van hen overleden is, of als gevolg van een scheiding.

Volgens de vastgoedgroep blijft de Belg grosso modo dertig jaar in dezelfde woning wonen. Die honkvastheid blijkt ook uit de tweede meest vermelde oorzaak waarom de Belg zijn woning verkoopt.

“14,6 procent van de eigenaars doet zijn woning van de hand om louter financiële redenen. Maar ook daar is het dus omdat hem - bij wijze van spreken - de arm wordt omgewrongen en hij bijvoorbeeld de hypotheek niet meer kan afbetalen."

Isabelle Vermeir, woordvoerster van CENTURY 21 Benelux

Nog werk aan de winkel

Dichter bij het werk gaan wonen? Compacter gaan wonen? Maatschappelijk is het een veelbesproken thema, maar in de praktijk blijft het voor de Belg vaak nog een ver-van-mijn-bedshow.

“Op dat vlak is er voor de gewestelijke overheden nog werk aan de winkel. Als het voor zijn droomhuis is, rijdt de Belg voorlopig nog zonder veel gemor - en vaak met zijn bedrijfswagen - tien kilometer verder naar zijn werk."

Isabelle Vermeir

De cijfers spreken boekdelen: amper 7,5 procent verhuist omwille van omgevingsfactoren zoals bijvoorbeeld dichter bij het werk gaan wonen. 6,1 procent verkoopt zijn woning om kleiner - of juist groter - te gaan wonen. In een schamele 4,6 procent gevallen gaat het om de verkoop van een geërfd pand.

Eerst zelf proberen

De Belgen zijn niet geneigd hun woning snel te verkopen. Maar als ze het doen, proberen zes op de tien Belgen het eerst even zelf.

“In Nederland kennen ze dit fenomeen niet en wordt er meteen naar de vastgoedmakelaar gestapt, in België is het een bekend iets. Maar tegelijkertijd zien we dat een woning verkopen zo complex is geworden dat meer en meer beroep wordt gedaan op een makelaar. Vier op de tien Belgen doet het anno 2015 van meet af aan, terwijl dat vijftien jaar geleden slechts twee op de tien was.”

Isabelle Vermeir

Ook opmerkelijk: lukt het na drie maanden niet om zelf te verkopen, dan schakelt 31 procent van zij die het zelf probeerden alsnog een makelaar in. Nog eens 34 procent doet hetzelfde als er na zes maanden nog altijd geen verkoop tot stand is gekomen. De gemiddelde woning in ons land staat veertien weken te koop. Meestal gaan er zo’n zeven tot acht bezoeken aan vooraf.

FOTO-1-Century-21.jpg

JPG - 2.9 Mb

FOTO-2-Century-21.jpg

JPG - 3.1 Mb

Isabelle Vermeir

CENTURY 21 Benelux

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be