Zeker 350 Belgische gezinnen hebben optrekje in Kaapverdië

Nieuwe trend: almaar meer Belgen kopen tweede verblijf in Cabo Verde

Liefst 350 Belgische gezinnen kochten recent een luxueus optrekje op de exotische Kaapverdische Eilanden, voor de westkust van Afrika. In totaal kochten ze er de voorbije vijf jaar voor goed 87,5 miljoen euro aan buitenverblijven. En de interesse neemt toe: sinds kort informeren minstens drie à vier Belgen per week naar een tweede verblijf in Kaapverdië. Zowel jonge gezinnen met spaarcenten als oudere zelfstandigen en beleggers kiezen almaar vaker voor het zachte, tropische klimaat, én voor de aantrekkelijke rendementen. Dat blijkt uit een marktanalyse van Second Home Expo en Living on the Beach, specialisten in vakantiewoningen in het buitenland.

                                                                         ***

De Kaapverdische Eilanden - officieel de Republiek Kaapverdië - is een archipel van vulkanische oorsprong in de Atlantische Oceaan. De cluster van tien tropische eilanden wordt vaak vergeleken met de Canarische Eilanden, maar in tegenstelling tot de Spaanse ‘buren’ is Kaapverdië nog redelijk onontgonnen gebied. Al moet het gezegd: de Belgen hebben de regio ontdekt.

“Vandaag is het vakantievastgoed er nog zeer betaalbaar. Vanaf 100.000 euro vind je al een meer dan degelijk verblijf. De Britten hebben dat al lang door. Maar sinds 2012 heeft ook een grote groep Belgen Kaapverdië ontdekt. Eerst mondjesmaat, maar nu in almaar grotere mate. Vandaag informeren zo’n 3 à 4 Belgen per week naar een optrekje in Kaapverdië. Niet toevallig lanceerde een touroperator in diezelfde periode ‘Cabo Verde’ als vakantiebestemming. Inmiddels kan je al tot zes keer per week vanuit Zaventem naar Sal of Boa Vista vliegen - in goed zes uur tijd ben je ter plaatse. Een extra motivatie voor gezinnen om er een verblijf te kopen.”

Koen De Zutter, woordvoerder Second Home Expo

Intussen hebben al zeker 350 Belgische gezinnen een optrekje gekocht op de parelwitte stranden, zo blijkt uit een marktanalyse van Second Home die daarvoor samenwerkte met Living on the Beach. Goed 99 procent van onze landgenoten die er recent kochten, koos voor oceaanzicht, zodat ze elke dag vanop hun terras van een zonsondergang kunnen genieten.

“Het publiek dat interesse toont in Kaapverdië is zeer divers. Uiteraard willen heel wat 55-plussers een tweede verblijf kopen - al dan niet met centen uit een erfenis, een pensioenfonds of het kapitaal dat ze in de loop van het carrière hebben opgebouwd. Maar opvallend is dat Kaapverdië zeker ook de aandacht trekt van jongere gezinnen. Tegenwoordig helpen heel wat ouders hun kinderen al bij de aankoop van hun eerste huis.”

Koen De Zutter, woordvoerder Second Home Expo

Investering

Opmerkelijk: 90 procent van de Belgen verhuurt zijn buitenverblijf op Kaapverdië. Enerzijds om de eigen vakanties naar het eiland te bekostigen. Anderzijds kan het ook een goede investering zijn op korte of middellange termijn.

“Het merendeel van de kopers beschouwt hun verblijf ook als een belegging. De registratierechten bedragen er amper 3 procent, je betaalt geen belasting op huurinkomsten in Resorts op Kaapverdië, en de netto rendementen bedragen minstens 5 procent. Dat is een stuk meer dan het rendement dat je op een spaarboekje krijgt. Belangrijk ook: de koers van de Kaapverdische munteenheid escudo is gekoppeld aan de euro. Dat wil zeggen dat de wisselkoers van de euro niet fluctueert ten opzichte van de escudo." 

Guy Schuermans, zaakvoerder Living on the Beach

Suites en villa’s

Niet alle Belgen kopen eenzelfde buitenverblijf in Kaapverdië, zo blijkt ook nog. Opvallend wel: de optrekjes maken zowat allen deel uit van luxe strandhotels en -resorts. Concreet kiest 75% voor een hotelsuite, 20% verkiest een appartement en 5% gaat voor een villa in volle eigendom.

“Jonge gezinnen die verhuren, willen geen gezeur over versleten boilers, slecht werkende tv’s of barstjes in het schuifraam. In een hotel of resort wordt dat meteen opgelost, zonder dat de eigenaar daarvoor voortdurend moet worden opgebeld. Daarnaast is de bezettingsgraad zo goed als verzekerd en kunnen eigenaars ook gebruik maken van (privé-)zwembaden, spa’s, nachtclubs en bars.”

Koen De Zutter, woordvoerder Second Home Expo

Living on the Beach wijst er nog op dat de Kaapverdische kustlijn officieel tot één van de mooiste ter wereld behoort. Bijgevolg kan en mag niet iedereen aan het strand bouwen, precies om die exclusiviteit te bewaren.

 

Koen De Zutter

Woordvoerder Second Home Expo

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be