Lila de Wazier uit Knokke-Heist en Capucine Loontjes uit Izegem zijn allereerste Belgische kampioenen strandbloemen maken

Projectontwikkelaar Compagnie Het Zoute eert iconisch stukje erfgoed met festival

Iedereen kent ze: de zelfgeknutselde bloemen die vervolgens voor een handvol, of meer, schelpen verkocht worden op het strand van de Belgische kuststeden. Sinds 2021 zijn die strandbloemen immaterieel erfgoed en gisteren werd op de Zeedijk van Knokke-Heist het allereerste Belgisch kampioenschap strandbloemen maken georganiseerd tijdens het ‘Zoute Beach Flower Festival’. Projectontwikkelaar Compagnie Het Zoute brengt met allereerste Belgisch kampioenschap een hommage aan de iconische strandbloem.  

Fotograaf: Nick Verhaeghe
Fotograaf: Nick Verhaeghe

Lila de Wazier uit Knokke-Heist en Capucine Loontjes uit Izegem mogen zich voor eens en voor altijd de allereerste Belgische kampioenen strandbloemen maken noemen. Hun zelfgeknutselde strandbloem werd na een publiekstemming, met schelpjes als toepasselijk stembiljet, verkozen tot de mooiste en creatiefste van de in totaal 215 deelnemende bloemen. Deelnemers kregen thuis een pakket toegestuurd met alle benodigdheden om bloemen te knutselen, en konden hun eindresultaat vandaag presenteren aan het grote publiek. ​ 

“Het was een heel leuke dag vandaag. We zijn al een hele tijd met de voorbereiding bezig waarbij we ook wel veel hulp kregen. Volgend jaar komen we zeker terug en hopelijk winnen we opnieuw.” Lila de Wazier en Capucine Loontjes

Niet alleen de maaksters van de mooiste strandbloem werd gelauwerd, ook de maker van de mooiste strandwinkel werd – letterlijk en figuurlijk – in de bloemetjes gezet door de jury van Compagnie Het Zoute. Die eer valt tijdens deze eerste editie te beurt aan Floris Peene uit Bredene. ​ 

Eerbetoon 

Met het ‘Zoute Beach Flower Festival’ brengt projectontwikkelaar Compagnie Het Zoute een hommage aan de iconische strandbloem. Zo siert de strandbloem al meer dan honderd jaar de Belgische kustlijn tijdens de zomermaanden en sjokken kinderen sindsdien de kustlijn af om hun favoriete strandbloem te bemachtigen in ruil voor een handje schelpen. ​ 

Het gebruik en de verkoop ervan werden twee jaar geleden erkend als immaterieel erfgoed. ​ Met het festival wil Compagnie Het Zoute de rijke geschiedenis van de strandbloem extra in de verf zetten. Zo werden strand- en zeedijk van Knokke-Heist de voorbije middag omgetoverd tot een strandbloementuin.  

“Als projectontwikkelaar met stevige wortels in Knokke-Heist zijn we als geen ander bekend met de rijke geschiedenis van de papieren bloemen. Zo’n unieke traditie willen we dan ook extra in de verf zetten. Ze zorgen al meer dan een eeuw voor extra kleur aan de kust tijdens onze zomermaanden. Zelf nemen we al sinds onze oprichting talrijke initiatieven om de badstad nog aantrekkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan de muurschildering die momenteel de gevel siert van het hotel Le Rallye in de Bayauxlaan te Knokke.” - Joris Vrielynck, CEO Compagnie Het Zoute

Meer informatie over het festival en de geschiedenis van de bloem: https://www.compagniezoute.be/be-nl/ 

https://www.compagniezoute.be/be-nl/verhalen/Papieren-strandbloemen-Knokke 


Nico Harboort

Head of Commercial, Compagnie Het Zoute

Jules Fremaut

PR Consultant Bepublic Group

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be