Wijnegem gaat voor ecologische fashion tijdens nieuwe ‘Modeweken’

  • 13 modeplatformen te ontdekken met populaire trends in duurzame mode

  • Grote recycle-actie voor goede doel om kleding tweede leven te schenken

  • Naaisters maken mondmaskers van T-shirt-dat-je-maar-niet-kan-weggooien 

Deze zaterdag gaat een nieuwe editie van de ‘Modeweken’ in Wijnegem shopping van start. Die staan dit jaar helemaal in het teken van ecologische fashion. Op 13 modeplatformen, verspreid over het ganse shoppingcentrum, ontdek je een maand lang alle populaire trends in duurzame mode. Daarnaast organiseert Wijnegem ook enkele leuke en groene initiatieven. Zo kan je ter plaatse een modieus mondmasker laten maken van dat ene T-shirt of jurkje dat je al jaren maar niet kan weggooien. En kan je ook andere oude kledij een tweede leven schenken door deel te nemen aan een grote recycle-actie voor het goede doel.

De traditionele ‘Modeweken’ van Wijnegem gaan dit jaar door van zaterdag 12 september tot en met zaterdag 10 oktober. Ze spelen ditmaal in op een trend die wereldwijd in snelheid toeneemt: duurzame, ecologische mode. Denk maar aan sneakers die voor minstens uit 50% gerecycleerd plastic zijn gemaakt over jurken van organisch katoen tot parka’s van gerecycleerde nylon. Op 13 modeplatformen kan je straks alle populaire trends ontdekken. Ook Belgische modemakers, die o.a. jassen van PET-flessen vervaardigen, tekenen present. 

Daarnaast lanceert het grootste shoppingcentrum van ons land de komende weken ook enkele leuke en duurzame initiatieven. Zo vind je op het centrale plein straks elke zaterdag enkele professionele naaisters terug die gratis van een oud kledingstuk een modieus mondmasker-op-maat maken. 

“Heel wat mensen hebben een kledingstuk in huis waarvan ze het maar niet over hun hart krijgen om het weg te doen. Vaak omdat er een stukje emotionele waarde aan vast hangt. Denk maar aan een T-shirt dat je droeg toen je je eerste kus kreeg of dat knalexamen aflegde. Straks kan je dat kledingstuk opnieuw een écht leven geven, door er een modieus op maat gemaakt mondmasker van te laten maken dat je overal mee naartoe kan nemen. En wie weet, misschien brengt het wel geluk.”

Zsofi Horvath van Wijnegem Shopping

Recycle-actie

Wijnegem lanceert bovendien ook een recycle-actie voor het goede doel. Bedoeling is dat je thuis je kast leeg maakt en je oude kledij in een nette zak naar het inzamelpunt in het shopping center brengt. 

“We willen met deze actie benadrukken dat er talrijke winkels zijn in Wijnegem die inzetten op ecologie en zorgzaam omgaan met de planeet, dieren en mensen. Zij streven ernaar om hun assortiment met een duurzaam label steeds verder uit te breiden. Verantwoord shoppen kan ook in Wijnegem. Daarnaast willen we ook oude, afgedankte kleding een nieuw leven geven met de inzamelactie ten voordele van Wereld Missie Hulp. Niet-bruikbare kleding wordt later gerecycleerd tot allerlei nieuwe producten. Door een dergelijk initiatief te steunen, willen we als shoppingcentrum ook zelf een steentje bijdragen.”

Zsofi Horvath van Wijnegem Shopping

Met de opbrengst van de verkoop van bruikbare kleding wordt een duurzaam project in het Zuiden gesteund. Wijnegem koos ervoor om het project ‘Rambia’ te steunen. Dat is de naam van een school in Oeganda, die volledig onder handen wordt genomen. Zo kunnen straks 400 schoolkinderen er in betere omstandigheden van onderwijs genieten.

Wie deelneemt aan de actie en dus zijn oude kledij binnen brengt, krijgt overigens gratis een duurzame shoppingtas met daarin een kortingsbon die geldig is in alle deelnemende winkels. Daarnaast maak je ook kans op een extra shoppingbon van 25 tot 500 euro. 

Jongeren

Dat Wijnegem dit jaar vol de groene kaart trekt, is uiteraard geen toeval. Wereldwijd gaan steeds meer consumenten op zoek naar ecologisch verantwoorde kledij. Dat heeft al tal van ketens aangezet tot de productie van duurzamere alternatieven. Ook de Belgen vinden zo stilaan het ecologische pad. Steeds meer landgenoten gaan zelfs doelbewust op zoek naar ‘groene’ mode. Zo toont een recente analyse van Google Trends - dat de populariteit van zoektermen in België meet - bijvoorbeeld aan dat de interesse in duurzame mode in stijgende lijn zit. 

“Maar ook in onze winkels zie je dat meer en meer shoppers de labels grondig lezen en echt op zoek gaan naar ecologische elementen. Niet toevallig zijn het vooral jongeren die op zoek zijn naar duurzame mode. De nieuwe generatie gaat dan ook met zoveel zaken een stuk bewuster om. Denk maar aan de keuze voor elektrische fietsen, deelwagens, herbruikbare drinkflessen en verpakkingen en compacter wonen. Ook ecologische kleding en accessoires passen nu vaker in dat rijtje. Opvallend is dat ze ook hun ouders weten te overtuigen om hetzelfde te doen.”

Zsofi Horvath van Wijnegem Shopping

De Modeweken in Wijnegem gaan dit jaar door vanaf zaterdag 12 september tot en met 10 oktober. Het shoppingcentrum is alle weekdagen en zaterdag open vanaf 10 uur. De deuren sluiten om 20 uur, behalve op vrijdag (tot 21 uur). 
 

Populaire ‘groene’ modetrends van dit moment

Leggings van gerecycleerde plastic flessen
Regenjassen van gerecycleerde nylon
Jassen van PET-flessen
T-shirts van organisch katoen


(Bron: Lyst.com)

Zsofi Horvath

Communicatiemanager, Wijnegem

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be