Vraag naar tweedehands benzinewagens explodeert met 70 procent

Vraag naar tweedehands benzinewagens explodeert met 70 procent

Autohandelaars moeten naar buitenland met hun stock aan oude dieselwagens

De vraag naar tweedehands benzinewagens explodeert. Zelfs in die mate dat autohandelaars potentiële kopers moeten teleurstellen. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Gocar DATA, de specialist in data-analyse van de automarkt. In twee jaar tijd is de vraag naar occasie benzinewagens met liefst 70 procent toegenomen. En vooral de voorbije maanden schoot die vraag pijlsnel de hoogte in. In die mate dat ze nu zelfs voor het eerst groter is dan de vraag naar occasie diesels. Autohandelaars moeten intussen naar het buitenland om hun stock aan oude dieselwagens te verkopen.

Gocar DATA analyseerde onlangs de huidige situatie op de tweedehandsmarkt. Dat deed het onder meer aan de hand van een representatieve databank met 15 miljoen Belgische en buitenlandse occasieauto’s én een doorlichting van de zoekopdrachten op de website van Autovlan. Dat grondige onderzoek levert enkele opmerkelijke conclusies op: zo blijkt de vraag naar tweedehands benzinewagens fors toe te nemen, terwijl het aanbod helemaal niet meer kan volgen. Sinds begin 2016 is de vraag met liefst 70 procent toegenomen. Tegenwoordig willen al zes op de tien Belgen die op zoek zijn naar een occasie een benzinewagen kopen. Echter, slechts 20 procent van wat er te koop staat is een benzineauto.

“Het ziet er niet naar uit dat hier snel verandering in komt. De huidige desinteresse in dieselwagens is zo abrupt gekomen, dat sommige autofabrikanten maar moeizaam de vraag naar nieuwe benzineversies kunnen volgen. Bij de concessiehouders kan de levertijd voor een nieuwe benzine zelfs oplopen tot 9 à 10 maanden. En die vertraging laat zich nu ook volop voelen op de tweedehandsmarkt.”

Marc Gros, analist Gocar DATA

Van 71 naar 41 procent

De oorzaak van de stijgende vraag naar benzinewagens is alvast niet ver te zoeken. Door de ‘dieselgate’-affaire hebben steeds meer overheden de dieselwagen met tal van maatregelen compleet aan de kant geschoven. Denk maar aan hogere belastingen, het invoeren van lage emissiezones (LEZ) en in sommige gevallen zelfs een volledige dieselban.

Sinds september 2015 is de vraag naar tweedehands dieselwagens weggegleden van 71 procent naar amper 41 procent. En vooral de voorbije maanden is dat aan een versneld tempo gebeurd. De Belg wil écht op benzine rijden, ook als het om tweedehandsauto’s gaat.

“Vooral in de voorbije zeven maanden is de vraag naar diesels compleet weggezakt. Dat is hoofdzakelijk te wijten aan een gedragswijziging. De Belgen hebben een erg negatief gevoel gekregen bij dieselwagens, onder andere door tal van overheidsmaatregelen. Daarnaast zijn ze ook  minder kilometers gaan rijden met de wagen, o.a. door steeds langere files. Voor wie jaarlijks minder dan 20.000 kilometer aflegt, is een benzinewagen sowieso interessanter.”

Derek d’Ursel, oprichter Gocar DATA

Overgangsfase

Voor autohandelaars is het er niet makkelijker op geworden om hun resultaten op peil te houden. Langs de ene kant hebben ze te weinig benzinewagens om alle potentiële kopers meteen verder te helpen. Langs de andere kant gaan de dieselwagens minder makkelijk de deur uit.

Uit een analyse van Gocar DATA bij 27 van de meest populaire modellen, blijkt alvast dat liefst 80 procent van het occasie aanbod vandaag uit dieselversies bestaat. Alleen: ze blijven een pak langer op de markt. Terwijl in 2015 dieselauto’s nog in gemiddeld 47 dagen een nieuwe eigenaar vonden, is dat inmiddels al 54 dagen geworden. Met andere woorden: het duurt nu gemiddeld een week langer vooraleer een dieselwagen van de hand gaat. En dat aantal dagen blijft stijgen.

Heel wat autohandelaars zitten er mee verveeld, zeker omdat ze niet anders kunnen dan dieselwagens in hun aanbod te blijven opnemen. Het buitenland kan op dat vlak echter soelaas brengen, zo weten de specialisten van Gocar DATA.

“We zitten volop in een overgangsfase, die de verkopers van tweedehands voertuigen noodgedwongen moeten uitzweten. Toch zijn er tijdelijke oplossingen voor handen. Mijn analyse toont aan dat het voor autohandelaars interessanter is om diesels op de buitenlandse markt aan te bieden, weliswaar op het juiste tijdstip en in de juiste regio. Per wagen kan die strategie honderden tot enkele duizenden euro’s meer omzet opleveren voor autohandelaars.”

Marc Gros, analist Gocar DATA

Grootste databank van Europese automarkt

Gocar DATA zal de automarkt de komende maanden nog verder bestuderen om spelers in de autosector zo te ondersteunen in de snel evoluerende marktsituatie. De dataspecialist beschikt over gegevens van gemiddeld 15 miljoen wagens verspreid over 25 landen. Alle onderzoeken leiden tot marktrapporten die professionelen helpen om hun aan- en verkoopstrategieën te verbeteren. Gocar DATA heeft de ambitie om op termijn over de grootste databank op de Europese automarkt te beschikken.

 

Contacteer ons
Stephanie Popovic Gocar DATA
Stephanie Popovic Gocar DATA
Over Bereal