Verzekeraar schakelt gesofisticeerd systeem van privébewaking in voor dure wagens

Bijna elk uur stelen dieven een auto in België: verborgen zenders, radiogolven en privédetectives moeten erger voorkomen

Elke dag stelen autodieven nog gemiddeld 23 wagens in ons land, of bijna één exemplaar pér uur. Zeker duurdere Duitse merken zoals Mercedes en BMW zijn erg in trek. Omdat dievenbendes er hoe langer hoe meer in slagen om de klassieke trackingmethodes te omzeilen, is er nu een systeem op de Belgische markt waardoor het quasi onmogelijk wordt om met die dure auto’s aan de haal te gaan. Dat maakt Hillewaere Verzekeringen bekend, dat  naar LoJack verwijst, een gesofisticeerd systeem van privébewaking dat met verborgen zenders, radiogolven en privédetectives werkt. Dankzij het systeem vinden speurders liefst in 92% van de gevallen de gestolen auto tijdig terug.

                                                            ***

Wie gebruik maakt van LoJack en merkt dat een dief met z’n wagen aan de haal is gegaan, hoeft enkel maar de firma telefonisch te verwittigen, én best ook de politie. Vervolgens neemt LoJack contact met je op en activeert het een speciale zender die in je wagen zit verborgen. Die zendt signalen uit via een uniek netwerk. Privédetectives vangen dan met behulp van speciale antennes op hun wagens de signalen op en gaan zo meteen je auto opsporen. Wereldwijd zijn zo in totaal al meer dan 300.000 voertuigen en objecten tijdig teruggevonden. Of een ‘recovery rate’ van liefst 92 procent.

Het systeem is nu ook op de Belgische markt. Niets te vroeg... Verschillende nieuwe technologieën hebben het dieven de voorbije jaren al een stuk moeilijker gemaakt, waardoor het aantal autodiefstallen de voorbije tien jaar ruim gehalveerd is. Toch gingen bandieten in het eerste semester van 2017 nog altijd met in totaal 4.196 wagens aan de haal, zo blijkt uit de jongste cijfers van de Federale Politie. Vooral Volkswagen (626), Mercedes (306) en BMW (277) waren erg ‘populair’ bij het dievengilde.

“Zeker niet alle nieuwe technologieën zijn even onfeilbaar. Zo merken we al een tijd op dat dieven sommige ‘track and trace’-toestelletjes vrij eenvoudig en snel kunnen ‘jammen’ of ontregelen. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een alternatief, en als je wereldwijd gaat kijken kom je dan uit bij LoJack. Momenteel zijn we een van de eerste Belgische makelaars die met dit systeem werken.”

Roel Druyts, CEO Hillewaere Verzekeringen

Geheime plaatsing

Anders dan alle andere track and trace-toestellen werkt LoJack via een unieke radiofrequentie en een autonome batterij. Precies dat zorgt ervoor dat het voor dieven quasi onmogelijk wordt om het systeem in de wagen snel op te sporen en te verstoren. Concreet plaatsen gespecialiseerde technici een zender op een geheime plek in je wagen. De ene keer is dat in de voering van één van de zetels, de andere keer dan weer in de bumper of het plafond, enz. De plaatsing zélf gebeurt ook op een anonieme plek in het land. Zelfs je eigen garagist komt niet te weten waar de zender uiteindelijk verborgen zit.

“LoJack neemt liever het zekere voor het onzekere. En die aanpak werpt z’n vruchten af. Al drie klanten van ons moesten een beroep doen op de dienst. In alle drie de gevallen werden hun wagens opgespoord en tijdig onderschept.”

Roel Druyts, CEO Hillewaere Verzekeringen

Een goed voorbeeld hiervan is die van een onderschepping van twee gesloten Land Rovers in de Antwerpse Haven. Ze zaten verborgen in twee trucks, achter een berg banden en elektronica. Een eerste inspectie achter de laadklep leverde niets op. Maar omdat het LoJack-systeem maar bleef waarschuwen en signalen uitsturen, werd er uiteindelijk een X-rayscanner bij gehaald. Die verried meteen de plaats waar de dieven de twee Range Rovers hadden verborgen. (Zie foto onderaan)

Privacy proof

Een bijkomende troef is bovendien dat het systeem geen locatiegegevens kan verzenden naar derden en niet voortdurend wordt gemonitord. Pas wanneer de auto effectief gestolen wordt, gaat het een signaal uitzenden. Met andere woorden: je privacy wordt ten volle gerespecteerd. Iets waar de Vlamingen zich dezer dagen terecht wel eens zorgen over maken. Bovendien verstoort het de elektronica van de wagen niét. Eén van de meest gehoorde klachten van bestuurders die soms worden verplicht om een bijkomend alarm te plaatsen.

Heel wat verzekeraars stellen extra alarmeisen, zeker als een wagen meer dan 75.000 euro waard is. Meestal gaat het dan om een duur satelliet-volgsysteem mét een duur jaarlijks abonnement. Het LoJack-systeem heeft uiteraard ook een prijskaartje, maar dat bedraagt slechts 649 euro (prijs excl. btw) incluis installatie en een abonnement van tien jaar. Dankzij een korting op de omniumverzekering verdient een klant dat bedrag trouwens grotendeels terug.

Joost Freys

PR Consultant, Bereal

Roel Druyts

Gedelegeerd bestuurder, Hillewaere Groep

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be