Vernieuwd woonproject in Beaulieuwijk wordt groenste van Machelen
Aangepaste plannen komen tegemoet aan grootste bezwaren uit de buurt
22 januari 2021
Extra bomen, slechts 27 woningen, ondergrondse parkings, meer dan honderd bergplaatsen voor (bak)fietsen, een gigantische buffer om hemelwater op te vangen én autoluw. Projectontwikkelaar evillas uit Sint-Pieters-Leeuw heeft de plannen voor de nieuwe woonwijk tussen de Pieter Schroonsstraat en de George Lacroixstraat in Machelen drastisch aangepast. Daarmee komt de promotor tegemoet aan de grootste bezwaren van een aantal buurtbewoners. Maar het meest opvallende is dat liefst driekwart van de volledige site groene, open ruimte blijft. Daarmee wordt het vernieuwde woonproject in de Beauliewijk zelfs het groenste van heel Machelen. Het nieuwe woonproject is ook broodnodig, want Machelen is één van de snelst groeiende gemeenten in Vlaanderen. Prognoses van de Vlaamse overheid voorspellen dat Machelen tegen 2035 18.497 inwoners zal tellen, een stijging met 20 procent ten opzichte van vandaag.
Machelen is een bijzonder populaire gemeente om in te wonen. Dat blijkt uit cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau. Het inwonersaantal steeg de voorbije twintig jaar van 11.838 naar 15.605 inwoners. Met dat groeitempo is Machelen zelfs één van de snelst groeiende gemeenten in Vlaanderen. Sterker nog: tegen 2035 telt Machelen liefst 18.497 inwoners. Dat zijn er bijna 3.000 meer dan vandaag. Daarmee stijgt het bevolkingsaantal van Machelen de komende vijftien jaar met bijna 20 procent, driemaal zo snel als het Vlaamse gemiddelde.
Nieuwe woningen om die verwachte bevolkingsgroei op te vangen, zijn dan ook broodnodig. Het woonproject dat evillas wil realiseren in de Beaulieuwijk - een ontwerp van Schellen Architecten uit Bonheiden - wil alvast een thuis bieden aan die nieuwe inwoners en tegelijkertijd een voorbeeld zijn van modern en verdicht wonen in een parkomgeving. Na eerdere kritiek van de buurtbewoners heeft de promotor de plannen nu drastisch gewijzigd.
“De oorspronkelijke plannen dateren al van 2018, maar om tegemoet te komen aan de bezorgdheden van de buurt hebben we die plannen drastisch bijgestuurd. Zo komen er minder woningen en moeten bewoners hun auto ondergronds parkeren. We voorzien ook liefst 110 fietsenstalplaatsen, of ongeveer 4,2 per woning. Bovengronds zijn er ook drie plaatsen voor bakfietsen. We zetten resoluut in op zachte mobiliteit. Het project wordt ingericht als een woonerf, wat betekent dat enkel de auto’s van bewoners en bezoekers welkom zijn. Autoverkeer kan enkel via de Pieter Schroonsstraat de wijk bereiken. Sluipverkeer krijgt daardoor geen kans. Voetgangers en fietsers kunnen de site ook bereiken via de George Lacroixstraat.”
Chris Van de Ven, zaakvoerder evillas
Het project omvat 26 appartementen met twee of drie slaapkamers en een bewoonbare oppervlakte van 80 tot 125 vierkante meter, verdeeld over drie gebouwen. Een gezinswoning met een bewoonbare oppervlakte van meer dan 200 vierkante meter zorgt ervoor dat het ganse project mooi aansluit op de aanpalende woningen in de Pieter Schroonsstraat. Er zijn 40 ondergrondse parkeerplaatsen voor de bewoners. Voor bezoekers zijn er 6 bovengrondse parkeerplaatsen.
Wonen in het park
De ontwikkelaar stelde ook een landschapsarchitect aan om een concept ‘wonen in het park’ uit te tekenen. Dat betekent dat maar liefst driekwart van de site niet bebouwd of verhard wordt. De bestaande niveauverschillen op de site blijven behouden. Daarmee wordt het Beaulieuproject het groenste woonproject van Machelen en een groene long voor de ganse buurt. Er komt ook een wadi met een bergingscapaciteit van 26.000 liter die het hemelwater moet bufferen na een zware stortbui of een onweer. Dat is veel groter dan de wettelijke eisen.
“We zijn tevreden dat de plannen zijn aangepast en er meer aandacht is voor groene, publieke ruimte. Niet alleen komen er minder woningen en moeten de auto’s ondergronds gestald worden, er wordt ook gebouwd met veel respect voor de aanwezige waardevolle bomen. Twintig bestaande bomen blijven behouden, waaronder een bijzonder imposante bruine beuk. Vijf andere bomen - drie zomereiken, een hopbeuk en een paardenkastanje - worden verplant. Het project wordt aangevuld met elf nieuwe hoogstammige bomen in verschillende variëteiten.”
Steve Claeys, schepen van Ruimtelijke Ordening Machelen
Beperkte toename autoverkeer
Evillas heeft ook veel aandacht besteed aan de mobiliteit. De site is goed ontsloten door het openbaar vervoer, met een bushalte aan de Budasteenweg en het treinstation van Diegem - met zeer goede verbindingen richting Brussel en Leuven - op amper 2 kilometer. Het treinstation van Vilvoorde, nauwelijks één kilometer verder, biedt nog meer aansluitingen.
“Uit een mobiliteitsstudie van het studiebureau MINT blijkt dat het nieuwe woonproject niet voor een drastische toename van het autoverkeer in de buurt zal zorgen. Tijdens de ochtend- en avondspits zou het gaan om telkens amper 17 voertuigen per uur die de nieuwe wijk in- of uitrijden. We hebben ook afspraken gemaakt met de gemeente om het werfverkeer tijdens de bouwfase zo snel mogelijk te laten aan- en afrijden via de Woluwelaan om de hinder te beperken.”
Chris Van de Ven, zaakvoerder evillas