Vastgoed kopen gebeurt in 2019 digitaler dan ooit

Vastgoed kopen in 2019? Misschien bekijk je je droomwoning wel vanuit je luie zetel met een VR-bril. Of teken je de aankoopakte via je smartphone. Volgens vastgoedkenners zullen deze 5 digitale veranderingen in 2019 écht volledig doorbreken.


1. “Huizen jagen met Virtual Reality”

Vandaag bezoeken huizenjagers gemiddeld twaalf panden voor ze hun droomwoning vinden. Uiteindelijk duurt het gemakkelijk een half jaar vooraleer een kandidaat-koper zijn keuze heeft gemaakt. Dat is onnodig tijdverlies. Steeds meer makelaars lanceren daarom virtuele bezoeken. Niet alleen via touchscreens, maar in 2019 ook met Virtual Reality-brillen. “Die geven je het gevoel dat je écht in een woning staat, waardoor je nog beter kan aanvoelen of een woning je bevalt of niet”, zegt Roel Druyts van Hillewaere Vastgoed. “In een uurtje tijd kan je zo gemakkelijk zeven à acht interessante panden grondig bekijken. Alleen woningen die je daarna nog de moeite waard vindt, kan je daarna ‘live’ gaan bezoeken. Zo winnen huizenjagers én verkopers misschien wel weken tijd.”
 

2. “Een huis kopen via je smartphone”

Sinds kort is het voor het voor kopers en huurders mogelijk om quasi alle vastgoeddocumenten - denk aan verkoop- en huurovereenkomsten, aankoopbeloftes, plaatsbeschrijvingen,... - op een strikt wettelijke manier digitaal te ondertekenen. “Dat gaat in 2019 ongetwijfeld voor een heuse revolutie zorgen in de immowereld”, meent Filip Dewaele van Dewaele Vastgoedgroep die het project samen met de Federale Overheidsdienst Financiën lanceerde. “Vandaag duurt het soms weken om twee of drie handtekeningen op één document te krijgen. Door al die processen te digitaliseren, zal iedereen gigantisch veel tijd winnen en kan een document in principe op vijf minuten door alle partijen ondertekend worden.”
 

3. “Alle documenten eenvoudig checken dankzij digitaal paspoort”

Wie op huizenjacht gaat en een lijstje maakt met woningen die hij wil bezoeken, moet er vandaag nog vaak blind op vertrouwen dat alle nodige documenten zoals EPC-waarden, grondplannen, keurings- en garantiebewijzen in orde zullen zijn. Met de lancering van unieke digitale “woning”-paspoorten, zoals de ‘Vlaamse Woningpas’ en de ‘Homepass’, wordt het in 2019 echter mogelijk om met enkele eenvoudige muisklikken meteen alle originele documenten op voorhand in te kijken. “Eén van de voordelen van die paspoorten is ook dat huiseigenaars, notarissen, makelaars en overheden zonder veel tijdverlies met elkaar kunnen communiceren en documenten kunnen uitwisselen of updaten”, zegt Eric Spitzer van vastgoedplatform Immovlan. “Daardoor kunnen tienduizenden Belgische gezinnen straks hun woning ook sneller verkopen.”
 

4. “Geen verlof meer nodig voor openbare verkoop”

De voorbije maanden zijn meer dan 300 panden en percelen in ons land voor het eerst online geveild op het digitale platform van de notarissen. “De verwachting is dat de digitale openbare verkoop in 2019 op volle toeren gaat draaien”, zegt Eric Spitzer, CEO van vastgoedplatform Immovlan, dat een unieke samenwerking heeft met de notarissen. “We verwachten dat huizenjagers in de komende 12 maanden op enkele duizenden panden kunnen bieden die openbaar verkocht worden. Tot nog toe moesten zij telkens fysiek aanwezig zijn op een veilingmoment om daar een officieel bod te kunnen uitbrengen. Dankzij het nieuwe platform kunnen ze dit nu gewoon vanuit hun luie zetel en kunnen ze ook ’s avonds na hun werk in alle rust nog een bod doen. Het is dus niet langer nodig om hiervoor een dag verlof op te offeren.
 

5. “Huis zelf verkopen zal nog meer online gebeuren”

Jaarlijks verkopen zo’n tienduizenden Belgen zelf hun woning, net iets minder dan de helft van alle huizenverkopers. “Zes op de tien jongeren tussen 24 en 38 jaar die een eigen woning bezitten en willen verkopen, doen dat vandaag uit eigen hand in de plaats van naar een professionele makelaar te stappen. Dat heeft grotendeels te maken met de nieuwe technologieën en sociale media. In 2019 zal het beroep van makelaar zich hierop moeten aanpassen, bijvoorbeeld door hen online advies te verlenen of expertise van makelaars en juristen aan te bieden zodat huizenverkopers hun woning op een toegankelijke manier online kunnen verkopen”, zegt Filip Dewaele die onlangs het online adviesplatform soldandset.be lanceerde.

Koen Cypers

Bepublic - Bereal

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be