Vakantie is zon, zee, strand … én huizenjacht

Belgische makelaars krijgen tienduizenden telefoontjes en e-mails van Belgen op reis

We zijn de voorbije vakantieperiode massaal op huizenjacht gegaan. En opmerkelijk genoeg gebeurde dat vooral van op ons vakantieadres in het buitenland, zo kon vastgoedplatform Immovlan vaststellen uit een marktanalyse van de voorbije zomer. Belgische vastgoedmakelaars kregen in juli en augustus in totaal tienduizenden mails en telefoons van Belgen die op vakantie waren in Frankrijk, Italië of Spanje en interesse toonden in een pand dat te koop stond. Alsof we door het jaar amper de tijd vinden om écht op zoek te gaan.

Meer dan zes op de tien Belgen (63%) zijn de voorbije zomermaanden op vakantie gegaan in het buitenland. Een goed boek, een heerlijke cocktail of lekker eten hoorden daar ongetwijfeld bij. Maar opvallend veel landgenoten tokkelden ook op hun tablet aan het zwembad. Niet om te werken, zo blijkt, maar om op zoek te gaan naar een ideale woning.

En het bleef niet alleen bij wat doelloos swipen. Voor enkele tienduizenden vakantiegangers werd de interesse al zo concreet dat ze vanuit het buitenland de makelaar contacteerden en meteen een afspraak maakten voor een bezichtiging. Uit de analyse van Immovlan bleek alvast dat de meeste aanvragen kwamen van Belgen die op vakantie waren in Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland of het Verenigd Koninkrijk.

Veel te druk

Dat zoveel Belgen tijdens hun reis online gaan en hun huizenjacht aanvatten, is niet alleen te verklaren door gratis wifi in hotels en het toegenomen gebruik van tablets en smartphones. Het is ook een kwestie van “eindelijk tijd hebben”.

“Meer nog dan vroeger merken we dat heel wat Belgen het in de weken voor hun vakantie gewoon vaak te druk hebben om degelijk naar hun droomwoning te gaan zoeken. Bijgevolg zetten ze hun zoektocht vaak ‘on hold’. Eenmaal op reis, vinden ze dan - na enkele dagen zalig niets doen - wél de tijd om alles eens rustig te bekijken, panden te vergelijken, concreet afspraken te maken of extra informatie op te vragen.”

Eric Spitzer, CEO van Immovlan

Groter aanbod

Drukke werkweken zijn echter niet de enige reden waarom de Belgen steeds vaker ook op reis online naar panden op zoek gaan. Tijdens de zomer is het aanbod aan huizen, appartementen en villa’s de laatste jaren ook iets groter dan normaal. Dat komt omdat ook verkopers dan meer tijd vinden om zich bezig te houden met de verkoop van hun woonst.

“Het aanbod aan panden was deze zomer bijzonder groot. Dat laat zich sowieso voelen. Maar de druk van de licht stijgende prijzen én rente speelt ook mee. Tijdens hun vakantie hebben ze de tijd om na te denken en dan komt plots het besef dat ze niet mogen wachten. Sommige huizenjagers vrezen dan dat ze achter het net zullen vissen, als ze niet tijdens hun vakantie op zoek gaan.”  

Eric Spitzer, CEO van Immovlan

 

Eric Spitzer

CEO, Immovlan

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be