Vaccin-effect op Spaanse droom: honderden Belgen zetten koffers klaar om in mei en juni ‘casa’ te gaan kiezen

Dubbel zoveel Belgische kopers van Spaanse woning zegt zelfs definitief adiós

Nu het aantal vaccinaties eindelijk versnelt en het reisverbod van de baan is, zetten honderden Belgen met een Spaanse droom hun koffers klaar. Bij Azull, Belgisch marktleider in de verkoop van Spaans vastgoed, staat de telefoon de laatste weken roodgloeiend. “Nu ook de nieuwe versoepelingen aangekondigd zijn, lijkt er geen houden meer aan. Voor mei en juni verwachten we een heuse rush in het aantal bezoeken ter plaatse”, aldus CEO Marleen De Vijt. De vraag naar Spaanse casa’s ligt - na een corona-dip in 2020 - nu zelfs 20 procent hoger dan in 2019. “En opvallend: het aantal Belgen dat zelfs permanent naar Spanje wil verhuizen, is verdubbeld ten opzichte van voor corona. Zo wil één op de 20 geïnteresseerde kopers ons land nu definitief adiós zeggen. Door corona zijn velen hun ‘kot’ compleet beu.” Vooral Alicante, de provincie waar de Costa Blanca ligt, blijkt populair bij onze landgenoten, goed voor bijna de helft van onze aankopen.

De Belg koestert nog steeds een grote liefde voor de Spaanse zon. Zelfs in 2020 - een jaar met bijna 6 maanden reisverbod en een zéér ernstige corona situatie in Spanje - kochten nog steeds meer dan 3.000 Belgen er een tweede verblijf. Dat waren er evenwel een stuk minder dan in 2019 (-17 procent). Maar nu de vaccinatiecampagnes zowel in België als in Spanje op gang komen, piekt de Belgische vraag naar Spaanse woningen harder dan ooit tevoren. Zo krijgen ze bij Azull, Belgisch marktleider in de verkoop van Spaans vastgoed, nu zelfs 20 procent meer aanvragen dan voor corona.

“Sinds een kleine maand zien we echt een vaccin-effect. En na de aankondiging van de nieuwe versoepelingen op 14 april, lijkt niets geïnteresseerden nog tegen te houden: onze telefoon staat roodgloeiend. Het feit dat het reisverbod eindelijk van de baan is, speelt daar ongetwijfeld een rol in. Dat betekent niet dat iedereen nu opeens deze week massaal naar Spanje zal vliegen, daarvoor zijn er nog te veel rode zones. Maar ze maken wel allemaal plannen: in mei en juni wordt het een echte stormloop, zoveel is duidelijk.” Marleen De Vijt, CEO van Azull

Een jaar in lockdown heeft de Belg dus duidelijk niet afgeschrikt om zijn Spaanse droom na te jagen. Bij Azull zijn ze er bovendien van overtuigd dat die isolatie net het omgekeerde effect heeft gehad: de vele Spanje-liefhebbers hebben het gehad met België en zeggen nu ook definitief adiós. Want één op de 20 geïnteresseerde kopers geeft nu zelfs aan voorgoed naar Spanje te willen verhuizen, dubbel zo veel als voor corona.

“We gaan er niet om liegen: in het voorjaar van 2020 hielden we ons hart vast. Hoe gaat de Belg hierop reageren? Maar het werd gelukkig al snel duidelijk dat zelfs een pandemie de Belgische Spanje-liefhebbers niet tegenhoudt. En nu er licht aan het einde van de tunnel is, is de meerderheid des te harder overtuigd. Wat daarbij trouwens de laatste tijd vooral opvalt, is dat er steeds meer Belgen permanent willen verhuizen. Zo hebben we er tegenwoordig bijna dagelijks één aan de lijn.” Marleen De Vijt, CEO van Azull

Costa Blanca is grote trekpleister

Uit de cijfers die de Spaanse registratiekantoren zopas naar buiten brachten, blijkt dat vooral Alicante - de provincie van de Costa Blanca - populair is bij de Belg. Bijna de helft (45,7 procent) van de Belgische aankopen van 2020 ligt in Alicante. De provincie waar de Costa del Sol toe behoort, Malaga, komt op de tweede plaats, met ongeveer een kwart van de aankopen (19,3 procent). Murcia, de provincie waar de Costa Calida ligt, vervolledigt de top drie (7,1 procent).

“De populariteit van de Costa Blanca bij de Belgen is geen nieuw gegeven, maar wordt wel elk jaar groter. Twee jaar geleden ging het nog om één op de drie Belgische aankopen, terwijl het er nu dus al één op twee zijn. Daar zitten de prijzen voor iets tussen. Je vindt er al goede nieuwbouwwoningen vanaf 250.000 euro, terwijl je voor een moderne nieuwbouw villa aan de Costa del Sol bijvoorbeeld al gemakkelijk 200.000 euro meer betaalt. Deels omdat de afwerkingsgraad daar hoger ligt en de gekozen materialen vaak duurder zijn, maar uiteraard speelt de locatie an sich gewoon een grote rol.” Marleen De Vijt, CEO van Azull

De Belg is overigens beduidend meer overtuigd van nieuwbouwwoningen dan van bestaande panden. Bij één op de drie woningen die de Belgen in Spanje kopen, gaat het om nieuwbouw. Bij andere buitenlanders is dit gemiddeld maar één op de vijf.

Pas na 15 jaar terug verkopen

Gemiddeld houden buitenlandse kopers hun Spaanse casa zo’n 15 jaar en 9 maanden lang in bezit. De tweedeverblijvers zien hun aankoop dus duidelijk niet als een tijdelijke vakantiewoning om snel weer te verkopen. Voor de Belgen is dat niet anders, ziet Azull. Vandaar dat ze ook niet meer voor kleine panden kiezen. Maar liefst 37 procent van de Belgische aankopen heeft namelijk een oppervlakte van meer dan 100 vierkante meter - wat naar Spaanse normen zeer groot is. 

“De Belgen kopen hun tweede verblijf in Spanje echt om zoveel mogelijk zelf van te genieten, niet zozeer als investering. Daarom nemen ze enkel nog genoegen met een klein appartementje als er ook veel extra faciliteiten aan gekoppeld zijn. Met alleen een zwembad van 20 vierkante meter, krijg je ze niet meer overtuigd. Ze verwachten tegenwoordig ook een fitness, tennisvelden of een golfbaan. En anders kiezen ze voor een eigen villa.” Marleen De Vijt, CEO van Azull

De Spaanse vastgoedprijzen bleven vorig jaar alvast sterk overeind. Meer nog: ze stegen zelfs met 2,2 procent. Die stijging is vanzelfsprekend wel wat minder sterk dan een jaar eerder (7,2 procent), maar veel beter dan de verwachtingen tijdens het begin van de pandemie.

“De Spaanse woningmarkt is voor een deel ook afhankelijk van buitenlanders die er kopen. Bij één op de tien verkopen gaat het om een buitenlandse koper. Als al deze buitenlanders in het coronajaar dus weg zouden gebleven zijn, zou Spanje die impact stevig gevoeld hebben. Gelukkig bleek die terugval al bij al goed mee te vallen: het aantal aankopen door buitenlanders daalde ‘maar’ 24 procent. Het aantal Belgische kopers - één van de top vijf nationaliteiten als het op tweede verblijven in Spanje aankomt - daalde met 17 procent.” Marleen De Vijt, CEO van Azull

Marleen De Vijt

CEO, Azull

Joachim Deman

Communicatie, Bereal

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be