Topondernemer Joost Callens wil met Camino duurzaamste bouwgroep van België worden

Doel: omzet halen van 130 miljoen euro en toekomstgerichte woningen ontwikkelen voor iedereen

Eén van de belangrijkste bouwondernemers van ons land drukt in 2021 het gaspedaal stevig in. Joost Callens - de CEO van o.a. Durabrik - lanceert vandaag ‘Camino’, een nieuwe koepel die 12 ambitieuze bouw- en vastgoedbedrijven verenigt. En de lat ligt hoog. Dit jaar wil de bouwgroep een omzet halen van om en bij de 130 miljoen euro. Op termijn wil ze zelfs uitgroeien tot de duurzaamste vastgoedspeler in ons land. Het belangrijkste eerste nieuwe wapenfeit wordt In The Yard, een innovatieve en uiterst duurzame office space langs de E40 in Drongen.

Joost Callens staat dit jaar, samen met zijn zus Claudia, exact 25 jaar aan het roer van de bouwgroep die vooral bekend is van Durabrik. Maar in 2021 schakelt de groep een flinke versnelling hoger. Het afgelopen jaar richtte Callens ook Istoir op, een nieuwe vastgoedspeler die zich richt op de reconversie van oude panden. Later dit jaar volgen nog de lancering van Plan E, dat zal focussen op energierenovaties, en schrijnwerkerij Ebenti. 

Nu de lijnen van de nieuwe structuur zijn uitgezet, licht Callens voor het eerst een tipje van de sluier. ‘Camino’ wordt de nieuwe koepel waaronder de 12 bedrijven zullen opereren. De bedrijven - elk met hun eigen verhaal - hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen: duurzame en toekomstgerichte woonoplossingen ontwikkelen voor iedereen. 

“Camino heeft een DNA dat al deze bedrijven verbindt. Elk bedrijf heeft uiteraard zijn eigen verhaal, management en groeitraject, gericht op hun eigen expertise en eigen markt, maar ze delen wel een gemeenschappelijke visie op ondernemen met aandacht voor duurzaamheid en een uiterst mensgerichte aanpak. De kracht van Camino is dat we met onze twaalf bedrijven een antwoord kunnen bieden op alle mogelijke vragen van onze klanten. Duurzaamheid en innovatie gaan daarbij hand in hand, zowel op het vlak van technieken en materialen als op het vlak van ondernemerschap. Dit is een verhaal van echt ondernemerschap in uitdagende tijden. Het afgelopen jaar hebben we zes nieuwe bedrijven opgestart of overgenomen en volop geïnvesteerd in de aanwerving en ontwikkeling van mensen. Daar willen we nu met Camino verder de vruchten van plukken.”

Joost Callens, CEO Camino

130 miljoen euro omzet

De naam Camino verwijst naar de Camino de Santiago, de bekende pelgrimstocht die voor Durabrik in 2009 het startpunt betekende voor de ontwikkeling van een nieuwe bedrijfscultuur en een visie op mensgericht ondernemerschap. Als Joost Callens over de nieuwe naam van zijn bedrijvengroep praat, dan doet hij dat vol vuur en passie. En met gepaste trots over wat de groep al bereikt heeft. Maar liever dan het verleden te overschouwen, kijkt hij vooruit. Zo wil Camino in 2021 een omzet halen van om en bij de 130 miljoen euro. Eén van de speerpunten van de nieuwe strategie wordt duurzaamheid. 

“We willen verder gaan dan wat de overheid vraagt als het gaat om duurzaamheid. We zullen bijvoorbeeld bij nieuwe projecten meer laadpalen voorzien voor elektrische wagens en milieuvriendelijkere materialen gebruiken. De kennis is er, maar we merken dat ze nog te weinig wordt toegepast in de huidige nieuwbouwwoningen in ons land. Het is onze plicht richting de maatschappij en het milieu om woningen te bouwen die er binnen 100 jaar nog staan. We hebben hier de voorbije jaren al intens in geïnvesteerd en zijn trots dat we dit jaar erkend werden met het Unitar Charter voor duurzaam ondernemen. Met Camino verzamelen we al onze kennis en jarenlange ervaring en willen we meer dan ooit een leidende rol gaan spelen op de vastgoedmarkt in België.”

Joost Callens, CEO Camino

Duurzaamheid gaat voor Camino verder dan het klassieke ecologische. Voor de groep betekent het ook dienstbaarheid, goed doen voor de mens en de maatschappij. Bij Camino staat maatschappelijk engagement hoog aangeschreven, steeds met betrokkenheid van de eigen medewerkers. 

Kantoor van de toekomst

De bouwgroep telt vandaag meer dan 290 eigen experten en kan een beroep doen op honderden externe experten. Allemaal met één doel: innovatieve woonoplossingen creëren. 

Het eerste wapenfeit onder de nieuwe vlag is alvast niet van de minste: met de bouw van In The Yard, een state-of-the-art circulair kantoorcomplex tekenen ze voor één van de duurzaamste kantoorgebouwen van België. Het ‘kantoor van de toekomst’ naast de hoofdzetel en met zicht op de E40 in Drongen trekt volop de kaart van innovatie en duurzaamheid. Ook de gezondheid van de gebruikers van het gebouw staat centraal. Camino streeft voor In The Yard naar een WELL standard, een certificaat dat toegekend wordt aan gebouwen waarbij grenzen verlegd worden als het gaat om de kwaliteit van het binnenklimaat, een goede akoestiek, voldoende daglicht, gezonde voeding, voldoende beweging en de mentale gezondheid van de gebruikers in het algemeen.

“In The Yard is veel meer dan een doorsnee werkplek post-corona. Het wordt een ontmoetingsplaats, waar events kunnen worden georganiseerd, waar kan worden gesport, maar waar ook rustig kan geconnecteerd worden in de binnentuin of aan de gezellige bar. In The Yard wordt ook een absolute voorloper op het vlak van duurzaamheid. Het gebouw wordt gerealiseerd volgens de principes van circulair bouwen. Er komen ook 40 laadpalen voor elektrische auto’s, 70 laadpunten voor elektrische fietsen, geothermische verwarming en het gebouw heeft geen dragende binnenwanden, zodat we flexibel kunnen inspelen op wijzigende ruimtevragen.”

Joost Callens, CEO Camino

De wortels voor Camino werden al geplant in 1966. Jacques Callens stond aan de wieg van de bouwonderneming. In 1996 namen Joost en Claudia het bedrijf over van hun vader en bouwden het uit tot de mensgerichte organisatie die ze nu is. Dit jaar bestaat de bouwonderneming 55 jaar.

Jan Dhondt

Directie assistent, Camino

Lieven Van den Bogaerd

Communicatie, Bereal

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be