Steeds meer bedrijven vinden geschikte collega’s met interactief sollicitatiespel

Vastgoedspecialist vraagt kandidaat-makelaars om meteen huis te verkopen

Een fuif, een potje gamen of zelfs een escape room. Steeds meer bedrijven gooien het klassieke sollicitatiegesprek overboord en kiezen voor een interactief sollicitatiespel. Dat kan sneller het karakter en de kwaliteiten van een kandidaat blootleggen. Hillewaere, een van de grootste Antwerpse vastgoedmakelaars, kiest sinds kort ook voor deze nieuwe aanpak om de juiste makelaars te vinden. Zo krijgen sollicitanten voortaan dossiers van drie te verkopen panden. Wat later belt een 'klant' die meteen vragen heeft over één van de woningen, die hij vervolgens wil bezichtigen. Wanneer de sollicitanten enkele dagen later bij dat pand aanbellen, krijgen ze dadelijk de opdracht om de ‘klant’ - die de baas blijkt te zijn - rond te leiden en hem het pand te verkopen. Belangrijk is dat de M/V/X'en aanvoelen of het huis wel bij de klant past. Wie zich het beste uit de slag kan trekken, krijgt de job.

Een openstaande vacature zien, een sollicitatiebrief schrijven, op gesprek komen en dan een contract mogen ondertekenen? Vergeet het maar. Voor vele bedrijven werkt dit soort klassieke werving simpelweg niet meer. Daarom kiezen steeds meer werkgevers voor alternatieve jobinterviews die beter op de interesses en vaardigheden van een kandidaat inspelen, zoals een sollicitatiespel. Voortaan zoekt ook vastgoedspecialist Hillewaere op deze manier naar geschikte makelaars.

Concreet krijgt elke M/V/X die zich straks bij de vastgoedspecialist kandidaat stelt, via de website toegang tot gedetailleerde en uitgebreide informatie over drie woningen die op de markt komen. Dat gaat van het aantal slaapkamers over het gebruikte isolatiemateriaal tot uitbreidingsmogelijkheden. Later rinkelt dan de telefoon en vuurt een potentiële klant vragen op de sollicitant af. Dit gesprek moet uiteindelijk tot een plaatsbezoek leiden. Wanneer de kandidaat op de dag van de afspraak aanbelt bij de woning, opent de eigenaar de deur en vraagt hij de sollicitant om de ‘klant’ - die zijn toekomstige baas blijkt te zijn - een rondleiding te geven. 

“Al snel komen tal van vaardigheden van een sollicitant naar boven. Is hij vlot en sociaal? Weet hij waarover hij het heeft? Kent hij de woning? Voelt hij de noden van de klant aan? En vooral: hoe reageert hij op een plotse wending die voor wat extra spanning zal zorgen? Dit zijn stuk voor stuk zaken die je tijdens het klassieke sollicitatiegesprek niet voldoende kan testen. Wij zijn ervan overtuigd dat je met realiteitsgetrouwe en praktijkgerichte ‘spellen’ veel sneller te weten komt of je een topkandidaat voor je hebt staan.”

Paul Van de Putte, Directeur bij Hillewaere Vastgoed

‘War for talent’

Hillewaere haalde de mosterd voor een stuk uit de VS en Nederland. Daar maken bedrijven al een tijdje gebruik van interactieve sollicitatiespellen. Gaande van een letterlijk potje gamen met de baas tot heuse escape rooms, waar je samen met een toekomstige collega opdrachten moet uitvoeren. Sommige bedrijven gingen zelfs al zover dat ze sollicitanten lieten ophalen door een taxi, waarop de chauffeur - een vermomde manager van het bedrijf -  zich dan moedwillig vastreed in de file. Zo kwamen de kandidaten te laat voor hun sollicitatiegesprek en kon de chauffeur/manager al snel enkele sterke kwaliteiten en kleine kantjes van een sollicitant ontdekken.

“Deze vorm van solliciteren klinkt voor sommigen misschien extreem in de oren, maar het is echt wel een efficiënte test. Je krijgt meteen een realistisch zicht op communicatieve vaardigheden, inzicht, stressbestendigheid, doorzettingsvermogen en flexibiliteit. In bepaalde sectoren, waaronder zeker het vastgoed, heerst vandaag een heuse ‘war for talent’. Het is dus een kwestie om zo efficiënt mogelijk de meest geschikte kandidaten te vinden, zonder al te veel kostbare tijd te verliezen. Dat speelt overigens ook in het voordeel van de werkzoekende.”

Roel Druyts, CEO van Hillewaere Vastgoed

Ideale woning

Hillewaere telt momenteel tien interactieve vastgoedshops verspreid over Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Limburg en is van plan om in vijf jaar tijd 15 nieuwe shops te openen in grote Vlaamse steden. Wie zich kandidaat wil stellen voor een job als makelaar, kan zich hier melden. Op korte termijn is de vastgoedspecialist al op zoek naar tiental enthousiaste collega’s over heel Vlaanderen.

“De eerste nieuwe sollicitatierondes starten midden mei. Later dit jaar zullen we onze alternatieve jobinterviews evalueren en eventueel bijsturen waar nodig. Laten we wel één zaak duidelijk stellen: we zijn niet op zoek naar kandidaten die eender welke woning kunnen ‘verpatsen’, maar wel naar kandidaten die op een buitengewone manier klanten kunnen aanvoelen en hen naar een ideale woning kunnen leiden. Dat zijn twee fundamenteel verschillende zaken.”

Paul Van de Putte, Directeur bij Hillewaere Vastgoed

Paul Van de Putte

Directeur, Hillewaere Vastgoed

Roel Druyts

CEO, Hillewaere Vastgoed

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be