Slechts één op de drie verkopers hangt nog een ‘Huis te koop’-bordje aan de deur

Nochtans gaat ruim de helft van alle Belgische huizenjagers ​ met de wagen op zoek naar ideale woonbuurt

Slechts één op de drie Belgen (33%) die hun huis verkopen, hangt nog een ‘Huis te koop’-bordje aan de voordeur. Vaak omdat ze denken dat het volstaat om hun pand online te zetten of omdat ze niet willen dat de buurt weet dat ze hun woning verkopen. Nochtans heeft zo’n bordje nog altijd zijn nut. Zeker als je weet dat meer dan de helft van de kandidaat-kopers tegenwoordig weer op goed geluk de favoriete buurten afspeurt naar een ideale woning. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van vastgoedplatform Immovlan bij meer dan 2.000 verkopers en huizenjagers in ons land.

Het succes van de typische ‘Huis te koop’-bordjes is tanende. Terwijl je ze goed tien jaar geleden nog aan tienduizenden voorgevels zag hangen, maken vandaag nagenoeg alleen makelaars nog gebruik van de bordjes. En zelfs dan is dat nog niet altijd het geval. Uit een recente bevraging van Immovlan blijkt zo dat slechts 33 procent van de mensen die hun huis verkopen nog een bord in hun tuin neerplanten. Vooral sociale media vreet aan de populariteit van die zogeheten “te koop”-bordjes. Eén op de vijf particuliere verkopers (21%) zet z’n woning nu al bijna uitsluitend te koop op Facebook of andere sociale media.

“Vooral Belgen jonger dan 50 zijn snel geneigd om alleen op sociale media te rekenen. Al vergeten ze vaak dat ze op die manier bijna uitsluitend voor eigen kerk prediken. Kandidaat-kopers vind je eerder buiten je eigen vrienden- en familiekring. Wij raden verkopers daarom aan om ook minstens één ‘Huis te koop’-bordje uit te hangen. Zo vergroot je de kans op meerdere geïnteresseerden. Zeker als je weet dat opnieuw meer kandidaat-kopers op goed geluk buurten afspeuren naar een ideale woning.”

Eric Spitzer, CEO van Immovlan

Rondrijden

Uit de Immovlan-bevraging blijkt dat meer en meer huizenjagers toch niet alleen op hun digitale zoektocht rekenen en weer op goed geluk in hun favoriete buurten gaan rondrijden op zoek naar een droomwoning. Meer dan de helft van de kandidaat-kopers (56%) die op zoek is naar een woning, doet dat dus letterlijk fysiek door met de wagen rond te rijden en de buurt te verkennen.

“Wanneer die huizenjagers dan een woning te koop zien staan, zoeken ze die meteen online op - al dan niet met behulp van een app. Zo krijgen ze al snel een eerste zicht op de vraagprijs, het aantal kamers, de nood aan renovatie, enz. Pas daarna maken ze een afspraak om een pand effectief te bezichtigen en maken ze tijd om de buurt te keuren.”

Eric Spitzer, CEO van Immovlan

‘Dagtrippers’

Vele koppels gaan tegenwoordig trouwens grondiger dan ooit te werk in het keuren van een buurt. Ze rekken er zelfs een volledige dag voor uit. Werkelijk álles testen ze dan uit. Uiteraard de meest voor de hand liggende zaken, zoals de ideale reistijden naar hun werkplek, de verkeersdrukte in de straat en de nabijheid van een supermarkt. Maar heel wat ‘dagtrippers’ gaan dezer dagen nog veel verder. Zij zoeken bijvoorbeeld ook uit welke reputatie verschillende scholen in de buurt genieten, of ze niet te ver moeten gaan voor lekkere croissants, en of de buren al dan niet met elkaar in ruzie liggen. Aan de hand van ook al die factoren beslissen ze uiteindelijk of ze een bod doen op een woning.

Met andere woorden: het belang aan buurtinformatie wordt steeds groter. Belgische huizenjagers organiseren daarom bijna letterlijk een dagtrip vooraleer ze tot een aankoop overgaan.

“Ze willen exact weten hoeveel tijd ze nodig hebben om tot aan het kinderdagverblijf te fietsen, of er meer dan één route naar de oprit van de snelweg is, enzovoort. Ze willen zoveel mogelijk details kennen vooraleer ze tot een aankoop overgaan. Dat in een aantal gemeenten en steden in ons land de woningprijzen de afgelopen jaren stevig zijn toegenomen, is daar niet vreemd aan. Voor heel wat jongeren is het niet langer evident om in hun geboorteplaats snel een ideale woning te vinden. Als je naar een andere stad of dorp verhuist, moet je alles opnieuw ontdekken. Dat doe je beter voor je een verkoopakte tekent, dan erna.”

Eric Spitzer, CEO van Immovlan

 

Eric Spitzer

CEO, Immovlan

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be