Meest innovatieve LED-scherm van Benelux komt in Waasland Shopping

‘The Wall’ van ruim 16 m² dompelt de klant onder in een totaalbeleving van licht en geluid’

Sint-Niklaas, 26 januari - ​ Vandaag opent Waasland Shopping de deuren met een van de grootste en meest innovatieve MicroLED-schermen van de Benelux ooit. ‘The Wall’ is ruim 16 vierkante meter groot en nergens in de Benelux vind je in een shoppingcentrum een innovatiever LED-scherm. “We kunnen zelfs via 3D de illusie creëren dat er iets naar voren vliegt, of iemand uit het scherm stapt. Shoppers worden zo ondergedompeld in een totale ervaring van beeld en geluid die écht tot de verbeelding zal spreken”, klinkt het.

Met meer dan 10 miljoen pixels, een ‘pixel pitch’ van slechts 1,26mm en beelden van 8K heeft Waasland Shopping in Sint-Niklaas veruit het meest innovatieve LED-scherm in de Benelux. Dit MicroLED-scherm van Samsung – met state of the art technologie – is uniek voor een Belgisch shopping center. Dit nieuwste technologische hoogstandje komt op ooghoogte van de bezoekers om zo de beleving nog groter te maken. Geen enkele shopper die langs de LED-muur loopt, zal nog pixels zien.

“Via dit scherm kunnen we shoppers onderdompelen in een totale ervaring van beelden en geluid die tot de verbeelding zal spreken. Binnenkort zal het ook interactief worden gemaakt om bezoekers nog meer te verrassen. Denk maar aan kleurrijke animaties, contrastrijke beelden en zelfs unieke 3D-content zoals we die enkel in het buitenland zien opduiken.” Vincent Hermans, Shopping Manager Waasland Shopping

3D-illusies

In landen zoals Zuid-Korea, Japan en China experimenteren ze al langer met hoogtechnologische schermen. Zogenaamde ‘anamorphische illusies’ waarbij je katten, monsters of de nieuwste sneaker in 3D schijnbaar uit het scherm kan laten stappen, spreken daar al langer tot de verbeelding. Met ‘The Wall’ is dit nu ook mogelijk in Waasland Shopping.

Zo kan je de illusie creëren dat er iets 'naar voren' vliegt, of 'uit het scherm stapt' door de animatie en omgeving slim vorm te geven. De MicroLED-wall in Waasland Shopping is qua beeldkwaliteit en contrast een scherm dat eruit springt ten opzichte van andere LED-walls. Ook zien we nog vaak 'gewone' content opduiken en kan je met 3D-content vandaag echt het verschil maken.” Nele Bruers van ​ DOBIT. Zij waren verantwoordelijk voor de installatie van de wall en verzorgen de content in 3D.

Events in de kijker zetten

De bedoeling van het scherm is natuurlijk om events en acties in de kijker te zetten aan de hand van leuke filmpjes maar daarnaast toont Waasland Shopping met het nieuwste snufje dat ze ook durven innoveren op vlak van zogenaamde ‘shopping-experience’.

“De laatste jaren zijn shoppingcenters geëvolueerd van plekken waar je louter iets kon kopen tot heuse belevingscentra waar je kan eten, drinken, events kan bijwonen tot zelfs tentoonstellingen bezoeken. Technologie en de manier hoe je shoppers een beleving kan geven, spelen daar een grote rol in. Dit is technologisch dan ook haast ongezien. Er werd bovendien een geluidssysteem voorzien, dat afhankelijk van de content nog voor een extra dimensie kan zorgen.” Patrick Meutermans, vastgoedfondsbeheerder AEW, eigenaar van het winkelcentrum.

Het technologische hoogstandje vervangt na 18 jaar het gekende aquarium.

“Het aquarium was na 2 decennia toe aan vernieuwing. We hebben beslist om een andere, meer hedendaagse weg in te slaan. Deze LED-wall zal onze shoppers verrassen door een immersive experience met ongeziene beeldkwaliteit en bijhorende geluidseffecten die Waasland Shopping op de kaart zal zetten.” Vincent Hermans,Shopping Manager Waasland Shopping

Huzarenstukje

Het Olense DOBIT - die technologische innovaties voor digitale winkelbeleving en corporate experience ontwerpen en uitvoeren - stond in voor de installatie van The Wall, die 7 dagen in beslag nam. De installatie van dergelijke MicroLED-wall bleek echter een echt huzarenwerkje te zijn. Net omdat het scherm zo’n hoge resolutie heeft, moeten de verschillende modules perfect aansluiten op elkaar om één mooi geheel te vormen.

"LED verovert stilaan de markt en steeds meer retailers en bedrijven verkiezen dat boven een klassiek LCD-scherm. Maar grote techspelers zoals Samsung gaan nog een stapje verder met MicroLED. De pixels staan nog dichter bij elkaar, waardoor de resolutie hoger is en er dus meer details zichtbaar zijn in het beeld. De state-of-the art MicroLED technologie zorgt bovendien voor een lager stroomverbruik en langere levensduur. Zo gaat ‘The Wall’ tot wel 300.000 uren mee.” Nele Bruers, DOBIT

Technische details

  • Afmetingen: 7,26m x 2,27m
  • Beelden in 8K
  • Resolutie van 5760x1800 pixels
  • Samsung MicroLED Pixel pitch: 1,26mm

Vincent Hermans

Shopping Center Manager, Waasland Shopping

Lies Dobbelaere

PR Consultant, Bepublic Group

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be