Samen barbecueën en verbroederen op de parking

Hockeyclub Dragons introduceert Noord-Amerikaanse supporterstraditie ‘Tailgating’ in ons land

De Brasschaatse hockeyclub Dragons bracht vandaag samen met de Gents Hockeyclub Gantoise voor het eerst de Noord-Amerikaanse supporterstraditie ‘Tailgating’ naar ons land. Bij aanvang van een sportwedstrijd feesten uit – en thuisfans op de parking naast het stadion door te barbecueën op en naast de achterklep van hun pick-uptruck. Speciaal voor de topaffiche tussen Dragons en Gantoise kwamen enkele honderden supporters voor de match van zowel de dames als de heren met een pintje en hotdog in de hand samen om te verbroederen. “Sport verbindt mensen, maar wij misten de unieke Amerikaanse supporterservaring – en beleving”, zegt mede-initiatiefnemer Sven Potvin, CEO van hoofdsponsor Antonissen Development Group en één van de 3 drijvende krachten van ‘Friends of Dragons’.

Amerikanen worden doorgaans helemaal wild van hun nationale sporten zoals de NFL (American Football), Nascar (racen), NBA (basketbal) of MLB (Baseball). Maar de zogenaamde pregame op de parking is voor de meesten even belangrijk. Voor die bijzondere sociale traditie, die je naast in de V.S. enkel ook in Canada tegenkomt, moeten we al terugkeren naar de ‘Battle of Bull Run’ in 1861. ‘Fans’ uit Washington zakten voor de eerste slag van de Amerikaanse burgeroorlog met voedsel af naar het slagveld om er langs de zijlijn te ‘supporteren’ voor de Unionisten. Vijf jaar later benaderde de Texaanse rancher Charles Goodnight voor het eerst het pick-upconcept door een voormalige Amerikaans legervoertuig om te bouwen naar een rijdende eetzaal voor zijn cowboys. De eerste echte Tailgate Party tijdens een sportwedstrijd vond in 1869 plaats in het College Football tussen de supportersclans van Rutgers en Princeton in New Jersey.

Eerste Tailgate Party in België

Voor de finale van de Crocky Cup verrijzen doorgaans wel twee fandorpen voor iedere voetbalploeg, maar liggen die bewust ver genoeg uit elkaar om mogelijke confrontaties te vermijden. Hockeyclubs Dragons en Gantoise gingen vandaag een stap verder en brachten die unieke Noord-Amerikaanse Tailgate-traditie naar Brasschaat. De dertienvoudige kampioen van België ontving de huidige landskampioen bij zowel dames als heren Gantoise. Gantoise Dames domineert de competitie en is al zeker van de play-offs, Dragons is bij een zege tegen de Oost-Vlaamse rivaal ook zo goed als zeker. Bij de heren staan beide traditieclubs op een zakdoek.

Op de parking van de club hebben de supportersclubs D-side (Dragons) en G-Force (Gantoise) om 10 uur een BBQ-ontbijt op Big Green Eggs voorzien. Vanaf 13.30 uur werden de barbecuestellen bovengehaald voor een echte Amerikaanse ervaring. Voor iedere wedstrijd, die tevens gratis bij te wonen was, werd ook Bengaals vuurwerk ontstoken. Ook voor de allerkleinsten beloofde het een fel gesmaakte dag te worden dankzij verschillende vormen van kinderanimatie.

“We zijn erg trots dat we voor het eerst deze unieke manier van supporteren naar ons land kunnen brengen. Zelfs in Europa vond Tailgating nog maar één keer plaats, op een NFL-evenement in Duitsland. We willen op deze manier tonen dat het echt perfect mogelijk is om als fans met elkaar te verbroederen, ook al supporter je voor de rivaal. Sport verbindt mensen en moet altijd een feest zijn, zoals dat in de hockey echt het geval is.” – Sven Potvin, CEO van hoofdsponsor Antonissen Development Group

Beide clubs staan bekend voor hun fanatiek supporterslegioen. Voor de topaffiche in de Ion Hockey League werden zo’n 500 fans verwacht.

Planning:

10-12 uur: ontbijt (15 euro/pp)

12.30 uur: start wedstrijd heren

13.30 uur: barbecue (35 euro/pp, inclusief ontbijt)

15.30 uur: start wedstrijd dames

 

 

Perscontact:

Sven Potvin

CEO, Antonissen Development Group

Jürgen Eeckhout

PR Consultant, Bereal

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be