Recordjaar in zicht: al 3.485 Belgen kochten casa onder de Spaanse zon

Spanje neemt nog in populariteit toe bij buitenlanders (+16%) en ook opvallend meer Oekraïners (+30%) kopen woning

Het ziet er naar uit dat nog nooit zoveel Belgen een verblijf in Spanje zullen gekocht hebben als dit jaar. In de eerste negen maanden van 2022 schaften al liefst 3.485 landgenoten zich een ‘casa’ onder de zon aan. Of ruim 200 meer dan in heel 2021, zo blijkt uit cijfers en prognoses van Azull, de Belgische marktleider in Spaans vastgoed. “Niet alleen Belgen die hun Spaanse droom door de coronacrisis hadden uitgesteld, hebben die nu massaal waargemaakt. Een plek onder de zon is en blijft gewoon erg geliefd”, zegt CEO Marleen De Vijt. Zij verwacht dat de verkoop zich de komende maanden zal stabiliseren.

In 2018 kochten maar liefst 4.100 Belgen een (tweede) verblijf aan de zonovergoten costa’s. Dat record lijkt dit jaar gebroken te worden. Zoals het er nu naar uitziet, zullen tegen eind dit jaar goed 4.650 landgenoten, of liefst 13% méér, hun Spaanse droom hebben waargemaakt. Dat blijkt uit de nieuwste prognoses van Azull. De Belgische marktleider in Spaans vastgoed kon zopas de kwartaalcijfers van de Spaanse registratiekantoren inkijken en stelde vast dat in de voorbije zomermaanden (juli-augustus-september) nog eens 1.123 Belgen zich een casa aanschaften. Dat brengt het totaal aantal landgenoten die dit jaar al een verblijf in Spanje kochten nu al op 3.485. Met nog drie verkoopmaanden te gaan, ziet het ernaar uit dat het record van 2018 zo goed als zeker wordt verpulverd.

“In tijden van energiecrisis lijkt dit misschien vreemd, maar als je de zaken van naderbij bekijkt, is het dat helemaal niet. De voorbije drie jaar is er duidelijk een dip geweest omwille van de coronacrisis. De voorbije maanden hebben we gemerkt dat Belgen die hun droom lang hadden uitgesteld, die nu massaal hebben waargemaakt. Daarnaast zien we dat een plek onder de zon simpelweg geliefd blijft. Of het nu economisch wat moeilijker gaat of niet: wie de centen opzij heeft gezet, gaat er gewoon voor. Een verblijf in Spanje koop je dan ook niet voor het rendement, maar vooral om er zelf en met anderen plezier aan te beleven.” ​ Marleen De Vijt, CEO van Azull

Zowel de Belgen als de Nederlanders blijven klassiek- en logischerwijze - kiezen voor een woning in de kustgebieden of op de eilanden. Het grote verschil met onze noorderburen is evenwel dat de Belgen meer interesse hebben voor een casa op de Canarische eilanden en in Murcia, terwijl de Nederlanders meer aanwezig zijn op de Balearen. Belgen kiezen ook vaker voor nieuwbouw.

Stabiliseren

Ook bij andere buitenlanders blijft een woning in Spanje populair. In totaal kochten in de eerste negen maanden van dit jaar al 72.395 niet-Spanjaarden een verblijf aan de costa’s (+16%). De Britten, Duitsers en Fransen blijven de drie grootste liefhebbers van Spaans vastgoed, gevolgd door de Roemenen en de Belgen. Opvallend is dat ook steeds meer Polen hun weg naar het zuiden vinden, net als Oekraïners. Wat die laatste groep betreft, noteerden de registratiekantoren een stijging met nog eens 30% in het derde kwartaal. Inmiddels hebben al ruim 1.200 Oekraïeners een woning in Spanje gekocht.

“Zeker wat de verkoop aan buitenlanders betreft, zal 2022 sowieso een erg goed jaar blijken voor het Spaans vastgoed. Maar het omgekeerde ‘corona-effect’ is nu wel uitgewerkt, zo merken we uit gesprekken met promotoren en onze eigen verkopers. We verwachten dan ook dat de verkoop in de komende weken en maanden opnieuw wat zal afnemen, om vervolgens te stabiliseren. We zien ook dat de prijzen niet langer snel stijgen en ook stilaan stabiliseren. Er komt met andere woorden wat meer rust op de markt. Sowieso blijft een Spaanse woning nog steeds een prima investering als je houdt van Spanje en er tijd wil doorbrengen.” Marleen De Vijt, CEO van Azull

Marleen De Vijt

CEO, Azull

Lies Dobbelaere

PR Consultant, Bepublic Group

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be