Dagelijks vertrekken minstens 11 Belgen naar het buitenland op zoek naar een tweede verblijf

‘Prospectiereizen’ naar het zuiden bereiken hoogtepunt

Van nu tot aan de zomervakantie vertrekken elke dag minstens 11 Belgen naar het buitenland om er actief naar een tweede verblijf te speuren. In totaal gaat het al vlug om zeker duizend Belgen, die deelnemen aan een zogeheten ‘prospectiereis’. Dat leert een rondvraag van specialist Second Home Expo bij de belangrijkste aanbieders. Het totale aantal landgenoten dat in de komende weken op ‘prospectiereis’ gaat, ligt allicht zelfs nog een stuk hoger en neemt al enkele jaren toe. Dat zulke reizen niet langer puur een huizenjacht zijn, is daar niet vreemd aan.

Zo'n tien jaar geleden kochten de meeste Belgen nog ‘op goed geluk’ een tweede verblijf. Veel speurwerk ging er niet aan vooraf. Vaak was het op de plek waar ze de voorbije jaren op reis gingen of ze lieten zich verleiden door een bijzondere aanbieding. Velen vonden op die manier effectief de buitenlandse droom, maar anderen stootten er op een berg onvoorziene administratieve, fiscale en praktische problemen, waardoor hun droom al eens een nachtmerrie werd.

“Tegenwoordig pakt het merendeel van de Belgen het op een meer professionele manier aan. Eerst spreken ze in eigen land één of meerdere erkende vastgoedmakelaars aan, gespecialiseerd in tweede verblijven. Vervolgens maken ze een afspraak en gaan ze, begeleid door professionals, op zogeheten ‘prospectiereis’ naar één of zelfs meerdere vakantieregio’s. Het succes van zulke reizen heeft inmiddels een hoogtepunt bereikt.”

Koen De Zutter, woordvoerder Second Home Expo

Uit een rondvraag bij de belangrijkste aanbieders blijkt dat in de periode tussen de paasvakantie en einde juni nu al minstens 1.000 Belgen zo’n reis ondernemen - of gemiddeld zeker 11 pér dag. En allicht ligt hun aantal nog een stuk hoger. Opvallend: meer kandidaat-kopers trekken zelfs met het hele gezin op huizenjacht en sommigen ondernemen meteen ook meer dan één georganiseerde ‘prospectiereis’.

‘Locals’ ontmoeten

Doorgaans duurt zo’n ‘prospectiereis’ drie dagen. Interessante villa’s, studio’s, appartementen en/of hotelsuites bezichtigen neemt meestal één dag in beslag. De andere twee dagen worden de kandidaat-kopers ondergedompeld in de regio, zodat ze ook precies weten wat en waar ze kopen.

“Tegenwoordig bieden makelaars een volwaardig reisprogramma aan. Een positieve evolutie, want het gaat niet langer alleen meer om huizen bezoeken. Wie een buitenverblijf wil kopen, wil ook weten waar hij koopt. Welke bezienswaardigheden zijn er in de regio? Welke gewoontes gelden er? Wie worden je buren? Tijdens die ‘prospectiereizen’ leer je de buurt van dichtbij kennen. Op het einde kan je dan beter oordelen of je je er thuis zal voelen.”

Koen De Zutter, woordvoerder Second Home Expo

Commerciële geste

‘Prospectiereizen’ lijken op het eerste gezicht een dure aangelegenheid. Zeker als je er meer dan één onderneemt. Maar volgens Second Home kosten ze doorgaans letterlijk maar een paar honderd euro.

“Voor een makelaar is het vooral zaak om écht oprecht geïnteresseerde huizenjagers mee te nemen. Vandaar dat ze een kleine bijdrage vragen. Maar wie een stukje van de reis heeft betaald, krijgt dat bedrag bij een effectieve aankoop doorgaans terug in de vorm van een commerciële geste.”

Koen De Zutter, woordvoerder Second Home Expo

De Belgen ondernemen de komende weken voornamelijk 'prospectiereizen' naar Spanje, Portugal en Frankrijk. Maar ook Italië, Griekenland, Oostenrijk, Kaapverdië en Nederland genieten stilaan meer interesse. Naar schatting bezitten tussen de 150.000 en 180.000 Belgen een tweede verblijf in het buitenland en hun aantal neemt jaarlijks toe. Gemiddeld investeren de Belgen om en bij  225.000 euro in de aankoop van een buitenverblijf.

Koen De Zutter

Woordvoerder, Second Home Expo

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be