Primeur: Waasland Shopping bouwt één van de grootste zonnepanelen carports van Vlaanderen

Waasland Shopping zet belangrijke stappen om energie-neutraal te worden

Met een carport van ruim 4.000 vierkante meter - volledig bedekt met zonnepanelen - mag Waasland Shopping in Sint-Niklaas zich één van de meest duurzame winkelcenters van België noemen. Zo wekt het shoppingcenter sinds vandaag zo’n 17 procent van zijn eigen energie op. Maar nog straffer: de komende maanden worden ook meer dan 4.000 lampen in het winkelcentrum vervangen door LED-verlichting, komen er in de nabije toekomst laadpunten bij, worden de CO2-meters geoptimaliseerd waardoor er minder airco nodig is én zal op termijn het stroomverbruik met nog eens 20% dalen. Dat alles zou voor een CO2-besparing van meer dan 500 ton per jaar zorgen.

De duurzame carport is vandaag officieel gelanceerd door burgemeester van Sint-Niklaas, Lieven Dehandschutter, Waasland Shopping Manager, Vincent Hermans, Patrick Meutermans, asset manager van AEW en CEO van PerPetum Energy, Luc Leenknegt.

Willen we zeker zijn dat het licht blijft branden deze winter, moeten we met z’n allen maatregelen nemen om extra energie te besparen. In Waasland Shopping in Sint-Niklaas hebben ze die boodschap alvast goed begrepen. De afgelopen weken was Perpetum Energy hevig in de weer om er één van de grootste zonnepanelen carports van Vlaanderen te installeren. Na een gedetailleerde studie werd beslist om een geheel parkingblok te bedekken met zonnepanelen. Er werd een geoptimaliseerde opstelling geplaatst van 4.362m², goed voor 1MWp. Die zullen vanaf vandaag gemakkelijk 17% van de energie voor het winkelcentrum produceren.  

“Dit is een belangrijke stap maar met zonnepanelen alleen zullen we er niet geraken. Daarom vervangen we ook alle verlichtingen door LED-lampen en passen we onze CO2-meters aan zodat we de temperatuur accurater kunnen regelen waardoor we nog zuiniger omspringen met onze aircosystemen. We bekijken ook alle pistes om de biodiversiteit op de site te verbeteren. Waasland Shopping kan de uitstoot met 55% laten dalen tegen 2030 en in 2050 zelfs volledig klimaatneutraal zijn.” Toon De Meester, Ceusters 

De duurzame carport is dan ook nog maar de eerste stap voor het Waasland Shopping. Ter vergelijking, vandaag bespaart het shoppingcenter al 40% stroom in vergelijking met de opening in 2004. De komende maanden zet beheerder Ceusters verschillende stappen om de energie-efficiëntie nog meer te verhogen. Zo zou het shoppingcenter binnen enkele maanden maar liefst 508.642kg CO²-uitstoot per jaar besparen en het verbruik van verlichting met 79% doen zakken. Op termijn zou het shoppingcenter zelfs kunnen uitgroeien tot het eerste energie-neutrale shopping van ons land. 

De ambitie is om beter te doen. Impact van klimaatsverandering zal alleen maar belangrijker worden en we willen met onze shoppingcentra in België een voortrekkersrol spelen. AEW bekijkt steeds waar opportuniteiten liggen om duurzaamheidsmaatregelen te implementeren die de planeet op korte en lange termijn ten goede komen. Door in duurzame alternatieven te investeren, verminderen we de CO2-voetafdruk van ons vastgoed en zullen we in de komende tien jaar wereldwijd significant energie, water en afval besparen.” Patrick Meutermans, Asset Manager AEW  ​ ​ 

Samenwerking met duurzame partners

Om dit project te realiseren, koos Waasland Shopping voor Perpetum Energy, één van de grootste spelers in ons land op vlak van elektrische decarbonisiatie. Perpetum Energy helpt industriële en commerciële grootverbruikers om hun CO2 doelstellingen zorgeloos te behalen.

"We bekijken steeds wat de beste oplossing is op vlak van groene energie. Dat kunnen zonnepanelen, windturbines, opslag, e-mobility solutions of een combinatie van verschillende oplossingen zijn. We investeren niet alleen, we ontwikkelen en bouwen ook. Dankzij onze lange ervaring als EPC contractor en onze frisse kijk op de realisatie van complexe projecten, werd ook dit project succesvol gerealiseerd." Peter Colpaert, Area Manager Perpetum Energy Benelux

Voorloper

Vandaag lanceerden Lieven Dehandschutter, burgemeester van Sint-Niklaas, Vincent Hermans, Waasland Shopping Manager, en Toon De Meester, Operations Director Retail Property Manager van Ceusters, de carport voor de eerste keer. Tijdens de inhuldiging werden de zonnepanelen officieel geactiveerd door op een knop te drukken. Ook klanten genieten mee van de lancering van de duurzame carport. Wie vandaag het winkelcentrum bezoekt, ontvangt een ecologisch gadget.

“Ik ben opgetogen om aanwezig te zijn bij deze grote stap richting de verduurzaming van het winkelcentrum. De lancering van de duurzame carport is een mijlpaal voor de stad. Dit initiatief zet het winkelcentrum op de kaart als voorloper op vlak van duurzame initiatieven en komt zowel de bewoners, handelaars en bezoekers ten goede.” Lieven Dehandschutter, Burgemeester Sint-Niklaas

Duurzaam winkelbezoek 

Voor de shoppers verandert er tot slot ook wel wat. Het winkelcentrum plaatst in de komende maanden een aanzienlijke hoeveelheid laadpalen, met als doel 100 laadpunten die zo’n 30% van de in totaal 310 parkeerplaatsen omvatten op parking C. Daarmee kunnen bezoekers de wagen aan een voordelig CREG-conform tarief opladen.

“De carport levert een winst op 3 vlakken, shoppers krijgen korting om tijdens het bezoek de auto met groene stroom op te laden. De gemiddelde bezoeker spendeert 2.5 à 3 uur in het winkelcentrum en kan dus met een volledig opgeladen auto naar huis terugkeren. Klanten plaatsen het voertuig bovendien in een overdekte parking, zijn beschut tegen verschillende weersomstandigheden en winkelen indirect duurzamer doordat de gemeenschappelijke delen van het winkelcentrum op groene energie werken.” Peter Colpaert, Perpetum Energy Benelux
“De verduurzaming van Waasland Shopping past binnen onze klimaatdoelstellingen, maar ze strookt eveneens met onze aanpak naar partners, immers onze huurders en klanten zullen integraal genieten van de gegenereerde energie. Voor huurders een belangrijke verlaging van kosten en straks voor klanten de mogelijkheid om groen en voordelig op te laden. Hiervoor realiseerden we dit project door met verschillende externe partners en overheden van het winkelcentrum samen te werken zonder dat zij in de kosten deelden, noch nadelige gevolgen ondervonden. Door nu stappen te ondernemen kunnen we op korte en lange termijn een duurzame impact maken waar iedereen baat bij heeft.” Patrick Meutermans, Asset Manager AEW 

De werkzaamheden voor het project gingen van start in mei en zijn zopas afgerond. Het project is een investering van maar liefst 1 miljoen euro en werd in samenwerking met de vastgoedbeheerder Ceusters, studiebureau Encon en Perpetum Energy gerealiseerd in opdracht van AEW. 

 

Patrick Meutermans

Asset Manager, AEW

Toon De Meester

Operations Director Retail Property Management, CEUSTERS

Luc Leenknegt

CEO, PerPetum Energy

Isabel Lauwers

Junior PR Consultant, Bereal

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be