Opinie: "Als we grote e-commercespelers willen binnenhalen, moeten we onze strategie drastisch veranderen"
7 maart 2018
Hoewel ons land met Zalando zojuist weer naast een gigantisch distributiecentrum greep, heeft ons land nochtans alle troeven in handen om een topspeler te worden op het vlak van distributie. Alleen mogen Vlaanderen, Wallonië en Brussel elkaar dan niet beconcurreren om bedrijven binnen te halen, én moeten op federaal vlak eindelijk de maatregelen genomen worden die onze buurlanden al jaren geleden namen. Dat zegt Christophe Wuyts, Head of Industrial Agency bij Group Hugo Ceusters-SCMS.
België grijpt weer naast distributiecentrum - 1.500 jobs naar Nederland. Het nieuws dat de Duitse e-commercegigant Zalando voor zijn nieuw magazijn voor Nederland kiest en dat vandaag bekend raakte, doet pijn. Maar, laat ons eerlijk zijn, het komt niet als een verrassing. Vandaag zien we constant met lede ogen aan hoe grote e-commercespelers zoals Bol.com en Coolblue hun distributiecentra vlak over de Belgische grens neerpoten om vervolgens van daaruit de Belgische markt te bedienen. Recent gebeurde het nog met het distributiecentrum van Amazon, net over de Duitse grens in Mönchengladbach.
In de afgelopen jaren gingen zo volgens handelsfederatie Comeos al meer dan 35.000 Belgische jobs verloren. De hoge loonkosten in ons land en de strikt gereguleerde arbeidsmarkt gooit roet in ons eten. De statuten in Nederland en Duitsland zijn nu eenmaal veel flexibeler. De maatregelen die er via het Zomerakkoord kwamen, zijn een stap in de goede richting, maar ze komen jammer genoeg ook veel te laat. Dat maakt dat we het in de toekomst nog moeilijker gaan krijgen om een inhaalbeweging te maken. Want als bedrijven zoals Zalando beslissen om te gaan uitbreiden, gaan ze dat in de eerste plaats in Nederland doen, in plaats van opnieuw een centrum te openen op een andere locatie. Dan mogen de vergunningen en bouwplannen zelfs al in orde zijn, als de loonkosten beter en de werkomstandigheden flexibeler in de buurlanden zijn, is de rekening van een bedrijf snel gemaakt.
En ondertussen blijft de e-commerce-trein maar voortrazen. De groei van webshops en het gebruik van e-commerce piekt zelfs meer in ons land dan in Nederland. Alleen wordt het dringend tijd dat wij in de bovenste schuif van de e-commercegiganten komen te liggen. Het potentieel is er, dat is duidelijk. Wie de logistieke sector kent, weet dat ons land dé toplocatie is voor distributie van goederen in West-Europa. De havens van Antwerpen, Gent, Zeebrugge én de luchthavens van Zaventem, Luik en Oostende behoren tot de belangrijkste economische motoren uit de regio. Van hieruit kan je het hele land bedelen en ook onze spoor- en waterwegen zijn goed uitgebouwd. Alleen slagen we er niet in om dat te vermarkten.
Als logistiek expert zie ik bovendien dagelijks hoe Nederland en Duitsland gestroomlijnd, efficiënt en verenigd naar een klant toe stappen, terwijl in ons land de interne concurrentie tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel ons al te vaak parten speelt. Willen we die grote spelers eindelijk binnenhalen, dan zullen we onze strategie drastisch moeten veranderen. Laat ons daarom enerzijds aan één zeel trekken om zulke bedrijven binnen te halen en zelf een beter klimaat creëren om e-commerce logistiek te vergemakkelijken. Anderzijds roep ik de federale regering op om eindelijk maatregelen te nemen om de hoge loonkost, de wetgeving rond nachtarbeid en de tewerkstelling in de logistieke sector te faciliteren, zodat België op termijn de toppositie kan innemen waarvoor ze alle troeven in huis heeft.