Online verkoop van nieuwbouw boomt in deze coronacrisis

Innovatieve projectontwikkelaars zoals het Antwerpse Vooruitzicht winnen terrein in volle crisistijd

Corona of niet, de Belg blijft investeren in vastgoed, en dan vooral in nieuwbouwwoningen en -appartementen. Dat soort aankopen doet het in deze vreemde tijden bijzonder goed. Alleen al het aantal digitale verkoopsafspraken is bij innovatieve projectontwikkelaars, zoals het Antwerpse Vooruitzicht, de voorbije weken geëxplodeerd. Kandidaat-kopers kunnen er via handige tools bouwplannen en renderbeelden zien net zoals ze het tijdens een fysieke afspraak zouden kunnen. En al even opvallend: omdat mensen meer tijd hebben, wordt de aankoopbeslissing in sommige gevallen maar liefst dubbel zo snel genomen. Een van de grootste projectontwikkelaars van Antwerpen, Vooruitzicht, is ondanks de huidige omstandigheden zeer positief.

De economische weerslag van het coronavirus laat zich ook in de vastgoedsector voelen, maar bij de innovatieve projectontwikkelaars hebben ze er goede hoop op. En al zeker als het over de verkopen op plan gaat. Projectontwikkelaars hebben de gewoonte om huizen of appartementen te verkopen die nog gebouwd moeten worden. En dus is er van een bezoek of rondleiding ter plekke vaak sowieso geen sprake. Dat speelt vandaag, in volle coronatijd, meer dan ooit in hun voordeel. Of toch al zeker bij de innovatieve spelers op de markt. Die hebben het dezer dagen minstens even druk als voor de hele coronacrisis. Meer zelfs: deze zogenaamde ‘verkopen op plan’ zitten zowaar in de lift. 

“De afgelopen weken hebben we het aantal digitale verkoopsafspraken met bijna 40 procent zien stijgen. Via handige tools kunnen we de kandidaat-kopers onze bouwplannen en renderbeelden tonen zoals we het tijdens een fysieke afspraak zouden doen. De klanten zijn buitengewoon positief over onze aanpak en de middelen die we beschikbaar stellen om het proces naar wens te laten verlopen. Het is meer dan ooit het moment om online kandidaat-kopers te bereiken.”

Colin Sewalt, commercieel directeur Vooruitzicht 

Digitaal verkoopproces

Het blijft overigens niet alleen bij het virtueel bekijken van beelden of bouwplannen. Bij Vooruitzicht - een van de grootste Antwerpse projectontwikkelaars - merken ze dat ook de verkoop sneller afgehandeld wordt: waar heel dit proces vroeger gemakkelijk vijf weken in beslag nam, handelen ze een doorsnee verkoop vandaag op twee à drie weken af. Dat is dubbel zo snel en “nooit gezien” volgens de ontwikkelaar. Ondanks de economisch onzekere tijden behoudt de Belg dus wel zijn baksteen in de maag, luidt het. 

Aangezien verkoopsovereenkomsten digitaal kunnen worden ondertekend, is het verkoopproces nu ook grotendeels gedigitaliseerd. Gevolg: de projectontwikkelaars die mee zijn met hun tijd, kunnen blijven doorgaan tijdens deze crisis. Dat ziet ook Olivier Carrette, gedelegeerd bestuurder van UPSI-BVS, de Beroepsvereniging van de Vastgoedsector. 

“Deze dagen wordt duidelijk welke projectontwikkelaars ver zijn gevorderd in de digitale revolutie binnen de vastgoedmarkt. Die innovatieve spelers winnen duidelijk aan terrein tijdens deze crisis. Door hun snelle schakelen en het begrip van de klant kunnen de meesten hun activiteiten gewoon verderzetten. Dat is hoopgevend.”

Olivier Carrette, gedelegeerd bestuurder UPSI-BVS

Digitalisering wordt de norm 

Vandaag heeft Vooruitzicht dertien projecten lopen in de hele provincie. Volgens de projectontwikkelaar zou digitaal verkopen op deze manier ook na de coronacrisis wel eens de norm kunnen worden.

“We geloven dat deze digitalisering op termijn de norm wordt. De reacties van onze kopers en investeerders zijn alvast positief. Ook zij zien er dus alle voordelen van in. Een dergelijke aankoop doen zonder fysiek aanwezig te zijn op kantoor komt alleen tot stand als er vertrouwen is. Onze reputatie en het 115-jarige bestaan dragen hier uiteraard aan bij. Wij zijn alleszins klaar om deze manier van werken ook na de coronacrisis verder te zetten.”

Colin Sewalt, commercieel directeur Vooruitzicht

 

Colin Sewalt

Commercieel directeur Vooruitzicht

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be