Online tegen elkaar opbieden voor een huis? Het gebeurt almaar vaker in Vlaanderen

Vastgoed op online biedplatform raakt bijna dubbel zo snel verkocht als normaal

Online bieden op een boekenkast of op een schilderij, het gebeurt wel vaker. Maar sinds kort wint ook online bieden op een huis aan populariteit in Vlaanderen. Vooral dertigers zijn er niet vies van. En opvallend: ook al is het voor velen de belangrijkste aankoop in hun leven, het gaat allemaal een stuk sneller dan bij een “klassieke” aankoop. Zes op de tien woningen die voor het eerst op de woningmarkt komen, worden binnen de maand verkocht op soldandset.be. Dat is bijna dubbel zo snel als normaal. Dat alles blijkt uit de eerste jaarresultaten van soldandset.be, een initiatief van Dewaele Vastgoedgroep dat het online biedplatform vorig jaar uit de grond stampte.

Het platform werd een jaar geleden gelanceerd, en sindsdien gaat het razendsnel. Het werkt net zoals een openbare verkoop, waar iedereen tegen elkaar kan opbieden. Alleen: het gebeurt allemaal online en zonder tussenkomst van een makelaar of notaris. Opmerkelijk: omdat - behalve het eerste huisbezoek - alles digitaal verloopt, vindt het eerste fysieke contact tussen koper en verkoper pas echt plaats bij het ondertekenen van de compromis. 

Het idee om je woning te verkopen door mensen er online tegen elkaar op te laten bieden, vindt vanzelfsprekend vooral ingang bij doe-het-zelf-verkopers. En dat zijn er niet weinig in Vlaanderen. Iets minder dan de helft van alle vastgoedtransacties gebeurt in Vlaanderen zonder tussenkomst van een makelaar. Maar voor vele particuliere verkopers blijft het weliswaar bijzonder moeilijk om een realistische prijs te bepalen voor hun woning. Gevolg is dat hun woonst vaak lang te koop blijft staan of dat ze later tot de vaststelling komen dat ze hun pand voor een appel en ei van de hand hebben gedaan. 

“Door hun woning of appartement aan te bieden op een online biedplatform komt er geen makelaar aan te pas, maar worden ze wel professioneel geholpen om een realistische vraagprijs te bepalen. Daarna kan de markt haar gang gaan. Het is geen uitzondering dat twintig, dertig bieders dan tegen elkaar opbieden, waardoor je het maximale uit de verkoop kan halen. En dat op de meest transparante manier, want als kandidaat-koper zie je immers wat andere kandidaten bieden.”

Filip Dewaele, CEO Dewaele Vastgoedgroep

1 maand

Opvallend is ook dat 66 procent van de woningen die via het online biedplatform soldandset.be voor het eerst op de markt komen grosso modo binnen de maand verkocht zijn. Ter vergelijking: bij de traditionele verkopen, zowel via makelaar als particulier, is dat nog geen vier op de tien woningen of amper 35 procent.

“In het begin werden vooral dertigers aangetrokken om via dit platform nieuwe huizen of appartementen te kopen. En aan verkoperszijde zagen we in het begin meestal mensen van rond de vijftig jaar. Intussen merken we dat bijna alle leeftijden mee zijn met het online kopen en verkopen van hun woningen. In het begin was er twijfel, maar intussen heeft het online bieden op zo’n belangrijk iets als je eigen stulpje ook het vertrouwen gewonnen van de Vlaming. Vooral in steden is de opmars goed bezig, maar ook meer landelijk gelegen woningen worden er vandaag steeds vaker via online biedingen verkocht.”

Vanessa Loose, COO soldandset.be

Digitaler dan ooit 

Intussen lijkt het hele verkoopproces in de vastgoedsector volledig te digitaliseren: sinds een jaar is het namelijk mogelijk om verkoop- en huurovereenkomsten, aankoopbeloftes en plaatsbeschrijvingen digitaal te ondertekenen. Bij Dewaele Vastgoedgroep ondertekent vandaag al negen op de tien huizenjagers de plaatsbeschrijving digitaal. 

Soldandset.be startte vorig jaar als een pilootproject in Vlaanderen, maar bedoeling is dat er binnenkort ook in Brussel online geboden kan worden op vastgoed. 

Filip Dewaele

CEO, Dewaele Vastgoedgroep

Hannelore Schmid

Bereal

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be