Nieuwe vakantietrend: met het hele gezin destressen in een super-de-luxe tent

Voormalig CEO Center Parcs roept landbouwers op om landgoed open te stellen voor “glamping”

  • Herbronnen met het hele gezin. Op de boerenbuiten, maar wel in alle luxe. Dat is glamping. Heel wat wereldsterren deden het al, maar nu is glamping ook dé nieuwe vakantietrend in Vlaanderen.

  • Voormalig CEO van Center Parcs, James Mennekens, introduceerde “glamping” al met succes in Frankrijk, Nederland en Groot-Brittannië. Straks worden er ook in België, in elke provincie, glampings geopend.

  • Belgische landbouwers krijgen de vraag om hun erf open te stellen voor glamping en gastheer te worden voor deze ‘salonavonturiers’.

Heel wat wereldsterren deden het al in de VS of in Engeland, maar tegenwoordig kiezen ook almaar meer Vlamingen ervoor om er even tussenuit te trekken en met het hele gezin te herbronnen in een super-de-luxe tent. De nieuwe trend heet glamping - een samenvoeging van ‘glamorous’ en ‘camping’ - oftewel luxueus kamperen. James Mennekens, de vroegere CEO van Center Parcs, introduceert de nieuwe trend in ons land en opent het komende jaar een tiental glampings in heel België. Landbouwers uit alle provincies krijgen de vraag om hun erf open te stellen voor glampeerders en de Vlaming zo opnieuw in contact te brengen met het buitenleven. Weliswaar met al het nodige comfort vandien.

James Mennekens was tot 2013 CEO van Center Parcs (Pierres & Vacances). Meer dan zeven jaar lang stond deze Vlaming aan het hoofd van één van de grootste vakantiebedrijven van Europa. Vandaag is hij wereldwijd bezig met glamping, de nieuwste vorm van toerisme. In Nederland, het kampeerland bij uitstek, heeft Mennekens momenteel tientallen tenten en is glamping stevig ingeburgerd. Maar ook in Frankrijk, Groot-Brittannië en in de States staan er intussen al ettelijke tenten opgesteld. Daarmee is Het Betere Boerenbed - zoals het glampingbedrijf van Mennekens heet - meteen ook wereldwijd één van de grootste spelers in de glampingsector.

De nieuwe maatstaaf 

Intussen maakt de trend ook opmars in ons land. Noem het gerust kamperen in stijl. De hedendaagse glampeerder hoeft niet langer met tenten slaapzakken en ouderwetse gasstelletjes te zeulen, maar neemt zijn intrek in een super-de-luxe tent voorzien van alle comfort. En misschien nog wel het belangrijkste: het biedt de kans om samen met het gezin helemaal te herbronnen, weg van alle stress en drukte.

Bij ons kan je voorlopig enkel glamperen in het Vlaamse Poperinge en in Vielsalm, nabij Wallonië. Opzet is om op korte termijn in elke provincie een glamping te openen. Een weekendje luxueus kamperen kost in het zomerseizoen alvast zo’n 315 euro voor het hele gezin.

“Deze trend is wereldwijd de nieuwe maatstaf aan het worden in de toeristische sector. Mensen willen even kunnen herbronnen in de vrije natuur. Maar tegelijkertijd willen ze een privédouche en toilet. Wie glampeert, krijgt het allemaal, incluis een tent met slaapkamers, een koeling, kookkachel, enz. En niet vergeten: elke ochtend verse eitjes, vers brood, en een poetsploeg die bij vertrek de tent komt schoonmaken. Dit is toch een pak luxueuzer dan op een gewone camping.”

James Mennekens, CEO Het Betere Boerenbed

Oproep aan landbouwers

James Mennekens, die de toeristische statistieken van de afgelopen jaren in België analyseerde, ziet de trend intussen aanslaan in ons land. De voorbije maanden kozen zo al vele tientallen Vlamingen voor een glampingvakantie in eigen land. En dat terwijl het aantal toeristen op de klassieke campings de voorbije vijf jaar met ruim een derde daalde. Volgens de statistieken van de Federale Overheidsdienst Economie zakte het aantal kampeerders in ons land weg van 173.900 in 2009 tot 110.000 in 2014. En ook in 2015 zet die trend zich voort.

“Glamperen is niet hetzelfde als kamperen. In beide gevallen speelt het buitenleven een belangrijke rol, maar bij glamping krijg je de luxe erbij van een comfortabel bed, verse handdoeken, enz. Maar bovenal biedt glamping de kans om snel even te ontsnappen aan alle hectiek  en te destressen met het gezin. We hebben tegenwoordig allemaal zo’n druk leven dat de behoefte aan een rustpunt almaar groter wordt. Je hoeft daarvoor niet constant naar Thailand of Bali te gaan, glamperen geeft je de kans om ook dichtbij huis rust te vinden in het buitenleven.”

James Mennekens

Om de verschillende glampings te realiseren in ons land, lanceert de vroegere topman van Center Parcs nu een oproep richting Belgische landbouwers. Daarbij komen vooral de kleinere landbouwbedrijven in het vizier, die het tegenwoordig almaar moeilijker krijgen om te overleven. De landbouwers worden opgeroepen om hun erf open te stellen voor glampeerders.

“Ruimte geven aan het glampingtoerisme kan zeker voor de kleinere landbouwbedrijven zorgen voor een bijkomend inkomen. En laat het duidelijk zijn: dit soort toerisme zal in Vlaanderen alleen nog maar aan populariteit winnen.”

James Mennekens

* Bekijk zeker ook de videoreportage hieronder. Deze is vrij van rechten. 

James Mennekens

CEO Het Betere Boerenbed

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be