Nieuwe gratis app kan verdere verspreiding Covid-19 beter en sneller indijken

Vlaamse techbedrijven bundelen krachten in de strijd tegen het coronavirus

Drie Vlaamse techbedrijven hebben hun krachten gebundeld om de verdere verspreiding van het coronavirus beter en sneller in te dijken. Adunio, MyBingli en Gaga hebben samen een nieuwe gratis app ontwikkeld die niet alleen iedereen kan waarschuwen voor zogeheten ‘hot zones’ en contact met mensen die enkele dagen later Covid-19 blijken te hebben. Het kan je ook aansporen om tijdig de dokter te bellen wanneer je typische symptomen ontwikkelt. De app ‘Flattening The Curve’ - die bovendien al interesse wekt in het buitenland - wordt vanaf vandaag gelanceerd en is vanaf volgende week beschikbaar in de App store.

Concreet moet elke Belg de app eerst downloaden op z’n smartphone, via de App store. De app zal je vervolgens toestemming vragen om je bewegingen te kunnen volgen en je vragen om je gezondheidstoestand regelmatig te updaten via een uniforme vragenlijst. Op die manier kan de evolutie en de verspreiding van het virus op een vlotte manier in kaart worden gebracht. 

“Belangrijk: alles gebeurt op anonieme basis, zonder enige uitzondering. Dit systeem heeft verscheidene voordelen. Ten eerste is het zo gemakkelijker voor o.a. overheden en ziekenhuizen om beslissingen te nemen en inschattingen te maken. Ten tweede kunnen ook zogenaamde ‘hot zones’ of ‘danger zones’ - gebieden waar veel infecties zijn - makkelijker geïdentificeerd worden. Tot slot krijgt de gebruiker updates over de algemene cijfers en zijn of haar eigen risico. Ben je de afgelopen dagen in de nabijheid geweest van iemand die heeft aangegeven symptomen te ervaren? Dan krijg je hiervan een melding, zodat je je eigen contacten verder kan beperken en je symptomen kan checken.”

Vincent Nys van ‘Flattening The Curve’

Op die manier willen de jonge techondernemers tevens een oproep doen voor meer sociale verantwoordelijkheid en de overheid en wetenschap helpen om de verdere verspreiding in te dijken.

‘Fake news’ bestrijden

De app heeft volgens de makers nog een bijkomend voordeel. De voorbije weken is duidelijk gebleken dat er ook heel wat ‘Fake news’ de ronde doet omtrent het coronavirus op social media, via messaging apps en op allerhande websites. Gaande van compleet valse remedies, zoals het drinken van liters water, tot lijstjes met tal van valse symptomen. 

“Het is duidelijk dat mensen via alternatieve wegen op zoek gaan naar informatie over Covid-19. Daarom is er nood aan wetenschappelijk onderbouwde apps, die focussen op de oplossing. Wij zijn ervan overtuigd dat onze Flattening The Curve-app daar een flinke rol in kan spelen, omdat wij alleen met informatie uit de wetenschappelijke wereld werken. Samen met de bevolking kunnen we voortaan allemaal ons technologische steentje bijdragen in de moeilijke strijd tegen het Coronavirus.” 

Vincent Nys van ‘Flattening The Curve’

 Al aanvragen uit het buitenland

En opvallend. De Vlaamse ondernemers hebben voor hun app alvast interesse uit het buitenland weten op te wekken. Zo geven de Ministeries van Volksgezondheid van Roemenië, Servië, Macedonië en Rusland, alsook enkele landen uit het Midden-Oosten aan dat ze geïnteresseerd zijn om de technologie ook in hun land uit te rollen. 

“Die interesse uit het buitenland is mooi meegenomen. Maar ook in eigen land staan er grote uitdagingen voor ons. Wij staan positief tegenover alle nieuwe ontwikkelingen die er vandaag zijn om deze crisis aan te pakken. We reiken dan ook de hand uit naar potentiële partners en de federale overheid om samen tot één geheel te proberen komen.”

Vincent Nys van ‘Flattening The Curve’

De partners die achter de app zitten zijn enkele grote technologie-spelers zoals Keyrus, Microsoft Blue Health Innovation Center en Epcon - die o.a. tuberculose in Afrika in kaart brengen. Tot slot komen de vragenlijsten van MyBingli, een medische tech-startup, en zijn de resultaten afgetoetst met de medische sector.

flatteningthecurve.eu

Vincent Nys

Flattening The Curve

Koen Cypers

Communicatie, Bereal

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be