Nachtarbeid in de e-commerce wordt verder versoepeld: "Belangrijke stap voorwaarts"
E-commerce doet 7 op 10 Belgische logistieke spelers fors groeien, maar winst wil nog niet volgen
20 oktober 2017
- Nachtarbeid in de e-commerce wordt nog verder versoepeld. De federale regering maakt er momenteel werk van in een uitwerking van het zomerakkoord.
- De sector spreekt volgens logistieke vastgoedinvesteerder Montea van "een belangrijke stap voorwaarts"
- Bovendien verwacht de sector in ons land in 2018, volgens een nieuwe Logistieke Barometer, een omzetstijging van 7,5 procent, o.a. dankzij e-commerce.
- De winstgroei blijft echter voorlopig uit bij 7 op de 10 logistieke spelers, wat deels het gevolg is van de hoge loonkost.
- Meer dan twee op drie logistieke spelers zien IT en automatisatie als dé uitdaging voor de toekomst.
***
De federale regering maakt momenteel werk van een versoepeling van de regels rond nachtarbeid in de e-commerce. Ze doet dat in de verdere uitwerking van het zomerakkoord. Daardoor moet nachtarbeid ook makkelijker worden tijdens het “spitsuur” in de pakjessector, met name tussen 20 uur en middernacht. Voor de logistieke sector is het een “belangrijke stap voorwaarts” die nodig is om concurrentieel te blijven. En dat is meer dan ooit noodzakelijk volgens de nieuwe Logistieke Barometer van Montea: 7 op de 10 logistieke spelers in ons land ziet de omzet fors groeien door e-commerce, maar de winstgroei blijft voorlopig achterwege.
Op de vooravond van Inspiration Day (aanstaande maandag), hét moment waarop de logistieke sector in Antwerpen verzamelt om na te denken over de toekomst, komt de logistieke vastgoedinvesteerder Montea naar buiten met de resultaten van de nieuwe jaarlijkse Logistieke Barometer. Die is gebaseerd op een bevraging bij de top-50 logistieke bedrijven in ons land en moet een gedetailleerd beeld geven op de noden binnen één van de economisch meest belangrijke sectoren. Eén van de meest opvallende conclusies: e-commerce wordt almaar belangrijker voor de logistieke sector, alleen vertaalt zich dat nog niet in de winstmarges.
Concreet verwacht het gros van de top-50 logistieke bedrijven in 2018 een omzetstijging van gemiddeld 7,5 procent, en dat grotendeels dankzij e-commerce. Goed 95 procent van de sector rekent bovendien op het aanwerven van bijkomend personeel, 80 procent ziet het bedrijf groter worden in vierkante meters. Alleen: wat rentabiliteit betreft, vreest meer dan 70 procent dat ze er in 2018 niet of nauwelijks in zullen slagen de winst te laten groeien. De gemiddelde winstgroei in 2018 wordt bij de bevraagde bedrijven geschat op amper 1 procent.
Stap voorwaarts
Zo’n 82 procent van de logistieke bedrijven in ons land ziet Nederland nog altijd als de te duchten concurrent, op verre afstand gevolgd door Duitsland en Frankrijk. Liefst 88 procent meent dat de overheid dan ook bijkomende prioriteiten moet stellen om de Bol.com’s en Coolblues van deze wereld te overtuigen zich voor hun logistieke activiteiten ook in ons land te vestigen. Eén van de boosdoeners blijft echter de mobiliteitsproblematiek (35%) en in nog veel grotere mate de hoge loonkost en de weinige flexibiliteit op het vlak van arbeidswetgeving (47%).
Daaraan komt de federale regering de sector nu deels tegemoet met een verdere uitwerking van het zomerakkoord. Zo wordt het voor bedrijven makkelijker om op bedrijfsniveau nachtarbeid in te voeren vanaf 20 uur via een wijziging van het arbeidsreglement.
“Door de sector toe te laten meer efficiënt te werken, rekenen we niet alleen op een verdere groei van de e-commerce-activiteiten, maar geven we de bedrijven ook de nodige slagkracht om internationaal te concurreren. De bedoeling van deze nieuwe regeling is de huidige hindernissen rond nachtarbeid weg te nemen.”
Alexander De Croo, vice-premier en minister van Digitale Agenda
Voor de sector is de nieuwe regeling die momenteel op de tafel van de federale regering ligt een “belangrijke stap voorwaarts”.
IT en nieuwe technologie
Mogelijk nog de meest opvallende conclusie uit de Logistieke Barometer is dat de sector niet alleen op de overheid rekent om de bedrijfsresultaten verder te verbeteren. Meer dan twee op drie logistieke spelers in ons land menen zo dat IT en automatisatie dé belangrijkste uitdaging voor de toekomst zijn.
“Logistiek zal in België hoe langer hoe minder om transport draaien, maar wel om het implementeren van nieuwe technologie, waardoor er efficiënter en slimmer gewerkt kan worden. Zo stelt 63 procent van onze logistieke spelers dat hun IT-afdeling de komende jaren de meest cruciale rol zal spelen om de bedrijfsresultaten te verbeteren. Ter vergelijking: transport zal daarbij nog maar voor 19 procent doorslaggevend zijn. Inzetten op IT en nieuwe technologie wordt dus één van de belangrijke pijlers om vooruitgang te boeken.”
Jo De Wolf, CEO Montea
Maar hoe kan de logistieke sector in ons land alles zo slim en efficiënt mogelijk verpakken, sorteren en klaarmaken voor levering? Uit de ruime bevraging van Montea blijkt dat meer dan 70 procent van de sectorspelers het belang van dit soort toekomstvisies ruimschoots inziet, maar er nauwelijks aan toekomt om er echt mee bezig te zijn. Tijdens de Inspiration Day 2017 verzamelen maandag alvast meer dan 300 professionals uit de logistieke sector om het debat aan te gaan.
Voor de redactie: in bijlage vind je de gedetailleerde resultaten van de Logistieke Barometer van Montea. Wil je de Inspiration Day bijwonen of met één van onze experten spreken, contacteer ons dan.