Na golf aan verbouwingen en aanleg van zwembaden: liefst één op de vijf woningen blijft onderverzekerd

Meerderheid Vlamingen vergeet brandpolis aan te passen na grote binnen- en buitenwerken

De Vlamingen pakken nu al goed een jaar lang massaal de binnen- en/of buitenruimte van hun woning aan. Toch past slechts een minderheid ook spontaan zijn brandverzekering aan. Liefst één op de vijf woningen blijft zo stevig onderverzekerd en dat is een risicovolle situatie, zo merkt Hillewaere Verzekeringen op. Zeker nu door corona meer elektrische toestellen lang draaien en er meer geklust wordt, wat het risico op brand verhoogt. De verzekeringsmakelaar start een sensibiliseringscampagne en raadt onder meer aan om alle waardevolle spullen in huis én buiten te fotograferen en de beelden bovendien te bewaren in een beveiligde Cloud-omgeving.

De coronacrisis heeft liefst één op de drie Vlamingen gestimuleerd om hun huis een grote make-over te geven, zo blijkt uit een recent onderzoek van iVox bij 1.000 Vlaamse woningeigenaars, in opdracht van Hillewaere. Gemiddeld spenderen ze 17.539 euro aan een nieuwe badkamer, keuken en nieuw interieur. Ook de buitenruimtes krijgen serieus meer aandacht. Vorig jaar alleen al werden in ons land een recordaantal van 4.050 zwembaden aangelegd, dit jaar verwachten de aannemers er minstens evenveel aan te leggen. Zo’n zwembad kost gemiddeld tussen de 50.000 en 65.000 euro. 

“Het is duidelijk dat de Vlamingen een stevige duit hebben geïnvesteerd in meer comfort en daar nu ook ten volle van genieten. Echter, velen vergeten tezelfdertijd ook hun brandverzekering aan te passen. Uit onze analyse blijkt dat ongeveer één op de vijf woningen vandaag onderverzekerd is. En dat is toch risicovol. Als er zich schade voordoet, dreigt u zo voor onaangename financiële verrassingen te staan.”

Leen Verheyen, algemeen directeur Hillewaere Verzekeringen

Veel voorkomende bronnen van schade zijn een lek in het dak of een waterleiding en stormschade. Maar zeker ook brand. De voorbije jaren is een stijging merkbaar van ernstige woningbranden. En dat is volgens brandpreventieadviseurs onder meer te wijten aan het feit dat onze huizen dezer dagen vol plastic staan en elektronische apparaten die voortdurend worden opgeladen. Zeker in deze coronatijden. 

Foto’s maken en veilig bewaren

Hillewaere start daarom een sensibiliseringsactie waarbij het de Vlamingen wijst op het belang van het up-to-date houden van je woningverzekering na verbouwingen. Maar ook voldoende rookmelders plaatsen, geen overvolle verdeelstekkers gebruiken, apparaten stofvrij houden en niet ‘s nachts apparatuur opladen, zijn zaken die iets té vaak vergeten worden, zo luidt het.

De verzekeringsexpert raadt bovendien aan om foto’s te nemen van je meest waardevolle bezittingen én deze ook op een plek te bewaren die zelf niet gevoelig is voor schade. Bijvoorbeeld in een beveiligde, digitale Cloud-omgeving.

“Wie er voor wil zorgen dat na een geval van schade de expertise vlot verloopt, maakt best regelmatig eens een foto van de meest waardevolle bezittingen binnen en buiten. Overzichtsbeelden van een buitenruimte, tuin en kamers zijn ook altijd nuttig. Met zulke foto’s is er gemakkelijker bewijs dat er bijvoorbeeld een waardevol schilderij aan de muur hing. Aankoopbewijzen zijn er natuurlijk ook steeds. Maar vaak worden die niet bijgehouden, of gaan ze zelf verloren in de schade.”

Leen Verheyen, algemeen directeur Hillewaere Verzekeringen

Niemand is verplicht om een brandpolis te nemen, maar de meeste banken verplichten bij het afsluiten van een woninglening hun klanten wel om er een af te sluiten. Dat is begrijpelijk, aangezien een bank evenzeer financieel schade kan lijden wanneer er iets met de woning zou mislopen.

Hillewaere merkt tot slot ook op dat één op de tien woningen oververzekerd is. Ook deze huiseigenaars hebben er baat bij om regelmatig hun administratie op orde te brengen. 

Leen Verheyen

Algemeen Directeur, Hillewaere Verzekeringen

Hannelore Schmid

Bereal

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be