Makelaar verkoopt voortaan prinsessenwoningen

Renovaties in het slop: AI-tool van Dewaele inspireert kandidaat-kopers in hun favoriete stijl

Vastgoedgroep Dewaele zet als eerste Belgische makelaar een nieuwe stap in de digitalisering van vastgoedzoekertjes. Met hun gloednieuwe AI-tool kunnen (potentiële) kopers van elk aangeboden pand realistische renders maken in uiteenlopende stijlen – van een warme, rustieke sfeer tot zelfs een flamboyante prinsessenwoning of spannende jungle-kamer om ook de kinderen te laten wegdromen. Dewaele hoopt op die manier het teruggelopen aantal renovaties weer op te krikken. "Met onze tool helpen we kandidaat-kopers het potentieel te zien in minder kant-en-klare panden, zonder fysieke ingrepen of dure plannen van een architect", zegt CEO Sofie Spriet.

De originele zitkamer van de koopwoning op de zoekertjessite van Dewaele wordt met één klik omgetoverd in een sprookjesachtige zitkamer. Hetzelfde kan ook in onder meer Scandinavische, landelijke of Japandi-stijl.
De originele zitkamer van de koopwoning op de zoekertjessite van Dewaele wordt met één klik omgetoverd in een sprookjesachtige zitkamer. Hetzelfde kan ook in onder meer Scandinavische, landelijke of Japandi-stijl.

Makelaars zijn net als de hele vastgoedsector op zoek naar antwoorden op het dalende aantal renovaties. Uit cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel blijkt dat in heel 2024 in totaal 26.428 residentiële renovaties werden vergund - 4 procent minder dan in 2023. Het voorbij jaar startte met nog een hevigere terugval. In januari werden in België vergunningen afgeleverd voor 1.596 gebouwen – een daling van 6,6% tegenover december 2024. In het Vlaams Gewest is de afname nog scherper (-10,2%). 

“De terugvallende cijfers van het aantal renovaties bevestigen wat we al langer voelen op het terrein. De renovatiemarkt vertraagt niet alleen door de economische omstandigheden, maar ook omdat mensen vaak moeite hebben om zich een esthetisch eindresultaat voor te stellen en dus het potentieel van een woning onderschatten. Met onze AI-tool helpen we die drempel te verlagen door kandidaat-kopers niet alleen een woning, maar ook een portie verbeelding aan te bieden.” ​
Sofie Spriet, CEO Dewaele

Kinderen betrekken

De technologie, intern ontwikkeld door het innovatieteam van Dewaele, werkt op basis van geavanceerde beeldherkenning en generatieve AI. Bij elk pand op de website kunnen bezoekers voortaan zeven interieurstijlen selecteren. Eén klik volstaat om ruimtes in de woning te bekijken als moderne keuken, Scandinavische living of één van de overige vijf stijlen. Om ook de kinderen bij de aankoop van de woning te betrekken, is er zelfs de mogelijkheid om een saaie ruimte om te toveren in een sprookjesachtige slaapkamer of stoere jungle-kamer.

"Om de klimaatdoelstellingen te halen, moet het volume aan energetische renovaties de komende jaren net versnellen in plaats van vertragen. Veel kandidaat-kopers haken af omdat ze zich de renovatie niet kunnen inbeelden. We hopen dat de tool een hulpmiddel kan zijn voor kopers om ook minder kant-en-klare woningen een kans te geven – simpelweg omdat ze instant het potentieel zien. En zodra de esthetische woondroom van de koper vorm krijgt, kan het energetische renovatie-huiswerk beginnen.” ​
Sofie Spriet, CEO Dewaele

De AI-tool wordt vanaf vandaag uitgerold op een 200-tal panden van Dewaele in Vlaanderen en Brussel, om in latere fase uit te breiden naar het volledige aanbod. Ook verkopers reageren enthousiast, omdat hun woning zo aantrekkelijker in beeld komt én de kans verhoogt om een kandidaat-koper te overtuigen.µ

 

Voorbeeld 1: zitkamer

 

Voorbeeld 2: woonkamer

 

Voorbeeld 3: badkamer

 

Voorbeeld 4: keuken

 

Voorbeeld 5: slaapkamer

 

Sofie Spriet

CEO, Dewaele Vastgoedgroep

Bram Van Hemelryck

Sr pr-consultant, Bereal

 

 

Contacteer ons

Bram Van Hemelryck

Sr pr-consultant, Bereal

Hannelore Schmid

Senior PR Consultant, Bepublic Group

Ken Standaert

Ken Standaert

Team Lead & Senior Consultant Bepublic Group, Bereal

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be