"Liever mensen helpen dan thuis te zitten"

KORTRIJK – IZEGEM: Poetshulpen Triamant Comfy poetsen goed beschermd weer bij ouderen thuis, na twee weken onderbreking

Waar het voor de meeste Belgen nog koffiedik kijken is wanneer ze het werk kunnen hervatten, beleven achttien poetshulpen van dienstenchequebedrijf Triamant Comfy hun eerste post-corona-werkdag nu al. Goed beschermd met onder meer gelaatsmaskers en handschoenen krijgen hun klanten, veelal ouderen, na twee weken onderbreking hun vertrouwde poetshulp weer over de vloer. “Een proper huis geeft onze klanten rust en een fijn gevoel”, vertelt poetshulp Els De Witte. “Weer een bekend gezicht zien of eindelijk die pot confituur uit de hoogste kast kunnen pakken, is vandaag minstens zo belangrijk voor onze klanten, zeker voor wie geen familie in de buurt heeft.”

De achttien poetshulpen die nu het poetsen hervatten, werken in de regio Kortrijk-Izegem bij mensen thuis en stopten net als de meeste poetshulpen in België zo’n twee weken geleden als gevolg van de corona-maatregelen. Dertig andere poetshulpen bleven de hele tijd aan het werk in de leefbuurten van woonzorginnovator Triamant. Amper zes poetshulpen van Triamant Comfy - op het totaal van 60 - kiezen er zelf voor om het werk nog niet te hervatten, uit angst voor corona-besmetting.

“We zijn tevreden dat deze mensen echt terug aan de slag willen. Uiteraard vinden we hun gezondheid op dit moment het belangrijkste. Om de veiligheid van zowel medewerkers als klanten te garanderen, hebben we daarom ook massaal beschermingsmateriaal aangekocht: veiligheidsbrillen, gelaatsmaskers, mondmaskers en handschoenen.”

Bart Baert, Triamant Comfy
 

“Mijn klanten zijn blij dat ik terugkom. Ik heb dit weekend al fijne berichtjes gekregen. Normaal zou ik volgende week voor zes maanden naar Kreta vertrekken, waar ik een bed&breakfast uitbaat, maar dat gaat nu niet door. Ik ben niet ziek, dus als ik goed beschermd kan werken, wil ik liever mensen helpen zoveel ik kan dan gewoon thuis te zitten.”

Els De Witte, poetshulp Triamant Comfy


Om de heropstart van de gestopte poetshulpen goed voor te bereiden, bracht Triamant Comfy ook de vraag van klanten in kaart. Het dienstenchequebedrijf contacteerde alle klanten waar de poetshulp was onderbroken. Goed één op de drie klanten antwoordde positief op de vraag of ze de poetshulp wilden hervatten, weliswaar met de nodige beschermingsmiddelen. Vooral oudere mensen en mensen uit essentiële beroepen gaan in op de heropstart. Een aantal gezinnen met kinderen en thuiswerkende ouders zagen de terugkomst van hun poetshulp momenteel nog niet zitten.
 

“Vandaag kunnen we weer ingaan op alle aanvragen van bestaande klanten. We hopen de komende dagen ook extra ruimte in de planning te vinden, zodat we ook kunnen antwoorden op vragen van nieuwe klanten. We willen daarbij voorrang geven aan hulpvragen van ouderen.”

Bart Baert, Triamant Comfy

 

Strijksters

De heropstart van de Triamant Comfy-strijkdienst is moeilijker. Klanten mogen hun ongestreken was niet naar de strijksters brengen, want dat is een niet-essentiële verplaatsing. De strijksters mogen de was wel bij klanten thuis ophalen en terugbrengen. Maar dat is niet voor iedereen evident, zegt het dienstenchequebedrijf.
 

“Voor strijksters zonder auto of alleenstaand met kinderen thuis, is het onhaalbaar om een tijdsintensieve ophaling en levering te doen bij klanten verspreid over de regio. Voor onze strijksters zoeken we momenteel een oplossing, zodat ook zij weer aan de slag kunnen zonder de bijkomende onhaalbare ophaling en levering van ongestreken was.”

Bart Baert, Triamant Comfy


Het dienstenchequebedrijf verwacht dat de vraag naar huishoudhulp de komende weken weer zal aantrekken, ook bij klanten die nu nog twijfelen. Wanneer de maatregelen worden afgebouwd en tegelijk duidelijk wordt dat poetshulp veilig kan met de nodige beschermingsmiddelen, verwacht Triamant Comfy dat zo goed als alle gebruikers snel weer beroep zullen doen op hun vertrouwde poetshulp.


--

Neem zeker contact op om mogelijkheid voor reportage foto/video/audio te regelen.

--

Kristien Vandenberghe

Communicatie, Triamant

Jurgen D'Ours

Communicatie, Bereal

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be