Leuvense Hertogensite verwelkomt eerste bewoners

Handelaars Benedenstad op zoek naar beste locatie nabij nieuwe stadsbuurt

De kop is eraf: de Hertogensite, de nieuwe stadswijk in het centrum van Leuven, verwelkomt haar allereerste bewoners. Ze nemen hun intrek in de nieuwe appartementen vlak naast het voormalige Sint-Pietersziekenhuis. Daar is intussen ook het nieuwe kantoorgebouw van Resiterra gevestigd, de vastgoedpromotor die de hele site de komende jaren omtovert tot een nieuwe stadswijk. En die herontwikkelde buurt lokt meteen ook nieuwe handelaars: zo opende onlangs al een nieuwe juwelier de deuren in de Brusselsestraat.

De eerste verhuiswagens rukken aan op de nieuwe Hertogensite, de grootste binnenstedelijke residentiële ontwikkeling op de oude ziekenhuissite van Leuven. Want de nieuwe stadsappartementen, naast het voormalige Sint-Pietersziekenhuis in de Brusselsestraat, krijgen eindelijk hun nieuwe eigenaars.

“De twee statige herenhuizen van de voormalige stadsbrouwerij ‘De Blauwen Oijvaert’, op de hoek naast het oude ziekenhuis en de Brusselsestraat, zijn nu volledig gerenoveerd. Ze hebben plaats gemaakt voor negen appartementen. Achter het gebouw ligt een binnenplein met nog een nieuw woonproject, dat eveneens negen huishoudens mag verwelkomen. Het is leuk om te zien hoe het harde werk van de voorbije jaren nu ook echt vorm krijgt.” Erik Van Hoof, CEO Resiterra

Nieuwe stadscommunity

Intussen werkt Resiterra verder aan de herontwikkeling van de rest van de Hertogensite, waar de ontwikkelaar straks nog ruim 500 appartementen en stadswoningen bouwt. De volgende fase in het hele bouwproces is de sloop van het Sint-Pietersziekenhuis. Ook de kantoren van Resiterra zijn intussen verhuisd naar een nieuwe locatie. De vastgoedpromotor vestigt zich op de gelijkvloerse verdieping van het woonproject ‘De Blauwen Oijvaert’.

“De nieuwe bewoners zullen op termijn een omvangrijke community vormen, pal in het Leuvense stadscentrum. Reken daarbij nog eens de komst van een nieuwe podiumkunstenzaal, het nieuwe HistarUZ-museum, de Welzijnstoren met eerstelijnszorg, kleine handelszaken, duurzaam openbaar vervoer, het grote stadspark langs een opengelegde Dijle, erfgoed in een nieuw kleedje, … En je beseft dat deze voormalige stadskanker transformeert naar een bruisende stadsomgeving. Helemaal in lijn met de toekomstvisie van het Leuvense stadsbestuur, waarbij we zoveel mogelijk verloederde locaties zinvol herontwikkelen tot aangename, leefbare stadsdelen.” Carl Devlies, schepen ruimtelijk beleid en gebiedscoördinatie stad Leuven

Aantrekkingskracht middenstand

De komst van de nieuwe bewoners trekt stilaan ook de aandacht van nieuwe handelaars die zich in de Leuvense Benedenstad vestigen. Zo opende een juwelier recent haar deuren in de Brusselsestraat, vlak naast de Hertogensite. De komst van honderden nieuwe Leuvenaars was voor deze zelfstandige één van de voornaamste redenen om te verhuizen.

“Voor handelaars is locatie ontzettend belangrijk, ook voor een juwelier. Een juweel koop je niet alle dagen, maar bij die speciale levensgebeurtenissen waar dat wel het geval is, moeten de mensen mijn zaak direct weten zijn. Daarom koos ik ervoor om mijn winkel te verhuizen naar de Brusselsestraat. Daar passeert immers veel in- en uitstroom van bewoners uit de gemeenten die naast Leuven liggen, zoals Herent of Bertem. Hetzelfde geldt voor de vele bewoners van de Hertogensite: die zullen natuurlijk ook vaak voorbij mijn winkel passeren. Bovendien was de komst van de podiumkunstensite voor mij een zeer belangrijke voorwaarde: als ontwerper is het extra interessant om in het nieuwe culturele hart van de stad te liggen.” Isabelle Vanlaere, zaakvoerder van de gelijknamige juwelierszaak

Erik Van Hoof

CEO, Resiterra

Joachim Deman

Communicatie, Bereal

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be