Lage spaarrente doet Vlamingen nu ook derde of vierde verblijf kopen

Nieuwe trend: Vlamingen kopen appartement met hotelservice in Spanje

  • De bijna negatieve spaarrente zorgt ervoor dat Vlamingen naast een tweede verblijf nu ook almaar vaker een derde en/of vierde verblijf in Spanje kopen. Dat stelt de Belgische marktleider in Spaans vastgoed Azull vast, die de voorbije weken het aantal verkoopdossiers (van derde en vierde verblijven) fors zag toenemen.
  • Opmerkelijke trend: heel wat van die Vlaamse investeerders kiezen meer en meer voor de aankoop van een appartement met “hotelservice”. Het vakantieverblijf wordt dan verhuurd door een hotel, waardoor de eigenaars zich niets moeten aantrekken van boekingen, onderhoud of inrichting.

Nu de rente op een spaarboekje onder nul dreigt te zakken, lonkt de Vlaming nog wat meer dan gewoonlijk naar de vastgoedmarkt. Volgens een recente bevraging van CheckMarket zou in dat geval ongeveer een kwart in bakstenen investeren. Maar nu al laat het effect zich voelen, en dan vooral op de Spaanse vastgoedmarkt. Dat is niet onlogisch, want de Vlaming die in buitenlands vastgoed investeert, doet dat het meest in Spanje. 

Azull, de marktleider in Spaans vastgoed, ziet alvast een opvallende trend nu de spaarrente op zo'n laag peil staat. Zo meldt de vastgoedgroep een forse toename van het aantal dossiers van Vlamingen die al eigenaar zijn van een tweede verblijf in Spanje, maar nu ook zeer bewust voor een derde of vierde verblijf opteren.

“Tot voor kort gebeurde het zelden dat iemand met een tweede verblijf ook nog eens een derde verblijf kocht. Vandaag is dit echter geen uitzondering meer en zien we sommige mensen zelfs voor een vierde verblijf opteren. Zo hebben de jongste twee maanden dubbel zoveel Vlamingen een derde of vierde verblijf in Spanje gekocht dan in heel 2015 samen. En die trend zal nog een tijd aanhouden. Veel kapitaalkrachtige Vlamingen maken zich zorgen door de vele berichten over negatieve spaarrente en beslissen daarom iets te ondernemen met hun spaargeld.”

Marleen De Vijt, CEO Azull 

3 à 5 procent rendement

Volgens een recente bevraging van Azull bij 420 Belgen die een tweede verblijf in Spanje kochten, doen twee op de drie Belgen dat vooral omdat ze er zélf van willen genieten. Ze zoeken geen rendement, maar levenskwaliteit. Zij die een derde of vierde verblijf kopen, zien dat echter wel als een investering die moet renderen.

“Opvallend genoeg mikken deze Vlamingen meer op het rendement bij verhuring. Ze zien het als een interessante belegging die moet opbrengen. En terwijl men vroeger een rendement van drie tot vijf procent vaak nog iets te mager vond, is men daar vandaag bijzonder opgetogen mee. Uiteraard speelt daar de erg lage rente op de spaarboekjes in mee." 

Marleen De Vijt, CEO van Azull 

Appartement met hotelservice

Vlaamse investeerders - die voor een derde of vierde verblijf gaan - worden onder andere aangetrokken door de stijgende huuropbrengsten van toeristisch vastgoed in Spanje. Zo wordt er de laatste tijd gesproken van huurprijzen die in sommige Spaanse regio’s met vier procent stijgen. Maar wat vooral opvalt, is dat kopers van een derde of vierde verblijf niet meer kiezen voor het traditionele vakantiehuis, maar voor een appartement met “hotelservice”. Daarbij wordt het appartement - van studio’s tot 3-slaapkamerappartementen - voor verschillende jaren verhuurd door een hotel.

“Heel wat Vlamingen rekenen erop dat ze op die manier zorgeloos kunnen investeren en verhuren. Als ze voor dit systeem kiezen, hoeven zich niets aan te trekken van boekingen, onderhoud of inrichting. En toch hebben ze op het einde van de rit een appartement in hun vastgoedportefeuille zitten en geen hotelkamer. Dat het rendement van zo’n hotelappartement een stuk hoger ligt dan bij het klassieke vastgoed, maakt het bovendien nog net iets aantrekkelijker." 

Marleen de Vijt, CEO van Azull 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be