1 op de 5 die tweede verblijf koopt in Spanje zijn dertigers ​ ​

Workation en investeren in Spaans vastgoed: coronatrend leidt tot steeds jongere kopers van tweede verblijf

1 op de 5 van de kopers die een tweede verblijf kopen onder de Spaanse zon zijn detigers. Dat blijkt uit cijfers van vastgoedmakelaar UNIQ Estates, dat gespecialiseerd is in vastgoed aan de Spaanse kust. “Het beeld van de gepensioneerde die wil genieten van de Spaanse zon, is nu verleden tijd en daar heeft corona iets mee te maken”, zegt Serge Claes, mede-oprichter van UNIQ Estates.

Wie denkt dat een vakantiewoning in Spanje enkel voor de happy few is die heel hun leven hard gewerkt hebben, zit goed mis. Vastgoedmakelaar UNIQ Estates merkt een duidelijke stijging van het aantal jonge kopers. In 2021, bij de start van het vastgoedbedrijf, bestond 6,49% van hun totale aantal kopers uit dertigers. In 2024 was dat al geëvolueerd naar 9% en dit jaar verdubbelde dat zelfs tot 21,6%. Het aantal kopers tussen 40 en 45 jaar schommelt dan weer, zoals de voorbije jaren, rond 10%.

Dat de Spaanse vastgoedmarkt zo aantrekkelijk is voor jongeren, koppelen ze bij het Schotens vastgoedkantoor aan twee redenen.

“Enerzijds beseften jonge dertigers tijdens corona dat ze perfect vanuit het buitenland konden thuiswerken. Het is niet meer ongewoon om al een week voor het verlof naar Spanje te trekken en daar dan nog te telewerken. Die flexibiliteit maakt het enorm aantrekkelijk om daar een vast adres te hebben.” Serge Claes, mede-oprichter UNIQ Estates
“Anderzijds krijgen we ook steeds vaker te maken met kopers die op heel jonge leeftijd zijn beginnen investeren, bijvoorbeeld in cryptomunten, en die hun winst opnieuw willen beleggen in Spaans vastgoed. Ze verkiezen verschillende financieringsmethoden, zoals aankopen via de overwaarde van een eigendon in België. In tegenstelling tot veel Europese landen, verwachten we dat de waarde van woningen in Spanje de komende jaren nog met 10 tot 20% zal stijgen. Dat maakt het een interessante investering.” - Stijn Herbosch, mede-oprichter UNIQ Estates

Zo besloot Thomas Timmerman (26) te investeren in een appartement in Pilar de la Horadada, in Alicante. Hij gebruikt het deels zelf, maar verhuurt het ook.

“Ik woonde nog thuis en had wat gespaard. Ik zocht een manier om mijn geld goed te laten renderen. Vastgoed leek mij daarvoor een goede optie, maar de prijzen waren te hoog voor het beperkte rendement. Ik keek dan verder naar Spanje, omdat mijn ouders daar ook al hadden gekocht. Daar zijn de appartementen veel betaalbaarder en hebben ze een mooi verhuurpotentieel.” – Thomas Timmerman
Thomas Timmerman

Ook Emma (37) en haar partner Niko (46) kochten hun tweede verblijf in het exclusieve resort Santa Rosalia aan de Costa Calida.

“De renovatiewetgeving in België wijzigt voortdurend. Daarom wilden we geen tweede verblijf in België kopen. ​ Ondertussen waren we al een paar keer in de winter naar Spanje gereisd. En dat gevoel, zon, licht, het trage tempo, deden ons zo goed. Toen dachten we: misschien toch maar in Spanje iets kopen. Voor onszelf, om te genieten, maar ook als investering.” – Emma Fabbian
Emma en partner Niko

Golfbaan vs speeltuin

Jonge kopers moeten voor een tweede verblijf in Spanje minder diep in de buidel tasten dan in België. De gemiddelde aankoopprijs die ze betalen voor een pand ligt tussen de €200.000 en €350.000. Vooral het zuiden van de Costa Blanca (Alicante, Torrevieja) en de Costa Cálida (Murcia) doen het goed bij jonge kopers. Volgens UNIQ Estates omdat sommige van die gebieden, zoals de Costa Cálida, minder bekend zijn bij Belgen en Nederlanders. De prijzen zijn er nog relatief laag en er is veel ruimte voor nieuwe ontwikkelingen.

De vastgoedmakelaar merkt wel een duidelijk verschil op tussen de eisen van de jonge kopers en die van het traditionele, wat oudere publiek.

“Jonge dertigers willen niet te veel kopzorgen en gaan resoluut voor een instapklaar appartement met veel waardestijging. Daarnaast zijn ze op zoek naar faciliteiten voor het hele gezin: een gedeeld zwembad, een speeltuin, padelvelden of een petanquebaan. Handig als je kinderen hebt, zonder dat je per se ver buiten het resort moet. Ouderen zijn daarentegen meer op zoek naar regio’s met weinig toeristisch verhuur en verkiezen voorzieningen als een binnenzwembad of golfbaan.” Serge Claes, mede-oprichter UNIQ Estates

Perscontact

Stijn Herbosch

Stijn Herbosch

mede-oprichter UNIQ Estates

Serge Claes

Serge Claes

mede-oprichter UNIQ Estates

Arnaud Verwacht

Arnaud Verwacht

PR Consultant, Bepublic Group

 

 

 

Contacteer ons

Ken Standaert

Ken Standaert

Team Lead & Senior Consultant Bepublic Group, Bereal

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be