Kersttrends 2022: erotische adventskalenders, roze kunstkerstbomen en schaatsen

19 december 2022 – We begonnen vroeg aan de kerstinkopen dit jaar. De Sint was nog niet in het land of we dachten al aan wat we onder onze kerstboom zouden leggen. Al in september zag verkoopplatform bol.com de eerste kerstartikelen de deur uitgaan. Opvallend is de opkomst van de erotische adventskalender, waarvan er bijna dubbel zoveel zijn verkocht ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Ook kerstdorpen zijn meer in trek. Daarnaast lijken we dit jaar kieskeuriger en kijken we langer naar een artikel voor we het kopen, waarbij we vooral voor de betaalbare vorm van luxe kiezen voor bijvoorbeeld verzorgingsproducten.

Erotische kalenders en roze kerstbomen ​
Nu de kerstdagen naderen, ziet bol.com een aantal trends in de verkoop van artikelen ontstaan.

“Als we kijken naar de kerstverkopen in het algemeen zien we dat klanten iets bewuster zijn. Ze zijn kieskeuriger geworden en kijken langer naar een product voordat ze het kopen,” vertelt Charel van Nassau, Lead Feestdagen bij bol.com. “Verder zien we dit jaar dat consumenten vaker kiezen voor een betaalbare variant van luxe van bijvoorbeeld verzorgingsproducten. Zo is de verkoop van parfum ten opzichte van vorig jaar bijna met een kwart gedaald, maar is de verkoop van douchegel en huidverzorging-geschenksets flink gestegen.”

Welke soort kerstboom kleurt dit jaar de woonkamers? En welke pakjes liggen er dan vooral onder?

  • De adventskalender is net als vorig jaar een populair kerstartikel. Hier zijn duizenden artikelen van verkocht in België. Opvallend is de opkomst van de erotische adventskalender met bijna een verdubbeling van de verkopen in vergelijking met 2021. De meest bestelde variant is de adventskalender van EasyToys. ​
  • Kunstkerstbomen blijven onverminderd populair, hiervan zijn er op het platform van bol.com tienduizenden verkocht. Hoewel de kunstkerstboom veruit het meest wordt besteld in de traditionele groene kleur, kiezen Belgen steeds vaker voor een gekleurde variant, zoals de roze kunstkerstboom. Deze kleur is dit jaar bijna 2,5 keer zoveel besteld.
  • Kerstdorpen zijn dit jaar weer in trek. Klanten kochten bijna 20 procent meer kerstdorpen dan vorig jaar, het gaat om duizenden artikelen.
  • In de boom hangen in 2022 met name gouden, rode of champagnekleur-kerstballen. Deze kleuren kerstballen zijn op het platform het meest besteld. Vorig jaar werd het vaakst gekozen voor blauw, wit of zilveren versiering.
  • Kerstverlichting is ook dit jaar een bol.com-bestseller, op het platform zijn er tienduizenden verkocht. Daarin lijken vooral lichtgordijnen populair. Toch is in vergelijking met vorig jaar de verkoop van kerstlichtjes sterk gedaald, met ongeveer 35 procent. ​
  • De koude werkt inspirerend als cadeautip, want de voorbije week werden vooral schaatsen gekocht: zeven keer zoveel als vorig jaar in dezelfde periode. Vooral schaatsen die klanten ook als skates kunnen gebruiken zijn populair. ​ ​

Over bol.com
In 1999 werd bol.com in Nederland opgericht vanuit een bouwkeet in Vianen. Bol.com was de eerste online boekenwinkel van Europa. Ruim 20 jaar later is bol.com één van de grootste e-commerce-platformen van België en Nederland met een assortiment van ruim 36 miljoen artikelen in tientallen productcategorieën, met focus op non-food. Bol.com wil haar klanten altijd gemak, betrouwbaarheid en keuze bieden, waar en wanneer dan ook. Dat doet het platform samen met 51.000 lokale ondernemers die via bol.com verkopen aan 13 miljoen Nederlandse en Belgische klanten. Bol.com gelooft in de kracht van samenwerken, want alleen samen met verkooppartners kan bol.com haar klanten de beste winkel(ervaring) bieden. Als ‘winkel van ons allemaal’ moet iedereen bij bol.com terecht kunnen. ​ 

Bol.com wil het elke dag beter doen: van zo zuinig mogelijk verpakken en bezorgen tot het gebruik van 100 procent wind- en zonne-energie in de gebouwen. Met het duurzamere assortiment wil het platform klanten helpen een bewuste keuze te maken en de CO2-uitstoot per pakket reduceert bol.com zoveel mogelijk. De uitstoot die overblijft, wordt gecompenseerd. Voor de 51.000 verkooppartners die via het platform verkopen, compenseert bol.com ook de operationele uitstoot. Vanaf 2022 is bol.com klimaatneutraal volgens de Climate Neutral Certification-standaard. ​ 

Bol.com heeft ruim 3.000 medewerkers in dienst, zij werken op het hoofdkantoor in Utrecht, Nederland. Sinds 2012 is bol.com onderdeel van Ahold Delhaize.

Kijk voor meer informatie & nieuws over bol.com op: pers.bol.com

Tamara Vlootman

woordvoerder, bol.com

Lies Dobbelaere

PR Consultant, Bepublic Group

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be