Je eigen schoenen printen tijdens futuristisch shoppen

Winkelgalerij Pieter Van Aelst en Stad Aalst zetten hele zomer lang in op ​ “winkelen van de toekomst”

  • Vanaf vandaag tot eind september kan iedereen in de Aalsterse Pieter Van Aelst galerij voluit experimenteren met 3D-printers, -scanners, lasercutters, en zelfs met robots. De Pieter Van Aelst galerij is het eerste shoppingcenter in ons land dat de Vlaming zo letterlijk laat kennis maken met het winkelen van de toekomst.

  • Het hele initiatief past in de modernisering van de Pieter Van Aelst galerij en het opzet om Aalst nog meer als winkelstad op de kaart te zetten.

  • Niet toevallig zet het Aalsterse stadsbestuur mee de schouders onder dit project. Het ziet er een bijkomende aantrekkingspool in voor het winkelgebied in het centrum, dat straks helemaal moet heropleven.                                                                  

                                                                                      ***

Print zelf je nieuw paar schoenen. Creëer je eigen meubilair met een lasercutter. Of scan je eigen hoofd in en print er vervolgens een 3D-nachtlampje van. Hoe futuristisch het ook klinkt, het is exact hoe je deze zomer in Aalst zal kunnen shoppen. Het gaat om een opmerkelijk initiatief van winkelgalerij Pieter Van Aelst en het Aalsterse stadsbestuur. De Pieter Van Aelst galerij is het eerste shoppingcenter in ons land dat de Vlaming zo letterlijk laat kennis maken met het winkelen van de toekomst.

Samen met de stad heeft de Pieter Van Aelst galerij - met eigenaar AXA en beheerder SCMS-Ceusters als drijvende krachten - er de voorbije weken en maanden alles aan gedaan om als eerste shoppingcenter in ons land een zogenaamd Fablab - oftewel Fabrication Laboratorium - binnen te halen. Vanaf vandaag kan iedereen er voluit experimenteren met 3D-printers, -scanners, lasercutters, en zelfs met robots. Iedereen die van shoppen houdt, zal er dankzij heel wat innovatieve winkeltechnieken zijn eigen producten - geheel naar eigen smaak - kunnen ontwerpen. Zo zal elke shoplustige Vlaming zelf zijn schoenen kunnen printen, zijn eigen juwelen in 3D kunnen ontwerpen, of een persoonlijk houten atomaschriftje lasercutten.  

Nieuwe technieken

Het hele initiatief past in de modernisering van de Pieter Van Aelst galerij en het opzet om Aalst nog meer als winkelstad op de kaart te zetten. Zo krijgt de bekende winkelgalerij niet alleen letterlijk een grondige facelift, ze wordt ook de referentie voor wie wil weten hoe we in de nabije toekomst zullen gaan shoppen. Zelf experimenteren kan de hele zomer lang in de zogenaamde Fablab Factory, en dat sinds de start van de braderie begin deze week tot eind september.

“Meer dan ooit is het hele shoppinggebeuren in volle evolutie en daar willen we overduidelijk een voortrekkersrol in spelen. Het shoppen van de toekomst is zoveel méér dan het hele e-commerce verhaal. Er staat geen maat meer op het type product. Het idee dat in je hoofd zit, kan je straks via de computer ontwerpen. Met een 3D-printer of een lasercutter ligt het enkele ogenblikken later voor je neus.”

Patricia Verhoeven, shopping center manager, Pieter Van Aelst galerij

Proeven van de toekomst

De komende weken en maanden zullen in de Pieter Van Aelst ook gratis workshops georganiseerd worden. Zo kunnen er cursussen in 2D- en 3D-design gevolgd worden, net zoals je er ook kan leren programmeren of een 3D-printer bedienen.

“De Vlaming moet het shoppen van de toekomst niet alleen kunnen ervaren, we willen hem of haar ook actief betrekken bij het productieproces. Op die manier worden al die innovaties minder abstract en kunnen mensen zelf vaststellen wat een ongelofelijke meerwaarde die nieuwe technieken zullen bieden. Zo zal het mogelijk worden om bij aankoop van een portefeuille of een riem je eigen logo erin te verwerken. Je eigen product maken, helemaal op maat en volledig gepersonaliseerd, dat is de toekomst.”

Stijn De Mil, Fablab Factory

Niet toevallig zet het Aalsterse stadsbestuur mee de schouders onder dit project. Het ziet er een bijkomende aantrekkingspool in voor het winkelgebied in het centrum, dat straks helemaal moet heropleven.

“We zijn bijzonder tevreden dat we binnenkort winkels zoals Fnac en Zara in Aalst kunnen verwelkomen. Maar we willen nog een stap verder gaan door als winkelstad in te zetten op innovatie en creativiteit. Enerzijds leren we de shoplustige Vlaming dat winkelen in Aalst echt een belevenis kan zijn. Anderzijds geven we ondernemers de kans om te leren hoe ze de nieuwe technologie voor hun zaak kunnen gebruiken.”

Christoph D’Haese, burgemeester Aalst, en Katrien Beulens, schepen van Lokale Economie

Praktisch

Elke woensdag en zaterdag zullen er gratis workshops georganiseerd worden in de Fablab Factory. Deelname is kosteloos, enkel inschrijven is verplicht. Wie ook aan de betalende activiteiten wil deelnemen, kan via de Uitpas op forse kortingen rekenen. Het hele programma is online te bekijken via www.fablabfactory.com/popup.

Patricia Verhoeven

shopping center manager , Pieter Van Aelst

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be