Inclusief en duurzaam speelgoed wint aan populariteit

Maatschappelijke ontwikkelingen zijn duidelijk zichtbaar in speelgoedtrends

Het ziet er naar uit dat steeds meer kinderen (en hun ouders) kiezen voor duurzaam en inclusief speelgoed. Dat blijkt uit een analyse van de speelgoedexperten van bol.com. “Maatschappelijke ontwikkelingen hebben duidelijk hun invloed op de speelgoedtrends van 2022”, klinkt het. “Maar ook corona laat nog wat sporen na, met nog veel interesse voor gezelschapsspellen.” De opvallende trends kwamen onlangs naar boven tijdens het samenstellen van het jaarlijkse Grote Speelgoedboek van één van de grootste online winkelplatformen van de Lage Landen. Bij dat Grote Speelgoedboek hoort trouwens ook een leuk hulpmiddel voor twijfelaars: zij kunnen met behulp van Augmented Reality (AR) al heel wat speelgoed tot leven brengen in hun eigen (woon)kamer.

Welk speelgoed gaat een trend worden of blijven? Elk jaar verschuift er wel iets in speelgoedland. Online winkel bol.com heeft een duidelijk zicht op welk speelgoed populair is en wat er minder werkt. Vooral maatschappelijke ontwikkelingen hebben invloed op die trends en dat blijkt ook uit het speelgoed dat momenteel hip is.

“Wat er vandaag in de maatschappij gebeurt, zien we ook helemaal terug in de speelgoedtrends. De klimaatcrisis maakt mensen bewuster van het belang om zelf duurzame keuzes te maken, ook bij het kopen van speelgoed. Daarnaast horen we steeds vaker spreken over diversiteit en inclusiviteit. Het is dus een logisch gevolg dat merken hun aanbod hierop aanpassen en dat consumenten hiervoor open staan. Maar ook corona laat nog wat sporen na, waardoor gezelschapsspellen en knutselen nog steeds populair zijn.” Marcel de Looper, speelgoedexpert van bol.com

De 6 speelgoedtrends van 2022

Duurzaam speelgoed en merken die inzetten op diversiteit en inclusie scoren erg goed dit jaar. Ook de invloed van corona blijft nog even hangen: gezelschapsspelletjes, die tijdens de coronajaren een boost kregen, blijken een blijver. Hetzelfde zien we in de categorie modelbouw, een uitloper van toen men in de coronajaren meer begon te knutselen.

1.Streaming speelgoed

Het is bijna een evidentie: populaire kinderseries hebben uiteraard invloed op de speelgoedtrends. De karakters uit veelbekeken series op Netflix of Youtube zullen vlot over de (digitale) toonbank gaan. Door de Netflixserie Gabby’s Poppenhuis mogen we een ‘Gabbytrend’ verwachten. Maar ook Pokémon, Paw Patrol en Peppa Pig blijven gegeerd.

2. Divers en inclusief speelgoed

Speelgoed met een divers en inclusief karakter krijgt een steeds prominentere plaats tussen het kinderspeelgoed. Zo kunnen alle kinderen zichzelf herkennen in het speelgoedassortiment. De poppen van Barbie Fashionistas hebben een verschillende lichaamsbouw, huiskleur of kapsel. En ook Barbie met een prothese of Playmobil-figuren in een rolstoel zijn geliefd.

 

3. Klimaatneutraal spelen

Verschillende speelgoedmerken hebben een duurzaam segment ontwikkeld. En daar hebben ze goed aan gedaan. Op basis van online zoek- en koopgedrag ziet bol.com een duidelijke toename in de vraag naar duurzaam speelgoed. Bekende merken zoals Barbie en Playmobil kozen er voor om te verduurzamen met barbiepoppen van gerecycleerd plastic en de duurzame Wiltopia Set van Playmobil. Andere merken ontstaan net door die duurzaamheid, zoals Sophie de Giraf, gemaakt uit 100% natuurlijk rubber. Klimaatneutraal spelen is duidelijk een trend.

4. Spelen voor verbondenheid

We kunnen zeggen dat dit een blijvende trend is: gezelschapspellen doen het elk jaar wel goed. Sinds corona zijn spelletjes zoals Qwixx, Beverbende of Ticket to Ride alleen maar populairder geworden.

5. Modelbouw in een nieuw jasje

Bol.com verwacht dit jaar veel van de modelbouwtrend. Bouwpakketten hebben niet langer een saai imago, maar zijn nu vaak ingenieuze constructies die nadien gemakkelijk als decoratie kunnen dienen. Zo ontwikkelde Robotime een lichtgevende wereldbol, die je na het bouwen perfect een plaats in je interieur kan geven.

6. Forever young

Steeds vaker kopen ook volwassenen speelgoed voor zichzelf, als hobby, ontspanning of als verzamelaar. Gevestigde merken zoals Playmobil en LEGO lanceren speelgoed waar volwassenen blij van worden, zoals Night Rider Playmobil of Back to the Future LEGO.

Het Grote Speelgoedboek met Augmented Reality

Net zoals de speelgoedtrends is ook het verlanglijstje voor de Sint een terugkerend fenomeen. Elk jaar beginnen kinderen rond dezelfde periode ijverig te selecteren, knippen en plakken. En tegelijkertijd begint de stress te stijgen bij hun ouders, die opnieuw de rol opnemen van Sint of Piet. Het Grote Speelgoedboek van bol.com is de ideale partner bij het opstellen van een verlanglijstje.

Sinds de introductie van Het Grote Speelgoedboek is het boek steeds verder uitgebreid. Zo is er ook de Grote Speelgoed App, met een uitgebreide Augmented Reality-functie, waardoor een groot deel van het speelgoed uit Het Grote Speelgoedboek tot leven kan worden gebracht. Dit is voor de kinderen leuk om te doen en voor de ouders heel handig, omdat ze zo kunnen zien hoe groot iets is. Dit werkt natuurlijk enkel met instemming van de ouders die hiervoor hun account moeten koppelen. Via diezelfde app kunnen ouders ook het digitale verlanglijstje (met maximaal 10 producten) van hun kind zien. Zo kunnen zij de Sinterklaascadeaus kopen waar hun kind écht enthousiast over is.

Het Grote Speelgoedboek wordt vanaf 17 oktober gericht bezorgd bij gezinnen. Mensen die het boek niet ontvangen hebben, kunnen het vanaf die dag ook halen bij Delhaize.


Over bol.com

In 1999 werd bol.com in Nederland opgericht vanuit een bouwkeet in Vianen. Bol.com was de eerste online boekenwinkel van Europa. Ruim 20 jaar later is bol.com één van de grootste e-commerce-platformen van België en Nederland met een assortiment van ruim 47 miljoen artikelen in tientallen productcategorieën, met focus op non-food. Bol.com wil haar klanten altijd gemak, betrouwbaarheid en keuze bieden, waar en wanneer dan ook. Dat doet het platform samen met 50.000 lokale ondernemers die via bol.com verkopen aan 13 miljoen Nederlandse en Belgische klanten. Bol.com gelooft in de kracht van samenwerken, want alleen samen met verkooppartners kan bol.com haar klanten de beste winkel(ervaring) bieden. Als ‘winkel van ons allemaal’ moet iedereen bij bol.com terecht kunnen. ​ ​

Bol.com wil het elke dag beter doen: van zo zuinig mogelijk verpakken en bezorgen tot het gebruik van 100 procent wind- en zonne-energie in de gebouwen. Samen met een netwerk van leveranciers, verkooppartners, collega’s en miljoenen klanten wil bol.com duurzamer leven makkelijker maken. Met het duurzame assortiment wil bol.com klanten helpen een bewuste keuze te maken en wil het platform de CO2-uitstoot per pakket zoveel mogelijk reduceren. De uitstoot die overblijft, wordt gecompenseerd. Voor de 50.000 verkooppartners die via het platform verkopen, compenseert bol.com ook de operationele uitstoot. Vanaf 2022 is bol.com klimaatneutraal volgens de Climate Neutral Certification-standaard. ​ ​ ​

Bol.com heeft ruim 2.900 medewerkers in dienst, zij werken op het hoofdkantoor in Utrecht, Nederland. Sinds 2012 is bol.com onderdeel van Ahold Delhaize. ​ ​ ​

Kijk voor meer informatie & nieuws over bol.com op: pers.bol.com

Lies Dobbelaere

PR Consultant, Bepublic Group

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be