In de helft van alle Vlaamse appartementsgebouwen wordt er geruzied

Syndicus roept Vlamingen op om appartement eerst goed te "verkennen" vooraleer over te gaan tot aankoop

  • In de helft van alle appartementsgebouwen in Vlaanderen is er sprake van een conflict.
  • In één op de vier gevallen (25%) gaat het over geld. Meestal om grote bedragen van 2.500 euro en meer.
  • Andere opvallende conflicthaarden dan geld zijn: geluidshinder (15%) en vervelende geurtjes (12%).

                                                                                ***

In de helft van alle appartementensgebouwen in Vlaanderen wordt er geruzied. In de meeste gevallen ligt geld aan de basis. Maar ook geluidshinder en geurhinder zijn vaak een bron van conflict. Dat blijkt uit een marktonderzoek van Jalo Beheer, één van de grootste syndici van Vlaanderen, die zich daarvoor baseert op een analyse van 356 appartementsgebouwen, goed voor 7.500 appartementen.

Vlaanderen “verappartementiseert” in een ijltempo. Zo komen er volgens de Federale Overheidsdienst Economie de jongste twintig jaar 20.000 nieuwe appartementen per jaar bij in Vlaanderen. Alleen al tijdens de eerste tien maanden van 2016 werden er 22.936 vergunningen toegekend voor nieuwe flats, wat maar liefst 34 procent meer is dan in 2015. Maar hoe je het ook draait of keert, samenleven in een appartementsgebouw is niet altijd even makkelijk.

Uit het onderzoek van Jalo Beheer, dat voornamelijk appartementen beheert in Mechelen, Antwerpen en de Kempen, blijkt dat in maar liefst één op de twee appartementsgebouwen geregeld sprake is van burenruzies. Eén oorzaak steekt er met kop en schouders bovenuit: geld. In niet minder dan 25 procent van de appartementen waar geruzied wordt, moet de oorzaak gezocht worden bij een financieel geschil. Meestal gaat het om bedragen groter dan 2.500 euro.

Bewoners vs. verhuurders

Waarover gaan die financiële geschillen? De meest voorkomende discussies zijn die tussen eigenaars die zelf in hun appartement wonen en eigenaars die verhuren.

“Die twee groepen hebben totaal andere belangen. Eigenaars die effectief in hun appartement wonen, zijn bereid meer te investeren in hun flat. Verhuurders daarentegen zijn in eerste instantie bezig met het rendement van hun investering en willen zo weinig mogelijk geld uitgeven aan het appartement. En aangezien er steeds meer investeerders zijn, blijven ook de belangenconflicten toenemen.”

Gwenn Goormans, algemeen directeur bij Jalo Beheer

Ander “populair” discussiepunt is die over “vernieuwingen” waar een prijskaartje aan vasthangt. Denk maar aan de beslissing om een nieuw dak te leggen of bijvoorbeeld een waterpomp te installeren. Op de derde plaats staan discussies waarbij één van de bewoners niet wil betalen voor iets wat hij of zij niet gebruikt. Bijvoorbeeld eigenaars van een gelijkvloers appartement die niet willen betalen voor het onderhoud van de lift of het kuisen van de trap.

Geur- en geluidshinder

Financiële discussies zijn met voorsprong de meest voorkomende ruzies, maar ook andere problemen steken geregeld de kop op in Vlaamse appartementsgebouwen. Zo zijn geluidshinder (15%) en vervelende geurtjes (12%) een bron van conflict.

‘Als het over geurhinder gaat, speelt vaak het centrale afzuigsysteem een rol, iets dat nochtans sinds een aantal jaar verplicht is in alle appartementsgebouwen. Het systeem heeft zijn voordelen, maar het zorgt er ook voor dat bewoners een hele dag door ruiken wat de pot schaft bij de buren. Zoiets los je niet technisch op, en dus moet je vaak goede afspraken maken om goed te kunnen samenleven.”

Gwenn Goormans, algemeen directeur bij Jalo Beheer.

Kijken we naar wie er het vaakst in de clinch gaat, dan blijkt uit het onderzoek dat het ofwel om jonge appartementsbewoners (tussen 18 en 30 jaar), ofwel om 65-plussers gaat. Veel conflicten kunnen echter opgelost worden door bij de aankoop goed te weten in welk appartementsgebouw je een appartement koopt en het reglement van orde grondig door te nemen.

“Als syndicus bezorg je dit reglement best meteen aan toekomstige bewoners. Het bespaart heel wat verrassingen en frustraties. Net zoals we kopers vooraf aanraden om ook al even een praatje te slaan met de buren. Wie in een appartement gaat wonen, moet nu eenmaal meer dan ooit oog hebben voor de factor samen-leven."

Gwenn Goormans, algemeen directeur bij Jalo Beheer.

Gwenn Goormans

Algemeen directeur, Jalo Beheer

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be