Honderden Belgische KMO’s bundelen krachten met eerste ‘Groupon voor ondernemers’

Kleinere bedrijven betalen gemakkelijk tot de helft meer voor kantoormateriaal, firmawagens en telecom dan multinationals

Enkele honderden KMO’s in ons land hebben onlangs hun krachten gebundeld in een ‘Groupon voor ondernemers’, om zo gezamenlijk hun algemene kosten te kunnen drukken. Door voortaan hun bestellingen te bundelen via een gloednieuw digitaal platform - Gucopia - krijgen ze dezelfde kortingen die multinationals genieten bij leveranciers. Kleinere bedrijven betalen vandaag tot de helft meer voor o.a. kantoormateriaal, multimedia, tankbeurten en telecom dan grote internationale bedrijven. Dat geeft die laatsten, naast stevige belastingvoordelen, nog een extra concurrentieel voordeel.

Onderzoek van Unizo wijst uit dat een gemiddelde KMO in Vlaanderen bijna een kwart meer betaalt voor stroom dan concurrerende bedrijven in de buurlanden. Maar dat is lang niet de enige handicap waar de kleine en middelgrote ondernemingen vandaag mee af te rekenen krijgen. Zo genieten tientallen grote bedrijven en multinationals van een fiscale korting dankzij individuele deals met de overheid. Daarbovenop bekomen ze door de omvang van hun bestellingen en gespecialiseerde aankoop departementen vaak nog eens stevige kortingen bij allerhande leveranciers van producten en diensten. Denk maar aan tankkaarten, printers, papier, internet, enz.

Om het concurrentieel nadeel een stuk kleiner te maken, werken nu steeds meer KMO’s samen. Zo hebben onlangs al meer dan 350 Belgische kleine en middelgrote ondernemingen beslist om voortaan samen bestellingen te plaatsen bij leveranciers zoals Staples, Telenet, BMW, HP en Esso. Dat doen ze via een nieuw digitaal platform: Gucopia. 

“Concreet maak je op het platform een bestellijst aan en vervolgens zal het systeem automatisch alles doorsturen naar de juiste leveranciers. Omdat je deel uitmaakt van een grote groep, krijg je van de leveranciers een ‘multinational’-korting. Die kan oplopen tot -55%. Hét grote verschil met klassieke groepsaankopen: een KMO hoeft niet op de bestellingen van anderen te wachten om die korting te krijgen. Of je nu 1 of 10.000 balpennen bestelt.”

Olivier Glorieux van Gucopia

‘Palletje te veel’

Het platform maakt het voor de KMO’s en ook zelfstandigen, vzw’s en freelancers trouwens mogelijk om al hun aankopen te digitaliseren en dus beter op te volgen. Vandaag hebben vele kleine en middelgrote bedrijven daar weinig aandacht voor. Alles wat hen van hun kernbezigheden afhoudt, beschouwen ze als bijzaak. Ze hebben veelal noch de middelen, noch de tijd om leveringen en kosten op te volgen, laat staan om er over te onderhandelen. 

“Zo gebeurt het met de regelmaat van de klok dat ze te veel koffie, papier, inktpatronen, enz. bestellen. Of dat een leverancier al eens een ‘palletje te veel’ levert en afrekent. En dan lopen de kosten al snel op. Laura, onze digitale virtuele office manager, kan analyses maken en trekt tijdig aan de alarmbel wanneer budgetlimieten worden overschreden, ook van individuele werknemers. Laura stelde zo al vast dat elke KMO die ze het laatste jaar onder de loep nam jaarlijks netto gemiddeld 32% kan besparen op z’n uitgaven.”

Olivier Glorieux van Gucopia

Volgende halte: een kast met een brein

Om de bestellingen in de toekomst nog vlotter te laten verlopen, werkt Gucopia inmiddels ook volop aan oplossingen met Artificiële Intelligentie (AI). Zo is het de bedoeling dat binnenkort ook autonoom denkende voorraadkasten worden gelanceerd. Concreet zullen deze kasten uit eigen beweging bestellingen kunnen plaatsen wanneer een bepaalde voorraad snel dreigt uitgeput te raken en er dus dient bijbesteld te worden. In de toekomst gaan ook alle toestellen op kantoor voor zichzelf denken. Van printers tot koffiezetmachines. 

“Elk toestel in een ‘smart office’ omgeving zal in staat zijn om zélf bestellingen te plaatsen op Gucopia. Hiervoor werken we trouwens samen met Telenet Innovation Lab. Uiteindelijk zullen KMO’s dus volautomatisch hun algemene kosten kunnen beheren en zich volledig op hun kernactiviteiten kunnen concentreren.”

Olivier Glorieux van Gucopia

Olivier Glorieux

Zaakvoerder, Gucopia

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be