Heropstart horeca: 2.000 m² gratis extra ruimte in winkelcentra
Wereldhave Belgium ondersteunt horecazaken in haar winkelcentra in Vlaanderen en Wallonië
5 juni 2020
Om de horecazaken in de winkelcentra in de heropstartfase een flinke duw in de rug te geven en te helpen om de afstandsregels te respecteren trekt Wereldhave Belgium, één van de grootste eigenaars en uitbaters van winkelcentra in ons land, alle registers open. Niet minder dan 51 horecazaken in vijf winkelcentra in Vlaanderen en Wallonië krijgen maar liefst 2.000 vierkante meter extra ruimte. Die mogen de cafés en restaurants gedurende vanaf 8 juni drie maanden gratis gebruiken om extra tafeltjes en terrassen te plaatsen. Wereldhave Belgium wil van haar winkelcentra ‘full service centra’ maken en zal daarom ook het aanbod van horecazaken nog verder uitbreiden.
De kogel is door de kerk: de Nationale Veiligheidsraad heeft het licht op groen gezet voor de heropening van de horeca op 8 juni. De uitbaters van cafés en restaurants halen opgelucht adem. Na drie maanden zonder inkomsten kunnen ze opnieuw aan de slag en mogen zij opnieuw klanten verwelkomen, natuurlijk mits het respecteren van alle hygiëne- en afstandsregels.
Wereldhave Belgium - één van de grootste eigenaars en uitbaters van winkelcentra in ons land - neemt nu forse maatregelen om de 51 horecazaken in haar winkelcentra te ondersteunen.
“We bieden de horeca-uitbaters in onze winkelcentra gratis ongeveer 2.000 m² extra ruimte aan. En dat drie maanden lang. Het gaat zowel om ruimtes indoor als outdoor. De horeca heeft door de afstandsregels die gerespecteerd moeten worden immers meer plaats nodig om klanten op een veilige manier te ontvangen. Zonder die extra vierkante meters kunnen de uitbaters hun inkomsten niet op peil houden, terwijl de meeste kosten wel minstens gelijk blijven. De prijzen van de consumpties verhogen is geen optie als je opnieuw klanten wil overtuigen. Daarom hebben we bij Wereldhave Belgium beslist om zelf het voortouw te nemen en een oplossing uit te werken.”
Ine Beeterens, Head of Operations Wereldhave Belgium
Concreet gaat het over ongeveer 2.000 vierkante meter in de winkelcentra Ring Shopping in Kortrijk, Shopping 1 in Genk, Belle-Ile in Luik, Shopping Les Bastions in Doornik en Nivelles Shopping in Nijvel. De extra ruimte waarover de horecazaken gratis kunnen beschikken omvat onder meer open ruimtes binnen en buiten de winkelcentra en extra vierkante meters in de gangen, natuurlijk rekening houdend met een voldoende grote doorgang voor voorbijwandelende shoppers.
Uniforme aankleding
Wereldhave Belgium belooft ook om voor een mooie en uniforme aankleding te zorgen voor de vijf winkelcentra om hen een extra boost te geven. Daarvoor wordt een beroep gedaan op externe partners, zoals het bedrijf dat onder meer de VIP-zone op Rock Werchter ontwerpt. De eerste reacties van de winkelcentra zijn alvast zeer positief.
“We hebben opgelijst welke ruimtes we ter beschikking kunnen stellen van de horeca. De uitbaters kunnen nu beslissen of ze op ons aanbod ingaan of niet. Niemand is verplicht. De vrije ruimtes die we aanbieden zullen immers niet altijd vlak naast een bepaalde horecazaak liggen. Dat is gewoon niet mogelijk. Het is nu aan de horeca-uitbaters om te kijken of ons voorstel voor hen praktisch - en dan denken we vooral aan de inzet van extra personeel - haalbaar is.”
Ine Beeterens, Head of Operations Wereldhave Belgium
Tafel reserveren
Shoppen is vandaag meer dan ooit een vorm van ontspanning en volgens de experten van Wereldhave Belgium hoort daar ook lekker eten en drinken bij. En die horeca zal in de toekomst nog belangrijker worden in shoppingcenters, klinkt het. Wereldhave Belgium wil van haar winkelcentra ‘full service centra’ maken en zal daarom het aanbod van horecazaken nog verder uitbreiden. Uiteindelijk moeten de horecazaken in de toekomst minstens 15 procent van het totale aanbod in de winkelcentra uitmaken.
Wereldhave Belgium biedt al haar horecapartners ook een account aan op het online reservatieplatform Resengo dat maandelijks meer dan 4,9 miljoen gereserveerde couverts en 1,5 miljoen actieve gebruikers telt. De beheerder van de winkelcentra staat in voor de set-up kost. Dankzij deze tool kunnen bezoekers van de horecazaken op voorhand een reservatie maken, zodat ze altijd 100 procent zeker zijn van hun plekje. De horeca-uitbaters kunnen van hun kant rekenen op een optimale bezetting van hun zaak conform alle coronarichtlijnen.