Heel wat grote shoppingcentra ​ noteerden voorbije maanden méér bezoekers en omzet

Grootste onafhankelijke beheerder reageert op bekendmaking van bezoekersaantallen in shoppingcentra

“Ondanks de terreurdreiging kon een groot deel van de Belgische shoppingcentra toch op een stijgend aantal bezoekers rekenen tijdens de eerste maanden van dit jaar.” Dat stelt Group Hugo Ceusters-SCMS, de grootste onafhankelijke beheerder van shoppingcentra in ons land. Die wil daarmee de kwartaalcijfers duiden, die de Belgian Luxembourg Council of Shopping Centers (BLSC) zopas bekend maakte.

                                                                      ***

Volgens de BLSC, de sectorvereniging van shoppingcentra in ons land, kregen de 16 belangrijkste Belgische shoppingcentra tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 22,2 miljoen bezoekers over de vloer. Daarmee tekent ze een daling op van 2,7 procent tegenover het eerste kwartaal van 2015. Group Hugo Ceusters-SCMS, die participeert aan de BLSC-cijfers maar voor haar analyse beroep doet op cijfers van acht shoppingcentra in de eigen beheerportefeuille, wil deze cijfers duiden.

Zo zag de grootste onafhankelijke beheerder van shoppingcentra - die  onder andere Wijnegem Shopping Center, K in Kortrijk, Galeries St.- Lambert, Basilix Shopping Center en Promenade Kapellen onder haar vleugels heeft - de bezoekersaantallen tijdens het eerste kwartaal van 2016 met gemiddeld 1,8 procent stijgen. Ook de omzet steeg in deze shoppingcentra met 1,9 procent. En dan wordt er geen rekening gehouden met Les Grands Prés in Bergen, aangezien de stijging daar nog groter is maar grotendeels te wijten is aan de verbouwing van Carrefour en de recente opening van een Ikea-vestiging op dezelfde site.

Op basis van analyse van de shoppingcentra die Group Hugo Ceusters-SCMS beheert, spreekt de vastgoedgroep van een positieve evolutie.

“Als we de paasvakantie 2016 - dus na de aanslagen in Zaventem en Brussel - vergelijken met de paasvakantie 2015, komen we zelfs tot een stijging van 2,8 procent. Wijnegem Shopping Center bv. scoorde in het eerste kwartaal nog beter dan het gemiddelde: +3,9 procent in bezoekersaantallen en +3,4 procent in omzet.”

Hans Van Laer, Marketingmanager Group Hugo Ceusters-SCMS

Beperkte impact van terreurdreiging

Volgens Group Hugo Ceusters-SCMS is de impact van de aanslagen in Brussel en Zaventem eerder beperkt gebleven voor de shoppingcentra van de eigen beheersportefeuille.

“De zwaarste klappen zijn allicht gevallen in de shoppingcentra in Brussel centrum. En bovendien waren de grootste effecten vooral te merken op 22 maart zelf en een aantal dagen erna. Ook het weekend na de aanslagen, op zaterdag 26 maart, was er nog een opmerkelijke terugval. Nadien is de situatie qua bezoekers opnieuw genormaliseerd.”

Hans Van Laer

Wat volgens Hans Van Laer vooral heeft bijgedragen tot de positieve cijfers, is het minder mooie weer in het voorjaar, en vooral tijdens de paasvakantie. Daardoor trokken meer mensen richting shoppingcentra. Bovendien openden de voorbije maanden heel wat nieuwe, innovatieve winkels de deuren in verschillende shoppingcentra, wat meer dan eens tot extra bezoekers leidt.

Hans Van Laer

Group Hugo Ceusters-SCMS

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be