Grootste vliegtuighangar ooit van Defensie opent na bouw van amper 20 maanden

Multifunctionele hangar met kantoorruimte is mijlpaal in vernieuwingsoperatie bij Defensie

Poorten zo groot als een voetbalveld en een dak van bijna 14.000 vierkante meter groot. Na een bouwtraject van amper 20 maanden is de oplevering van de grootste vliegtuighangar die Defensie ooit heeft neergezet een feit. Dat de hangar er minder dan twee jaar na de start van de bouwwerken staat – en dat tijdens de coronapandemie – mag een huzarenstuk genoemd worden. De megaloods is neergezet door bouwbedrijf Democo en doet vanaf nu dienst voor het onderhoud van de nieuwe transportvliegtuigen van België en Luxemburg, de Airbus A400M. In de multifunctionele hangar is ook ruimte voor twee verdiepingen aan kantoren en extra opslagplaatsen.  

Onder het toeziend oog van Defensieminister Ludivine Dedonder & Vicepremier van Luxemburg François Bausch is de nagelnieuwe vliegtuighangar van Defensie vandaag officieel voor open verklaard. Op de luchthaven van Melsbroek herrees in amper iets meer dan anderhalf jaar tijd een vliegtuighangar van liefst 13.621 m², meteen de grootste die Defensie ooit heeft neergezet. De nieuwe hangar is ook een belangrijke mijlpaal in de vernieuwingsoperatie binnen Defensie. Zo biedt de loods ruimte aan de nieuwe A400M’s en is het gebouw op vlak van energiezuinigheid volledig mee met zijn tijd.  

“Met deze nieuwe transportvliegtuigen en nagelnieuwe hanger willen we de modernisering van Defensie extra in de verf zetten. Deze opening betekent overigens niet het einde van de vernieuwingsprocedure van Defensie in Melsbroek. Op dit moment is ook een heuse A400M-simulator in volle opbouw. De volgende stap is de volledige reconversie waarbij de huidige verouderde gebouwen worden afgebroken voor de aanleg van een grotere A400M parking en de bouw van enkele nieuwe gebouwen.” 

Ludivine Dedonder, Minister van Defensie 

Multifunctionele hangar 

In de eerste plaats zal de loods dienst doen voor het onderhoud van de nieuwe transportvliegtuigen van België en Luxemburg, de Airbus A400M. Daarnaast krijgt het gebouw ook twee verdiepingen met kantoren (1.200 m²), een logistieke zone (3.500 m²), verschillende opslag- en werkplaatsen (3.000 m²) en parkeerplaatsen rond en onder het gebouw. 

“Concreet biedt de nieuwe loods straks plaats voor een gelijktijdig onderhoud aan drie A400M-toestellen. De multifunctionele hangar zal Defensie in staat stellen om militaire én humanitaire operaties vlot en efficiënt uit te voeren.” 

Ludivine Dedonder, Minister van Defensie 

Ook bouwtechnisch is deze hangar uniek in haar soort. Zo wordt er maximaal ingezet op efficiënt ruimtegebruik én gebruiksgemak voor de technici van de A400M’s.  

“De gehele dakconstructie wordt enkel ondersteund door kolommen aan de buitenzijde van de loods. Zo zorgen we voor extra ruimte in de hangar en kunnen de nieuwe A400M’s zonder problemen manoeuvreren. Daarnaast zijn drie gigantische hangardeuren geplaatst. Samen goed voor de breedte van een voetbalveld. Je kan gerust stellen dat de bouw van deze loods één van de meest uitdagende werken is die we al op ons conto mochten schrijven.” 

Frederik Bijnens, Algemeen Directeur Democo 

Traject met obstakels 

Het bouwproject had nog wel wat voeten in de aarde. Zo moesten tal van oude leidingen zoals hoogspanningskabels, telefoon- en dataleidingen worden omgelegd. En was er zelfs een heuse brandbom die op de werf opdook en door DOVO op locatie werd ontmanteld. Maar het grootse obstakel bleek nog het coronavirus, dat heel wat aanpassing vergde qua organisatie.  

“De coronacrisis zorgde voor serieus wat onzekerheid op de werf. Werknemers moesten afstand houden, de werf lag zes weken stil, er was leveringsonzekerheid... Kortom, allemaal factoren die het bouwproces vertraagden. Met dat in het achterhoofd, is het des te bijzonder dat we deze megahangar in 20 maanden tijd en binnen de opleveringstermijn hebben neergezet. De samenwerking met Defensie liep overigens vlekkeloos. Als een geoliede machine haalden we de voorbije maanden alles uit de kast om dit prachtige project binnen de krijtlijnen van hun opdracht te realiseren.” 

Frederik Bijnens, Algemeen Directeur Democo 

“Voor deze onderhoudsloods werd beroep gedaan op de “design and build”-methode. Hierbij heeft één contractant de volledige leiding over concept en uitvoering op basis van een gedetailleerd behoeftedossier. Deze vorm van publiek-private samenwerking garandeert een kwaliteitsvolle, klantgerichte en competitieve dienstverlening. Dit recept heeft nu zijn vruchten afgeworpen en die lijn trekken we door naar toekomstige projecten zoals Kleine Brogel en het nieuwe Defensie-hoofdkwartier in Evere.” 

Ludivine Dedonder, Minister van Defensie 

De eerste vliegtuigen nemen op dit eigenste moment al hun intrek in de nagelnieuwe hangar te Melsbroek. De kantoorruimtes worden momenteel ingericht.

Thomas Bijnens

Marketing Directeur, Democo Group

Persdienst Defensie


Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be