Goodman Europe vermindert zijn CO2-uitstoot tegen 2030 met 70 procent

Wereldwijd eerste ontwikkelaar van logistiek vastgoed die Science Based Targets in scope 1, 2 én 3 goedgekeurd ziet

Logistieke vastgoedreus Goodman – die ook actief is in ons land – vermindert tegen 2030 fors zijn CO2-uitstoot. In Europa wil het zowel de absolute als de relatieve uitstoot verminderen, met respectievelijk 70% en 55% vergeleken met 2019. Zo wil het bedrijf alleen nog maar groene elektriciteit gebruiken en zal aardgas in zijn gebouwen verdwijnen. Met die inspanningen is Goodman Europe wereldwijd de eerste ontwikkelaar van logistiek vastgoed die zijn Science Based Targets – een internationaal gerenommeerde klimaatstrategie voor bedrijven - inclusief scope 3 doelstellingen zal behalen. “Hiermee maken we het verschil tussen greenwashing en échte klimaatactie", klinkt het ambitieus.

Minder broeikasgassen uitstoten is een mooi doel voor bedrijven die willen verduurzamen. Maar dat is geen eenvoudige klus. Het SBTi, een samenwerkingsverband tussen het CDP, het United Nations Global Compact, het World Rescources Institute (WRI) en het World Wide Fund for Nature (WWF), helpt bedrijven die minder broeikasgassen willen uitstoten hun ambities te vertalen naar wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen of SBT's. Het heeft daartoe een aantal regels opgesteld waaraan die SBT's, de klimaatstrategie van het bedrijf dus, moeten voldoen opdat ze een emissiereductie in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs – dat een maximale opwarming van de aarde met 2°C tegen 2030 nastreeft – bewerkstelligen. Een team van onafhankelijke experts binnen het SBTi staat in voor de evaluatie van de bedrijfsspecifieke SBT's.

Bedrijven kunnen zich dus engageren om de opwarming ruim onder de 2°C te houden of nog verder te gaan en ze te begrenzen tot 1,5°C. Het gekozen engagement bepaalt uiteraard hoe verregaand de emissies zullen moeten worden gereduceerd. Bedrijven kunnen zich bijvoorbeeld aansluiten bij het SBTi maar zich enkel engageren om de eigen directe emissies - oftewel scope 1 - aan te pakken. Denk daarbij aan de uitstoot van bedrijfswagens, businessreizen en aardgas om kantoren te koelen en verwarmen. Scope 2 gaat al een stukje verder. Daar moet ook de uitstoot veroorzaakt door het opwekken van aangekochte energie teruggeschroefd worden.

Maar bovenal – en dat is waar Goodman nu het verschil zal maken – kunnen bedrijven ook een volledig engagement aangaan. Namelijk ook de indirecte emissies die ontstaan bij leveranciers en klanten van het bedrijf en andere emissies die zich voordoen in de waardeketen van de onderneming, aanpakken (scope 3). Voor Goodman betekent dat de uitstoot van zijn ontwikkelingen – van grondstof tot einde levensduur van een gebouw – reduceren.

Goodman Europe – die in ons land 7 gebouwen goed voor 282.000 vierkante meter ontwikkelde - is nu wereldwijd de eerste ontwikkelaar in logistiek vastgoed die met zijn SBT een begrenzing van de globale opwarming met 1,5°C nastreeft, en zijn doelstellingen voor de drie scopes goedgekeurd zag door het SBTi.

"Er zijn verschillende redenen waarom we ons wilden aansluiten bij het SBTi. De belangrijkste is het feit dat het SBTi de meest bekende en tevens internationaal erkende methodologie is waarmee bedrijven hun klimaatambitie kunnen aantonen en zo het verschil maken tussen greenwashing en échte klimaatactie."

Marie Maggiordomo, Head of Innovation & Sustainability bij Goodman Europe

Onderdeel van GreenSpace+

Met de goedgekeurde SBT's die Goodman Europe stelde, verbindt het bedrijf er zich toe zijn absolute broeikasgasemissies – scope 1 en 2 – te reduceren met 70% tegen 2030 en zijn uitstoot in scope 3 met 55%. In beide gevallen geldt 2019 als referentiejaar.

De SBT van Goodman Europe is de concretisering van een eigen en ambitieuze klimaatstrategie. Die strategie bestaat uit meten, reduceren en compenseren: eerst meten om te begrijpen waar en wanneer uitstoot in de waardeketen van het bedrijf plaatsvindt, vervolgens mitigeren door zoveel mogelijk emissie te reduceren en pas als laatste optie compenseren, maw het aankopen van koolstofkredieten (ICROA) om elders dezelfde hoeveelheid CO2 te laten opslaan.

Goodman Europe zal onder meer volgende bedrijfsactiviteiten stellen om zijn SBT te behalen:

  • overschakelen op 100% groene elektriciteit en het invoeren van andere energiebesparende maatregelen;
  • het verhogen van het gebruik van hernieuwbare energie in haar gebouwen
  • het gebruik van aardgas in de gebouwen geleidelijk afbouwen;
  • overleggen met klanten over energie-efficiëntie;
  • meer energie-efficiënte maatregelen, zoals efficiënte verlichting en verwarming;
  • omschakelen naar een volledig elektrisch wagenpark;
  • materialen met een lage CO2-voetafdruk gebruiken;
  • sterker samenwerken met de hele waardeketen, van leverancier tot klant (bvb Groene leasingclausule, ESG-beoordeling van leveranciers met EcoVadis) 

Het engagement dat Goodman Europe met zijn SBT stelt, maakt integraal deel uit van GreenSpace+, Goodman Europa’s duurzaamheidsvisie die het bedrijf moet leiden naar circulair ondernemen én produceren. Het bedrijf wil circulair vastgoed ontwikkelen en ziet CO2-positieve gebouwen daarbij als de ideale tussenstap voor zichzelf, zijn investeerders en zijn klanten. GreenSpace+ vormt een aanvulling op de globale duurzaamheidsstrategie van de Goodman Group.

Net zoals alle andere bedrijven die zijn aangesloten bij het SBTi – al meer dan 2.000 bedrijven wereldwijd – zal Goodman Europa gegevens over zijn wereldwijde koolstofemissies moeten vrijgeven en jaarlijks moeten rapporteren over de emissiereducties. Zo worden bedrijven ook verantwoordelijk gehouden voor hetgeen ze communiceren. Goodman Europe doet dit als onderdeel van zijn bijdrage aan het jaarlijkse duurzaamheidsrapport van de Goodman Group, waarin de algemene wereldwijde duurzaamheidsstrategie, de doelstellingen voor de hele onderneming en de vooruitgang worden uiteengezet.


--

Over Goodman

Goodman is een geïntegreerde vastgoedgroep die logistiek vastgoed bezit, ontwikkelt en beheert in Australië, Nieuw-Zeeland, Azië, Europa, het Verenigd Koninkrijk, Noord-Amerika en Brazilië. Goodman Group is de grootste vastgoedgroep gespecialiseerd in logistiek en bedrijfsvastgoed genoteerd op de Australian Securities Exchange en bestaat uit de entiteiten Goodman Limited, Goodman Logistics (HK) en Goodman Limited Trust. Daarnaast is Goodman Group een van de grootste beursgenoteerde gespecialiseerde vermogensbeheerders wereldwijd.

Dankzij zijn wereldwijde vastgoedexpertise, diensten op het vlak van bezitten, ontwikkelen en beheren en uitgebreid investment management-platform garandeert Goodman Group innovatieve vastgoedoplossingen die tegemoetkomen aan de noden en wensen van klanten en tegelijk op duurzame wijze zorgen voor langetermijnrendement voor zijn stakeholders.

Voor meer info: be.goodman.com

Yuki Demot

Marketing, Goodman Belgium

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be