Gedaan met vergrijzing van Belgische kust

6 op 10 Vlamingen die buitenverblijf aan onze kust kopen, is jonger dan 60 jaar

  • Opvallend: zes op de tien kopers van kustvastgoed zijn jonger dan 60 jaar. Eén op de drie is zelfs jonger dan 50 jaar.

  • De top drie van belangrijkste redenen om een pand aan de kust te kopen: het vakantiegevoel (56%), de ontspanningsmogelijkheden (31%) en gezondheidsredenen (17,5%)

  • Het ‘typische’ pand aan de kust is een appartement met twee slaapkamers, gemiddeld tussen de 70 en 120 m² groot en kost in 60% van de gevallen 250.000 of minder.

  • Enquête bij 1.826 Vlamingen peilt naar het profiel van de eigenaar aan de Belgische kust

De vergrijzing van onze Belgische kust is stilaan aan het keren. Zes op de tien Vlamingen die recent een pand aan de kust kochten, zijn jonger dan zestig. Meer nog: één op drie is jonger dan vijftig jaar. Velen van hen kopen er om van een vakantiegevoel te kunnen genieten en trekken er jaarlijks tien keer of zelfs meer naartoe. Dat blijkt uit de eerste grote kustvastgoedenquête van Dewaele Vastgoedgroep die 1.826 Vlamingen bevroegen die recent vastgoed aan de kust kochten.

Het idee dat de Belgische kust aan het vergrijzen is, mag langzaam maar zeker in de prullenmand. Want wat blijkt? Zes op de tien (59 procent) Vlamingen die recent een pand aan onze kust kochten, zijn jonger dan zestig jaar. Sterker nog, één op de drie - oftewel 28,7 procent - is jonger dan vijftig. Twintigers en dertigers maken relatief nog de kleinste groep uit, respectievelijk 2,8 procent en 3,5 procent, maar er is potentieel.  

Een gelijkaardige tendens valt ook in de beroepscategoriën op. Van zij die recent iets aan de kust kochten, gaat het “slechts” in 36 procent om gepensioneerden. Anno 2017 zijn het zeker ook bedienden (27 procent), zelfstandigen (17 procent) en kaderleden die (10,5%) een stulpje aan de kust kopen.

Dewaele Vastgoedgroep, één van de grootste vastgoedexperten aan de kust, trekt de conclusies uit een grote kustvastgoedenquête, waarbij 1.826 Vlamingen bevraagd werden. Belangrijkste conclusie: het cliché van de grijze Belgische kust klopt niet meer. En dat is de verdienste van de Belgische kuststeden zelf. Steden zoals Oostende en De Panne hebben de laatste jaren erg ingezet op leuke toeristische initiatieven, stadsontwikkeling en werkgelegenheid.

Een andere belangrijke reden dat de kust opnieuw aantrekkelijker is voor jongeren, heeft alles te maken met de huidige politieke situatie: door het internationale terrorisme en de instabiele politieke situatie in heel wat landen zoals Turkije of Egypte blijven mensen liever dicht bij huis.

“We zien daardoor dat de kust opnieuw jonge, actieve mensen aantrekt. Dat is positief, want de kust heeft jonge mensen nodig om te kunnen floreren. Het is nu trouwens ook duidelijk dat de Belgische kust geen last heeft van de populaire Spaanse costa’s. De kust heeft duidelijk nog altijd een grote meerwaarde te bieden voor de Vlaming omdat het dichtbij is en het een veilig gevoel geeft.”

Filip Dewaele, CEO van Dewaele Vastgoedgroep

Vakantiegevoel primeert

De belangrijkste redenen waarom de Vlaming een buitenverblijf aan onze kust koopt, is - met grote voorsprong - het vakantiegevoel. Dat geldt zowel voor jong als oud. Meer dan de helft (56%) van de bevraagde Vlamingen gaat aan de kust wonen om nu en dan te kunnen genieten. Opmerkelijk genoeg wegen ontspanningsmogelijkheden (31%), gezondheid (17,5%) en de nabijheid van vrienden en familie (12,5%) zwaarder door dan het argument om te kopen als investering. ‘Aangespoelden’ die aan de kust een tweede verblijf kopen, zijn er bovendien vaak om te blijven. Driekwart van de kusteigenaars - 75 procent -  wil zo minstens tien jaar van z’n pand kunnen genieten. En opmerkelijk: de helft van de Vamingen (52%) wil zijn appartement liever niet uitlenen aan vrienden.

“Mensen die een tweede verblijf aan onze kust hebben, willen niet altijd kost wat kost winkels in de omgeving hebben of zien bereikbaarheid ook niet echt als een prioriteit. Voornamelijk de rust, de nabijheid van de zee, en de dijk op wandelafstand wegen het zwaarste door om een buitenverblijf aan de kust te kopen. Zo heb je bijvoorbeeld veel jonge mensen die hier komen uitwaaien van een drukke werkweek.”

Filip Dewaele, CEO van Dewaele Vastgoedgroep

Zeezicht blijft gegeerd

Al even opvallend: de Vlaming die aan de kust koopt, komt zeker niet altijd vanuit de andere kant van het land. Integendeel, meestal komen ze uit de eigen achtertuin. Maar liefst 41 procent van de kopers van een tweede verblijf aan de kust zijn West-Vlamingen, en 20,4 procent zijn Oost-Vlamingen. In meer dan de helft van de gevallen (52 procent) doet men er één tot zelfs vijf jaar over om te beslissen of men al dan niet iets aan de kust zou kopen. Eens de knoop is doorgehakt, gaat het dan wel heel snel. Zo zet 43 procent van de kopers binnen drie maanden zijn handtekening onder een contract.

Ook opvallend: zeezicht blijft nog altijd belangrijk voor de Vlaming. Meer nog: in feite zijn we bijna allemaal op zoek naar hetzelfde. Quasi één op de twee Vlamingen die een tweede verblijf aan de kust (48%) koopt, zoekt een appartement met twee slaapkamers én zicht op zee. Het doorsnee buitenverblijf van de Vlaming aan de Belgische kust werd trouwens gekocht voor gemiddeld zo’n 250.000 euro, of minder.

 

Meer cijfers vind je in de bijlage hieronder.

Noot: interviews met een koppel dat net gekocht heeft aan de kust zijn mogelijk. Geef gerust een seintje, indien we je met hen in contact kunnen brengen. 

Bevraging-Kustvastgoed-_1_.pdf

PDF - 355 Kb

Filip Dewaele

CEO, Dewaele VastgoedGroep

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be