Skip to Content

Franse Opaalkust is populairder dan ooit bij Belgen

Tweede verblijven in Frankrijk vormen alternatief voor dure Belgische kust

Nooit eerder kozen zoveel Belgen voor een tweede verblijf aan de Franse Opaalkust. En dat heeft alles te maken met de rush op het Belgische kustvastgoed en de steeds duurdere prijzen. Dit terwijl de Opaalkust slechts op enkele kilometers van onze grens ligt en de kustlijn er veel beter beschermd wordt door de wetgeving. Dat zegt Twin Promotion, een van oorsprong Vlaamse projectontwikkelaar die al vijftien jaar in Frankrijk actief is en er intussen enkele nieuwbouwprojecten realiseerde. In hun nieuwste project zijn maar liefst 60 van de in totaal 70 eigenaren Belg.

Tijdens de pandemie werd onze Belgische kust overspoeld. De Belg stortte zich massaal op tweede verblijven aan de Noordzee, waardoor de prijzen in veel kustgemeentes vandaag nog altijd hoge toppen scheren. Zo steeg de gemiddelde prijs van een woning aan de kust het afgelopen jaar met bijna 34.000 euro. Veel landgenoten zoeken het daarom ergens anders.

“Het lijkt erop dat almaar meer Belgen de Opaalkust leren kennen. De populariteit valt grotendeels te verklaren door de vastgoedprijzen en de nabijheid: de Opaalkust ligt op minder dan 100 kilometer van de grens. Bovendien is hier – in tegenstelling tot in België – de kust nog ongerept en authentiek.”

Stephane van de Velde, CEO van Twin Promotion

Hoewel de Opaalkust in de regio Hauts-de-France in veel opzichten op het verlengde van onze Belgische kust lijkt, is er dus één essentieel verschil: de zogeheten loi sur la littoral. Die Franse wetgeving beschermt de natuur in de regio en zorgt ervoor dat de kustlijn niet helemaal volgebouwd kan worden. Op de eerste lijn wordt daardoor zelfs helemaal niet meer gebouwd.

Belgen boven

De regio begint in Duinkerke en strekt zich uit over grote natuurgebieden tot in Berck-sur-Mer. En opvallend: hij trekt nu ook honderden Belgen aan. Voor veel Belgen is Frankrijk al langer een ideale bestemming voor een tweede verblijf. Uit de BNP Paribas Fortis Second Home Barometer bleek nog dat Frankrijk het tweede populairste land is, na Spanje en voor Nederland. In de appartementen van ontwikkelaar Twin Promotion – die specifiek inzet op die markt – is dat niet anders. Zo zijn 60 van de in totaal 70 eigenaren van hun nieuwste residentie ‘Trésors d’Opale’ Belgen. En ook in andere residenties zie je gelijkaardige cijfers.

“De Opaalkust is een streek die ook de komende jaren nog in populariteit zal winnen. Er wordt veel geïnvesteerd, het jaarlijkse Internationale Vliegerfestival in april heeft hier telkens veel bekijk, Cap Blanc-Nez en Gris-Nez bieden schitterende panorama’s en het mondaine Le Touquet ligt op fietsafstand. Ook in de winter blijkt de Opaalkust een populaire vakantiebestemming.”

Stephane van de Velde, CEO van Twin Promotion

Typische architectuur

Intussen zijn de werkzaamheden voor ‘Trésors d’Opale’ gestart, het nieuwste paradepaardje van de ontwikkelaar. De appartementen worden gebouwd volgens de typische Anglo-Normandische architectuur van de Opaalkust. Het woonproject ligt in de gemeente Saint-Cécile Plage, vlakbij Hardelot, een badplaats die bekend staat om zijn familiale sfeer, prachtige panorama’s, speciale wandellussen in ongerepte natuurgebieden en drie grote stranden. De residentie zelf ligt in het centrum van een bos van 7,5 hectare en voorziet een buitenzwembad, een sportterrein, een speelplaats voor kinderen, petanquebanen en een tuin.

”We bieden kwalitatief hoogstaande en tegelijk betaalbare eigendommen aan. Ook willen we eigenaars van de grootst mogelijke vrijheid en flexibiliteit laten genieten. Tijdens hun afwezigheid beheren we daarom alles van a tot z. En wanneer de bewoners hier op vakantie zijn, blijven we uiteraard steeds bereikbaar. De eerste trotse eigenaars hebben intussen al hun intrek genomen.”

Stephane van de Velde, CEO van Twin Promotion

In deze nieuwste residentie van Twin Promotion betaal je zo’n 275.000 euro voor een 3-slaapkamerappartement. Ter vergelijking: een appartement aan de Belgische kust kostte vorig jaar gemiddeld 300.000 euro. 

Contacteer ons
Marthe Saelens Communicatie, Bereal
Hannelore Schmid Communicatie, Bereal
Marthe Saelens Communicatie, Bereal
Hannelore Schmid Communicatie, Bereal
Over Bereal