Files kosten gemiddeld Belgisch gezin nu al 1.151 euro per jaar
Nieuwe studie onderzoekt mobiliteitsoplossingen en hun invloed op ons woongedrag
4 april 2019
De gigantische files op onze wegen kosten een gemiddeld Belgisch gezin van drie nu al zeker 1.151 euro per jaar. In totaal bedraagt de economische schade voor ons land minstens 4,35 miljard euro. Dat blijkt uit een nieuwe analyse op basis van OESO-rapporten door Realty, organisator van de grootste vastgoedsummit in België. Wereldwijd werken bedrijven en overheden hard aan alternatieve mobiliteitsvormen om de dagelijkse verkeersinfarcten op te lossen. Die zullen steeds vaker onze woonkeuze beïnvloeden. Daarom onderzoeken Realty en de gerenommeerde professor Urbanisatie Alexander D’Hooghe (MIT) in een nieuwe studie welke van deze innovatieve oplossingen het meeste potentieel hebben om het Belgische systeem te veranderen. En sterker nog: hoe deze oplossingen straks ons woongedrag bepalen.
Het voorbije decennium is het fileleed op onze wegen sterk toegenomen. In heel België staan we met z’n allen nu al meer dan één miljoen uren aan te schuiven. Dat veroorzaakt niet alleen veel stress bij bestuurders, het heeft ook een serieuze impact op het milieu. De schade is eveneens niet te onderschatten: de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) schat de kosten van verkeersopstoppingen op 1 à 2 procent van ons bruto binnenlands product (bbp). De meest voorzichtige inschatting gaat dus uit van een impact van 4,35 miljard euro of 383,7 euro pér inwoner op jaarbasis. Voor een gemiddeld Belgisch gezin van drie komt dit neer op een kost van 1.151,1 euro. Denk maar onder andere aan het sneller slijten van een wagen, tank-, wegen- en milieukosten en de tijd die je niet aan je werk of andere bezigheden kunt besteden. Zowel maatschappelijk, ecologisch als economisch is deze situatie stilaan onhoudbaar geworden.
“Hoewel we over een eerder functioneel en modern systeem van openbaar vervoer beschikken, gebruikt de meerderheid van de Belgen nog steeds zijn eigen wagen. De reden is niet ver te zoeken: wie in de buitenwijken van steden woont en werkt, haalt weinig voordeel uit het openbaar vervoer. Vooral omdat er nog een gebrek is aan multimodale park en ride-hubs. Sommige bedrijven hebben daarom shuttle-services in het leven geroepen, maar die zijn nog onvoldoende. Zonder noemenswaardige innovaties op vlak van technologie en diensten kunnen we deze toestand niet significant verbeteren.”
Alexander D’Hooghe, professor Urbanisatie aan Massachusetts Institute of Technology (MIT)
Impact op ons woongedrag
Volgens professor D’Hooghe, werken inmiddels wereldwijd bedrijven, overheden en onderzoeksinstellingen hard aan alternatieve mobiliteitsoplossingen, zoals onder andere zelfrijdende wagens, fietsdelen en apps waarmee je o.a. taxi’s, steps of deelwagens meteen kan vinden (e-hailing). Samen met Realty, dat jaarlijks dé real estate summit van België organiseert, onderzoekt het architecten- en stedenbouwkundig bureau ORG van professor D’Hooghe, in een nieuwe studie welke van deze innovatieve oplossingen het meeste potentieel hebben om het Belgische systeem te veranderen. En sterker nog: hoe ze straks ook ons woongedrag bepalen.
“Het klassieke motto van de vastgoedsector luidt: ‘locatie, locatie, locatie’. Maar zullen de toplocaties van vandaag ook die van morgen zijn? Die vraag houdt elke vastgoedprofessional vandaag bezig. De 'nieuwe mobiliteit' zal immers de manier waarop we van punt A naar punt B reizen sterk veranderen. Dat heeft ongetwijfeld een invloed op de woonvoorkeur van de Belgen en de inplanting van bedrijfsgebouwen. Willen we de mobiliteitsproblematiek efficiënt oplossen, dan moet ook de vastgoedsector zich tijdig kunnen aanpassen aan de ‘nieuwe mobiliteit’.”
Mathieu Van Marcke, algemeen directeur Realty
De resultaten van de ‘Mobility Impact’-studie worden voorgesteld op Realty, dé jaarlijkse summit voor vastgoedprofessionals, die doorgaat op 19 en 20 september in Knokke-Heist. Aansluitend volgt een groot debat met beleidsmakers en vastgoedexperts. Op Realty zal overigens niet alleen 'nieuwe mobiliteit' onder de loep worden genomen. Zo komen onder andere ook de nieuwste evoluties in Property Technology (PropTech) en nichemarkten aan bod, net als de invloed van coworking op bedrijfsvastgoed.