Elektriciteit afgekeurd in negen op de tien verkochte woningen

CENTURY 21 Benelux vraagt ministers van Wonen om werk te maken van transparanter elektriciteitsattest

  • Het elektriciteitsattest zorgt steeds vaker voor kopzorgen bij de aankoop van een woning. Reden: bij negen op de tien woningen die te koop staan, is de elektrische installatie tegenwoordig afgekeurd. En dat kan voor heel wat extra kosten zorgen.
  • In Vlaanderen zijn de problemen in één op de vijf woningen zo groot dat ze een veiligheidsrisico kunnen vormen. In Wallonië is het probleem nog groter.
  • Het verplichte keuringsattest dat kopers zou moeten informeren, schiet volgens CENTURY 21 Benelux tekort en zegt niets over het kostenplaatje. Daarom dringt de vastgoedgroep bij de regionale overheden aan op een grondige aanpassing van het zogenaamde elektriciteitsattest.

Bij negen op de tien woningen die vandaag te koop staan, is de elektrische installatie afgekeurd. Wie zo’n huis koopt, is verplicht om de gebreken snel aan te pakken, ook al kan dat voor flink wat extra kosten zorgen. Dat bezorgt kopers almaar vaker financiële kopzorgen, zo stelt CENTURY 21 Benelux vast. Bijkomend probleem: het elektriciteitsattest - zeg maar het keuringsbewijs van de elektrische installatie - dat kopers vooraf zou moeten informeren, schiet volgens de grootste vastgoedgroep van ons land schromelijk tekort.

Het EPC-attest is intussen goed gekend bij huizenkopers, maar ook het elektriciteitsattest wordt almaar belangrijker. Dat is geen toeval, want een huis verkopen in België kan sinds juli 2008 niet meer zonder een keuringsattest van de elektrische installatie. Kopers zijn op hun beurt wettelijk verplicht om alle gebreken in hun pas aangekochte woning binnen de 18 maanden op te lossen. Doen ze dat niet, dan riskeren ze naast een - theoretische - boete van de Federale Overheidsdienst Economie vooral problemen met de verzekering.

Dat is meteen de belangrijkste reden waarom het elektriciteitsattest meer en meer doorweegt in de aankoopbeslissing. Bovendien is een afgekeurde elektrische installatie het meest voorkomende probleem als het over de aankoop van een bestaande woning gaat. Meer nog: volgens CENTURY 21 is de elektrische installatie afgekeurd bij 9 op 10 woningen die te koop staan. Bij één op de vijf woningen in Vlaanderen vormen de problemen zelfs een veiligheidsrisico voor de bewoners - een tendens die ook bevestigd wordt door het Grote Woononderzoek van de Vlaamse overheid. In Wallonië is het probleem volgens de vastgoedgroep minstens dubbel zo groot.

Chinees

Het gevolg is dat kopers bij bijna alle oude woningen van voor 1981 rekening moeten houden met een extra kostenpost ‘elektriciteit’. Maar als ze dan via het keuringsverslag hopen een gedetailleerd beeld te krijgen van eventuele kosten, komen ze van een kale reis thuis. En juist daar loopt het fout volgens CENTURY 21 Benelux, die voorstelt om op de elektriciteitsattesten een prijsraming te vermelden.

“Het elektriciteitsattest schiet vandaag schromelijk tekort. Het somt enkel de gebreken op, die in de oren van de meeste kopers als Chinees klinken. Een eventuele kostenraming is op het keuringsverslag totaal niet terug te vinden. De koper moet het allemaal maar zelf uitzoeken. Waarom zou er niet, net zoals bij het EPC-attest, met bepaalde scores gewerkt kunnen worden? Zo weet de kopers tenminste in welke ‘prijscategorie’ de kosten zich bevinden.”

Isabelle Vermeir, operationeel directeur CENTURY 21 Benelux

Als we naar de meest voorkomende gebreken kijken, gaat het onder andere om het ontbreken van de elektriciteitsschema’s, wat relatief goedkoop op te lossen is. Maar minstens even vaak blijkt de elektrische installatie bij de aankoop helemaal niet aan de huidige wettelijke normen te voldoen en moet een groot stuk vernieuwd worden. Dan kunnen de kosten oplopen tot tienduizend euro en meer.

Transparantie

Volgens CENTURY 21 Benelux moet er dus dringend werk worden gemaakt van een veel transparanter elektriciteitsattest. De vastgoedgroep vraagt de ministers van Wonen in Vlaanderen, Wallonië en in Brussel om de problematiek op de politieke agenda te plaatsen.

“Niet alleen het gebrek aan een duidelijke prijsraming is het probleem, ook het feit dat alle gebreken anderhalf jaar na de aankoop opgelost moeten zijn, schrikt kopers af. Dat is weinig tijd voor werken die vaak aanzienlijke kosten met zich meebrengen. Daarom stellen we voor om de opgelegde termijn minstens naar drie jaar op te trekken. Nu proberen kopers de kost dikwijls in mindering te brengen van de verkoopprijs, maar het gros van de verkopers is niet geneigd daar rekening mee te houden.”

Isabelle Vermeir

Noot: indien gewenst, kunnen we je in contact brengen met kopers die hierover kunnen getuigen.

 

Isabelle Vermeir

Operationeel directeur , Century 21 Benelux

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be