Eigen woning zo goed als onmogelijk geworden voor jongeren ​ zonder ouders die sponsoren

Jaarstatistieken FOD Economie: Belg ziet vastgoed meer dan ooit als interessante belegging

De Belgische vastgoedmarkt is in 2014 goed weggekomen uit de financiële crisis en de juridische onzekerheid, zo blijkt vandaag uit de jaarstatistieken van de Federale Overheidsdienst Economie. CENTURY 21 Benelux ziet de Belg in 2015 alleen nog maar bewuster investeren in vastgoed, zeker nu een spaarboekje nog amper iets opbrengt. Wél stelt de grootste vastgoedgroep van het land sinds vorig jaar vast dat jongeren nauwelijks nog kunnen kopen als de ouders niet sponsoren. De oorzaak daarvan ligt bij het feit dat de banken niet aarzelen om twintigers en dertigers een woonkrediet te weigeren als ze geen flinke som eigen kapitaal op tafel kunnen leggen. Dat blijkt uit een bevraging van de groep, die duidelijk maakt dat de familie naar schatting 15 tot 25 procent van het totale aankoopbedrag toestopt.

                                                     ***

Volgens de jaarstatistieken van de FOD Economie heeft de Belgische vastgoedmarkt goed standgehouden in 2014. Als we naar de gemiddelde prijzen kijken, zijn gezinswoningen (+1,1%), appartementen (+0,8%) en villa’s (+0,6%) er ten opzichte van 2013 licht op vooruit gegaan, net zoals de bouwgronden (+4,8%). Het merendeel van de winst kan op het conto van Vlaanderen geschreven worden, terwijl de prijzen in Wallonië gestabiliseerd zijn of erop achteruitgaan.

“De almaar dalende rentevoeten hebben van 2014 algemeen genomen een goed vastgoedjaar gemaakt. Opvallend is dat compacte woningen, appartementen en studio’s almaar meer in trek zijn bij kopers, terwijl de grote woningen en villa’s het iets minder goed doen. En dat heeft in sommige regio’s ook zijn impact op de prijs. Op dat vlak kijken kopers meer en meer naar het financiële totaalplaatje en nemen ze bij een aankoop ook al de woonkosten mee in rekening. Kopers kijken dus niet alleen meer naar de maandelijkse aflossing, maar ook naar andere parameter zoals de energiefactuur. En dan is een woning met een goede energiescore uiteraard een belangrijke meerwaarde.”

Isabelle Vermeir, woordvoerster Century 21

Nu het spaarboekje nog nauwelijks iets opbrengt, beschouwt de Belg vastgoed bovendien meer dan ooit als een interessante belegging. Bijgevolg stellen heel wat kopers zich kritischer op dan voorheen.

“Men wil waar voor zijn geld, weegt alle voor- en nadelen goed af, en vergelijkt minutieus. Alles moet goed zitten. Maar zodra dat het geval is, discussieert men er ook niet meer over en wordt er gekocht."

Isabelle Vermeir  

25.000 euro langs beide kanten

Als er geen onverwachte politieke maatregelen opduiken en de rente op de woonleningen laag blijft, verwacht CENTURY 21 Benelux in 2015 een stabiele vastgoedmarkt in ons land. Wel ziet de vastgoedgroep al een tijd een alarmerende trend opduiken: jongeren worden zo steeds meer uit de markt gestoten. Uit een interne bevraging blijkt dat de aankoop voor heel wat jongeren niet kan doorgaan zonder de financiële steun van ouders of familie. Gemiddeld wordt er zo’n 15 tot 25 procent van het totale aankoopbedrag ‘gesponsord’, stelt CENTURY 21 Benelux.

“De steun van de ouders is in de meeste regio’s stilaan een onmisbare factor aan het worden voor toekomstige, jonge eigenaars”

Isabelle Vermeir

Vooral de laatste jaren zien heel wat twintigers en zelfs dertigers een woonkrediet door de bank geweigerd. Een 25-jarige moet vooraf gemiddeld 50.000 euro op tafel kunnen leggen, voor een 30-jarige durft dat bedrag al oplopen tot 70.000 euro.

“Potentiële kopers moeten al vlug over zo’n 20 procent eigen kapitaal beschikken en juist dat bedrag komt almaar vaker van de ouders, die een deel van hun kapitaal aan hun kinderen schenken. Meer en meer zien we jonge koppels die langs beide kanten elk 25.000 euro krijgen toegestopt.”

Isabelle Vermeir

Dat betekent meteen ook dat jongeren meer dan eens de zegen van hun ouders moeten krijgen voor de aankoop van hun eigen stulpje.

“Terwijl de ouders vroeger de woning van hun kinderen pas na de aankoop voor het eerst zagen, zien we nu dat de ouders écht mee op huizenjacht gaan. Ze sponsororen mee en willen er dus ook iets over te zeggen hebben. Soms leidt dat wel eens tot discussies, maar de Belg heeft er heel wat voor over om z’n eigen woning te kunnen verwerven."

Isabelle Vermeir

Isabelle Vermeir

Century 21 Benelux

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be