Duizend kinderen krijgen gratis lees- en doeboek voor de zomer

Bol.com bollebozen, Rode Kruis-Vlaanderen en JINC verdelen Letterpretpakketten voor betere leesontwikkeling

Een leuk doeboek of een spannend leesboek tijdens de zomervakantie kan goud waard zijn voor het leesniveau van kinderen. Het stimuleert ze om spelenderwijs met taal bezig te zijn. Daarom verdeelt bol.com bollebozen bijna 1.000 Letterpretpakketten in zes Antwerpse scholen en in opvangcentra in Vlaanderen. Ze doen dit samen met JINC België, een organisatie die zich inzet voor meer kansengelijkheid in het Antwerpse onderwijs en Rode Kruis-Vlaanderen. Annet Scheermeijer, director Boeken bij bol.com: “Boeken vormen het hart van ons bedrijf en wij willen het plezier in lezen vanaf jonge leeftijd op kinderen overbrengen.”

70% van de Antwerpse leerlingen heeft minstens één kenmerk van onderwijskansarmoede. Dat blijkt uit de onderwijsbarometer van Stad Antwerpen. Hiervoor wordt gekeken naar de SES-indicatoren: het sociaal-economisch statuut van de leerlingen. Concreet wil dit zeggen dat die leerlingen een laagopgeleide moeder hebben en/of een schooltoelage krijgen. Vaak hebben zij tijdens lange vakanties minder toegang tot boeken, waardoor het voor hen een extra grote uitdaging is om hun leesniveau op peil te houden. Veel kinderen die dan niet of nauwelijks lezen, vallen 1 à 2 AVI-niveaus terug in hun leesontwikkeling, waardoor ze het aan het begin van het nieuwe schooljaar moeilijker hebben om te starten. 

Meer lezen tijdens de zomervakantie

Dus een handige koffer met een doeboek en leesverhaal kan goud waard zijn. Daarom verdeelt bol.com bollebozen 710 Letterpretpakketten in 6 Antwerpse scholen, die veel indicatorleerlingen in de klas hebben. Met het Letterpretpakket probeert bol.com bollebozen de leerachterstand door de zomervakantie te verminderen. Het is niet de eerste keer dat dit maatschappelijke initiatief van het e-commerce-bedrijf zich inzet voor de leesvaardigheid van kinderen en jongeren. De voorbije jaren investeerde het ook al in doeboeken voor tijdens de zomermaanden. 

“Bol.com begon in 1999 als online boekwinkel, dus boeken vormen nog altijd het hart van ons bedrijf en het plezier in lezen willen we vanaf jonge leeftijd op kinderen overbrengen. Met ons initiatief bol.com bollebozen willen we bijdragen aan gelijke kansen voor kinderen in Nederland en België. Dat doen we samen met bol.com-collega’s, partners en maatschappelijke organisaties. Dat vinden we heel waardevol, want lezen is niet alleen leuk, het is ook enorm belangrijk voor de ontwikkeling. Door spelenderwijs met taal bezig te zijn, presteren kinderen beter op school en maken ze in de toekomst meer kans op de baan van hun dromen.” Annet Scheermeijer, director Boeken van bol.com ​

De Letterpretpakketkoffers zijn ook te koop op bol.com. De donatie via JINC en Rode Kruis-Vlaanderen wordt mee mogelijk gemaakt vanuit het ‘koop er een, wij doneren er een’-principe. Wie een koffer voor een eigen kind koopt, draagt dus bij aan de donatie aan kinderen op Antwerpse scholen en in opvangcentra in Vlaanderen. ​ 

Kansengelijkheid in Antwerpse scholen

Bol.com bollebozen krijgt de hulp van JINC België om de Letterpretpakketten te verdelen in de scholen. Zij zetten zich in voor meer kansengelijkheid in het onderwijs en werken hiervoor samen met verschillende ondernemingen. Zo organiseert JINC bliksemstages in bedrijven voor kinderen tussen 10 en 15 jaar. Op die manier maken de kinderen kennis met het bedrijfsleven en kunnen ze ontdekken wat hen interesseert. Volgens Koen Van Roey, directeur van JINC België, sluiten de Letterpretpakketten van bol.com bollebozen aan bij wat JINC normaal doet. “Wij willen dat kinderen en jongeren hun talenten kunnen ontdekken en dus leren wat ze leuk vinden. Wij bereiken normaal de kinderen pas vanaf het 5e leerjaar. Dankzij de Letterpretpakketten kunnen we nu ook jongere kinderen helpen.” 

Taalontwikkeling in asielcentra stimuleren

Er verblijven momenteel ruim 1.000 kinderen in de opvangcentra van Rode Kruis-Vlaanderen. Ook voor hen zijn de Letterpretpakketten van bol.com bollebozen een welgekomen opportuniteit om tijdens de zomermaanden te blijven leren. Daarom zal ook Rode Kruis-Vlaanderen 272 Letterpretpakketten verdelen in hun opvangcentra, om de taalontwikkeling van asielzoekers te ondersteunen.

Wat zit er in een Letterpretpakket?

Er bestaan koffers voor twee leeftijdscategorieën, van 4 tot 6 jaar en van 7 tot 9 jaar, met het thema ‘Avontuur’. In de koffer zitten boeken, zoals Stinkhond in Parijs of een doeboek van Encanto, kleurpotloden, een postkaartenset, een eigen paspoort om in te kleuren en boardingpass om op avontuur te gaan. ​ 


Wat is bol.com bollebozen?

Bollebozen is een initiatief van bol.com. We vinden dat alle kinderen gelijke kansen verdienen, en dragen daar graag aan bij. Door het plezier van lezen en verhalen over te brengen en aan te wakkeren. Maar ook door hun digitale vaardigheden te helpen ontwikkelen. Met tal van initiatieven zetten we ons het hele jaar door in voor een goed verhaal met een mooie afloop voor ieder kind. ​ 

Bollebozen. Een goed verhaal voor ons allemaal.  

Perscontact

Joost Morel

woordvoerder, bol.com

Lies Dobbelaere

PR Consultant, Bepublic Group

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be