Deze drie vastgoedtrends komen op ons af

Van “rewilding” over “third places” tot “inspansion”, onze steden krijgen de komende jaren een ongeziene golf van vernieuwing over zich heen. Woontrends die vandaag al schering en inslag zijn in steden zoals Tokyo of Singpore, zullen hun intrede doen in ons land. En dat komt niets te laat, zo zeggen de Belgische projectontwikkelaars. Die bespreken vandaag de meest innovatieve woontrends op Realty, de grootste vastgoedbeurs in ons land.   


                                                                         ***

1. Rewilding

Een tuin op de vierde, zevende of vijftiende verdieping van een appartementencomplex? Of op zo goed als alle verdiepingen? Dat is wat ze “rewilding” noemen. De tijd dat het stadspark het enige streepje groen in de stad was, is voorbij. Projectontwikkelaars proberen almaar vaker fauna en flora in hun woonprojecten te integreren.

“De Sky Gardens in Singapore zijn daar het perfecte voorbeeld van”, zegt Olivier Carrette, afgevaardigd bestuurder van UPSI-BVS, de beroepsorganisatie van Belgische projectontwikkelaars. “Enkele jaren geleden heeft men er een hotel gebouwd waar om de vier verdiepingen een tuin werd ingebouwd. Vijftienduizend vierkante meter groen kon zo in het hotel worden geïntegreerd. Dat is immens! Straks moet dit ook bij ons de normaalste zaak van de wereld worden.”

2. Third places

Een andere trend die op onze steden afkomt, is die van “third places”. In feite zijn het tussenstops waar we even kunnen landen, de laptop openklappen, en werken tot de file voorbij is of gewoon inspiratie opdoen. Er zijn stopcontacten bij de vleet, wifi en andere zaken die het leven voor de werkende mens eenvoudiger maken. Soms is het een koffiebar of goed ingericht café, maar evenzeer zal je dit soort werkplekken vinden in musea of sportclubs.

“Third places oefenen meer en meer een magnetische kracht op ons uit”, zegt trendwatcher Stefaan Vandist die op vraag van de sector op zoek ging naar de nieuwste trends in vastgoedland. “Ze verdienen hoe langer hoe meer een plaats naast de traditionele werkplek en het thuiswerken. Mensen komen er naartoe om dingen te doen die ze thuis of op het werk niet willen of kunnen doen. Vaak is het ook pitstop, waar gewerkt, vergaderd of gebrainstormed kan worden.”

3. Inspansion

En wat te denken van een zwembad in een ongebruikt metrostation? Of een luxehotel in een vervallen zwembad? Het is niet langer fictie. Deze nieuwe trend heeft alles te maken met ‘inspansion’, het fenomeen waarbij de stad letterlijk van binnenuit groeit.

“Niet alleen denken we dan aan leegstaande fabrieksgebouwen die tot woningen worden opgebouwd”, zegt Olivier Carrette van UPSI-BVS. “Alle soorten leegstaande gebouwen zullen op termijn een functionele invulling krijgen, en we gaan daar almaar verder in. Het vervallen zwembad Molitor in Parijs werd in 2014 zo stevig onder handen genomen en verrees in de vorm van een luxehotel. Nog gewaagder zijn de plannen die circuleren over de ongebruikte ‘spookstations’ van de Parijse metro. Als het van sommige politici afhangt, worden ze straks omgeturnd tot zwembad, nachtclub, restaurant of cinemazaal.”

Dajo Hermans

Managing Partner, Bereal

Olivier Carrette

Afgevaardigd bestuurder, UPSI-BVS

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be