Coronacrisis kan buitenlandse droom babyboomers niet breken: nog elke dag kopen acht Belgen een Spaanse casa

In tegenstelling tot wat sommigen zouden verwachten, kan de coronacrisis de buitenlandse droom van duizenden babyboomers niet breken. Integendeel, zelfs. Telkens de grenzen weer open gaan, stappen de Belgen opnieuw massaal het vliegtuig op richting de costa’s, stellen ze vast bij Azull, de Belgische marktleider in Spaans vastgoed. Zo hebben tijdens de zomermaanden bijna 1.000 landgenoten alweer een casa onder de Spaanse zon gekocht. Meer dan ooit willen babyboomers straks volop genieten en extra tijd doorbrengen met kinderen en kleinkinderen. Alles in totaal hebben dit jaar al 2.283 Belgen een Spaans verblijf gekocht, of gemiddeld acht per dag.

De coronacrisis heeft er stevig ingehakt bij de Belgen en hen vooral goed laten nadenken over hun levenskwaliteit en het belang van een goede band met familie en vrienden. Een gevolg daarvan zagen we al aan onze eigen Belgische kust, waar in tien maanden tijd meer tweede verblijven werden gekocht dan in heel het recordjaar 2019. Maar ook de buitenlandse droom is springlevend gebleven, zo blijkt uit de nieuwe statistieken van de Spaanse registratiekantoren.

Tijdens het tweede trimester - toen een eerste keer onze grenzen sloten - namen de verkoopcijfers dan wel een flinke duik, met nog ‘amper’ 475 Belgen die een casa kochten (-44% tov de eerste drie maanden van 2020). Vanaf het moment dat de grenzen weer open gingen, startte een heuse inhaalrace. Zo registreerden de Spaanse notarissen in de maanden juli, augustus en september liefst 961 Belgische aankopen, of ruim dubbel zoveel als in het tweede trimester. Alles in totaal hebben dit jaar nu al 2.283 Belgen een Spaans verblijf gekocht, of gemiddeld acht pér dag.

Ook bij Azull, de marktleider in Spaans vastgoed, zagen ze tijdens de zomermaanden veel interesse. Zeker in augustus, dat tot een absolute topmaand uitgroeide. In september, toen Spanje helemaal rood kleurde op de coronakaarten, maakte de verkoop opnieuw een fikse duik, maar in oktober zwengelde de motor quasi probleemloos weer aan.

“Het is duidelijk dat de coronacrisis de Spaanse droom van de Belgische babyboomers niet kan breken. Telkens de opportuniteit zich aanbiedt, stappen weer honderden op het vliegtuig richting Spanje om ter plekke huizen te bekijken, of een aankoop te bekrachtigen. Wat opvalt, is wel dat het realiseren van de droom nog vaker een duwtje in de rug krijgt van kinderen en kleinkinderen. Meer dan ooit snakken Belgen ernaar om extra tijd met elkaar door te brengen en dan volop te genieten. Een verblijf in Spanje koop je dan ook niet voor het rendement, maar vooral om er zelf en met anderen plezier aan te beleven.”

Marleen De Vijt, CEO Azull

Goede huisvader aandeel

Dat de Spaanse droom springlevend blijft, heeft De Vijt eigenlijk niet verrast. De topvrouw van Azull zag na de uitbraak van de financiële crisis in 2008 een gelijkaardige reactie bij de Belgen. 

“Heel wat landgenoten raken door een crisis afgeschrikt en potten hun centen op. Maar evengoed is er telkens een groep Belgen die voor zichzelf uitmaakt dat eender welk moment een goed moment is om hun droom te realiseren. Dat de coronacrisis vooralsnog amper effect heeft op de prijzen van het vastgoed, maakt die keuze zelfs wat gemakkelijker. Vastgoed lijkt dezer dagen wel het nieuwe goede huisvader aandeel te zijn.”

Marleen De Vijt, CEO van Azull

Uitkijken

Azull verwacht dan ook dat wanneer de grenzen over enkele weken of maanden opnieuw open gaan, honderden Belgen opnieuw hun Spaanse droom willen vervullen. De interesse is er alvast nog steeds, zo blijkt.

“Telkens wij een webinar organiseren, waarin we 1,5 uur lang informatie geven over de do’s en don’ts van Spaans vastgoed, de Spaanse cultuur en zoveel meer, schrijven meer dan 60 geïnteresseerden zich in én dagen ze ook effectief op. Niemand woont een digitaal seminarie van 1,5 uur bij als je niet oprecht interesse hebt. Vele babyboomers hebben dezer dagen duidelijk iets nodig om naar uit te kijken.”

Marleen De Vijt, CEO van Azull

In de komende weken is Azull overigens van plan om in West-Vlaanderen nog een bijkomend kantoor te openen. Dit zal meteen ook het vijfde kantoor van de marktleider in Spaans vastgoed zijn.

In de bijlage vindt u nog enkele cijfers terug omtrent de aankoop van Spaans vastgoed door buitenlanders.

 

Azull - Verkoop T3 - 20201119 (2).pdf

PDF - 46 Kb

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be