Corona of niet: K in Kortrijk schakelt fikse versnelling hoger in shopbeleving

West-Vlaamse shoppingcenter vult komende twee maanden meer dan 10 panden in

Creatiever, digitaler én meer beleving. Dat zijn de ingrediënten van het vernieuwde K in Kortrijk. Het bekende West-Vlaamse shoppingcenter heeft de afgelopen maanden massaal geïnvesteerd in de ondersteuning van zijn handelaars en het aantrekken van nieuwe winkels. Zo openen er de komende weken maar liefst 10 nieuwe panden - waaronder bekende merken zoals Snipes, Fox & Cie en New Yorker -, nieuwe horecazaken en hippe co-working spaces. Daarnaast zijn de eerste TikToks een feit en vinden jonge ondernemers er vanaf nu hun heil. “We moeten ons de vraag durven stellen of we nog een traditioneel shoppingcenter willen zijn”, klinkt het overtuigd.

Nu shoppen op afspraak vanaf maandag definitief verleden tijd is en retailland stilaan evolueert naar het nieuwe normaal wordt duidelijk dat de grote inspanningen van K in Kortrijk  tijdens de lockdowns hun vruchten afwerpen. Steeds meer nieuwe winkels nemen hun intrek in het West-Vlaamse shoppingcenter. Binnenkort verwelkomt het New Yorker, een modegigant uit Duitsland, over enkele maanden volgen bekende merken zoals Snipes en Fox & Cie dat voorbeeld.

In de investeringen van K in Kortrijk is er bovendien veel aandacht voor jonge ondernemers. Die konden de leegstaande panden gebruiken om te proeven van de ervaring om een fysieke winkel uit te baten. En met succes. Hoewel veel jonge ondernemers zich oorspronkelijk slechts tijdelijk gingen huisvesten in “de K”, kiezen veel van hen nu voor een verlengd verblijf: Dropdayz, Kameleon - The Happy Store, The Billion Avenue en M Feelgood blijven langer in het winkelcenter. Sterker nog: sommigen van hen kiezen zelfs voor ruimere units, zoals Dropdayz en La Boutique by David Selen.

“K in Kortrijk is, ondanks alle heisa, blijven investeren in zowel winkeliers als klanten. Toen fysiek shoppen en evenementen in maart van vorig jaar om welbekende redenen onmogelijk waren, rolden we in één klap een digitale en langetermijnstrategie uit. Die bestaat er enerzijds uit om de huidige handelaars zo goed mogelijk te ondersteunen. Anderzijds kiezen we ervoor om de leegstaande units zo veel mogelijk creatief in te vullen, bijvoorbeeld met lokale ondernemers.”

Dominique Desmeytere, manager K in Kortrijk

TikTok

Digitaal was vanaf maart vorig jaar the way-to-go. Toen evenementen en shoppen op locatie onmogelijk bleken, koos K in Kortrijk resoluut voor een digitale strategie, met als doel om ook zonder fysiek contact beleving te creëren voor de shoppers. Het shoppingcenter nam het Kortrijkse communicatiebureau Thinkedge onder de arm om efficiënter gebruik te maken van de bestaande communicatiekanalen en zette bovendien fors in op nieuwe digitale platformen zoals TikTok. 

“Er is een nieuwe dynamiek. De eventuele leegstand wordt gemonitord en, indien mogelijk, opgevuld, ons assortiment is uitgebreid met hippe concepten en de social mediakanalen van de nieuwe winkels in K in Kortrijk weten de positieve vibe te verspreiden. We laten ons omringen door creatieve mensen die ons inspireren met hun frisse en innoverende concepten en dit met slechts één doel voor ogen: onszelf heruitvinden. Samen met onze huurders gaan we de uitdaging aan om een nog betere beleving te creëren voor onszelf en voor de volgende generaties.”

Dominique Desmeytere, manager K in Kortrijk

Lokale verankering

Ook inzake lokale verankering zet “de K” een volgende stap. Eind april neemt Gaelle Codron met haar winkel Become haar intrek. Become focust zich op maatschappelijk en ecologisch verantwoord shoppen. Vorige week opende ook Lo-K-Al in K in Kortrijk. Deze winkel brengt elf ondernemers samen die premium lokale producten uit West-Vlaanderen maken. 

“De tijd dat je in een shoppingcenter enkel kwam shoppen is voorbij. Een shoppingcenter moet een ontmoetingsplaats zijn waar vanalles te beleven valt. Daarom kiezen we voor een duidelijke mix van sterke merken, lokale creativiteit en horeca.”

Dominique Desmeytere, manager K in Kortrijk

Nieuwe concepten

De coronacrisis maakte duidelijk dat shoppen ook perfect online kan gebeuren. Winkelcentra moeten daarom evolueren naar heuse ontmoetings- en belevingscentra. Een uitgebreid aanbod van allerlei handelszaken is daar het gevolg van. Zo opent begin mei op de tweede verdieping Studio Hakudo,  een ‘silent working space’ of vrij vertaald een rustige werkplaats, in het hart van de stad, mét binnen- en buitenterras, waar studenten terecht kunnen om in alle rust te blokken of die gebruikt kan worden als co-working space. 

Tot slot zet “de K” ook nog meer in op ‘family-shopping’. Vanaf begin mei komt op de eerste verdieping De Max, een nieuwe belevingswinkel in het centrum van de stad.

“Funshoppen wordt ongetwijfeld helemaal anders. We moeten nadenken of we nog een shoppingcenter willen zijn zoals we 10 jaar geleden voor ogen hadden. Tijden veranderen, mensen en hun gewoontes veranderen en dan kan een shoppingcenter niet anders dan evolueren en zich aanpassen aan de noden van de tijd.”

Dominique Desmeytere, manager K in Kortrijk

Voor meer info over de nieuwe panden in K in Kortrijk kan je terecht op www.k-in-kortrijk.be
 

Wat staat er al zeker op de planning: 

  • Opening Lo-K-al – jonge ondernemers presenteren lokale producten – 15 april 2021

  • Opening Be-come –  eco-friendly lifestyle brand van Gaelle Codron – eind april 2021

  • Opening van Croustico – broodjeszaak op het tweede verdiep – vanaf begin mei 2021

  • Opening De Max – belevingswinkel op de eerste verdieping – 03 mei 2021 

  • Opening Studio Hakudo – silent working space – 03 mei 2021

  • Opening “Hakudo lounge” – co-working space – 03 mei 2021

  • Opening “Hannes Dhaese-Lecompte” – art gallery – medio mei 2021

  • Opening New Yorker – hippe kleding voor jonger publiek –  ten laatste begin juni 2021

  • Start Paradise 21 op het eerste verdiep – eind juni 2021 

  • Opening Fox & Cie - speelgoedwinkel op niveau 0 – ten laatste begin juli 2021

  • Opening Snipes - Sneakers en footware – ten laatste begin juli 2021

  • Opening nieuwe “La boutique by David Selen” – ten laatste  01 juli 2021

  • Opening Dropdayz XXL – sneakers en sweaters – ten laatste 01 juli 2021 

  • Heropening van Foodies op het tweede verdiep van zodra toestemming ivm COVID 

  • Opening van man cave ‘Time Out’ op het tweede verdiep van zodra toestemming ivm COVID

Dominique Desmeytere

Manager, K in Kortrijk

Lieven Van den Bogaerd

Communicatie, Bereal

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be