Opinie: "CEO's, geef het goede voorbeeld en laat de auto op stal."

Nicolas Bearelle is CEO van vastgoedontwikkelaar Re-Vive. De Morgen publiceerde recent zijn opinie naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit. 

Duurzaamheid op de werkvloer is voor veel bedrijven geen prioriteit, blijkt uit recent onderzoek. Nochtans geven meer dan zes op de tien werknemers aan dat ze dit wel belangrijk vinden, maar dat hun bedrijf niet voor de juiste impulsen zorgt. Hoog tijd dus dat bedrijven nog meer een voortrekkersrol gaan spelen op vlak van mobiliteit en duurzaamheid. Zelf laat ik mijn wagen meestal op stal en spoor ik van vergadering naar vergadering.

Auto in, auto uit. Meeting in, meeting uit. Voor veel Vlamingen - en niet het minst voor veel bedrijfsleiders - is het vandaag bijna dagelijkse kost. Geen verrassing dus dat we onze auto te veel gebruiken. In één jaar leggen we met z'n allen ongeveer 56,4 miljard kilometer af in heel Vlaanderen. Als je weet dat er per kilometer twee bomen nodig zijn om de CO2-uitstoot te neutraliseren, kun je beginnen rekenen. Ook ik ben als bedrijfsleider dagelijks op de baan. Alleen kies ik ervoor om die kilometers zoveel mogelijk met alternatief vervoer af te leggen. Jaarlijks goed voor enkele duizenden kilometers in trein, tram, metro, taxi, of op de fiets.

Kat uit de boom kijken

'Nooit op tijd', 'stakingen', 'te weinig comfort' of 'te vuil'. Ik ken de clichés over het openbaar vervoer maar al te goed. En dat het openbaar vervoer zijn gebreken heeft - zoals een gebrekkige gsm- en wificonnectie - zal ik niet ontkennen. Toch hoor je me niet klagen.

Zo ga ik nagenoeg nooit met de wagen naar Brussel, maar neem steevast de trein. In de wagen verlies je tijd in de file en kun je hooguit een paar telefoons doen. In de trein kun je mails beantwoorden en veel productiever zijn. Je kunt je meetings goed voorbereiden en komt rustiger toe. En tegenwoordig kun je dankzij Google Maps of specifieke apps elk traject met het openbaar vervoer tot in de puntjes uitstippelen. Makkelijk en kostenbesparend.

Het wordt dringend tijd dat we ons openbaar vervoer niet langer bekijken als enkel een vervoersmiddel voor de lagere sociale klasse. Neen, wie vandaag in hippe steden zoals Stockholm of Londen in de metro stapt, ziet overal mensen uit alle lagen van de maatschappij. Prachtig, denk ik dan.

Ik zie nog te veel bedrijven en CEO's die de kat uit de boom kijken en klagen over de overheid in plaats van zelf die eerste sprong te wagen. Bedrijven moeten proberen in de hoofden van de Vlaming te kijken en hen zo aanzetten tot een mentaliteitswijziging. Zelf organiseren we tijdens de Week van de Mobiliteit, die vandaag gelanceerd wordt, een 'Low impact week'. Een week lang doen we er met het hele bedrijf alles aan om de ecologische voetafdruk te verlagen. Zo komt de 'low impact man' onze mensen op een heel praktische manier leren hoe ze ecologischer kunnen leven. Sowieso zorgen we er ook voor dat onze nieuwe bedrijfswagens elektrisch of hybride zijn. Onze medewerkers lanceren zelf initiatieven en maken me attent op waar we nog kunnen verbeteren.

De Week van de Mobiliteit verdient alle lof , maar er is meer nodig dan dat. Het is aan ons, de bedrijven, om te tonen dat we zélf een grote rol te spelen hebben in de strijd voor een gezonde mobiliteit en een duurzame samenleving. Mensen dwingen een andere weg in te slaan met straffen of beloningen? Sorry maar dat werkt niet meer. Geef zelf het goede voorbeeld, creëer een mentaliteitswijziging en zorg voor een multiplicator-effect.

Ik ben ervan overtuigd dat er nog een pak andere bedrijven zijn die zich hierin kunnen vinden. Als werkgever moeten we stoppen met te klagen over de gebrekkige maatregelen van de overheid en niet langer wachten tot de overheid ons maatregelen oplegt. Het is aan ons om het heft in handen te nemen. Alleen zo kunnen de private sector en de overheid samen werk beginnen maken van een duurzaam verhaal. Thuis, maar ook op het werk. 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be